رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان ازتدوین اولین اطلس صادراتی استان خبر داد و گفت: این اطلس با هدف توسعه صادرات هدفمند تعریف و تدوین شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ 23 October 2023

اواین اطلس صادراتی استان همدان تدوین شد/ شفافیت در امور، شعار هیأت رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان ازتدوین اولین اطلس صادراتی استان خبر داد و گفت: این اطلس با هدف توسعه صادرات هدفمند تعریف و تدوین شده است.

به گزارش تابناک همدان، رحیم مرتضایی در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز صادرات، افزود: در راستای اطلس صادراتی ۲۰۶ قلم کالای صادراتی احصا و شناسایی شده است که به زودی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تدوین اطلس صادراتی برای اولین بار در تاریخ بازرگانی با نرم افزار‌های خاصی شکل گرفته است، تصریح کرد: هزار و ۸۰۰ شرکت این تعداد قلم کالا را تولید می‌کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این اطلس مشخص می‌شود که کشور‌ها چه کالا‌های از استان ما را نیاز دارند تا هیات‌های تجاری با هدف و برنامه خاص اعزام شوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در ادامه افزود: ۲۸۳ کارت بازرگانی و ۱۷۰کارت عضویت صادر شده است که در مجموع ۴۵۳ نفر عضو اتاق بازرگانی هستند که در ۶ماه امسال ۱۳۵کارت عضویت صادر شد.

مرتضایی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان معادل ۵۰ درصد به عراق اختصاص دارد، گفت: در مجموع ۱۲۴قلم کالا از استان همدان صادر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطر نشان ساخت: وزارت امور خارجه در هشت استان کشور دفتر ایجاد کرده که یکی از آن‌ها همدان است که این دفاتر تعامل با سایر کشور‌ها را تسریع می‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان پیگیری و تعامل با اتاق بازرگانی سایر کشور‌ها را از دیگر برنامه‌های استان عنوان کرد و گفت: در این راستا با ترکمنستان و بخارا در زمینه شرکت‌های فناور تعاملاتی صورت گرفته است.

مرتضایی خاطرنشان کرد: همدان در سال‌های قبل یکی از مراکز صادرات فرش بوده و توجه به این موضوع هم در برنامه اتاق بازرگانی قرار دارد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌های با کشور‌های مختلف انجام شده و هیات‌های به زودی به عمان، ترکمنستان و ازبکستان برای توسعه صادراتی اعزام خواهیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان در تولید محصولاتی نظیر سیب زمینی، سیر و کشمش قطب اول است و در زمینه گندم در استان‌های همجوار رتبه بالایی دارد، گفت: کشاورزی در اولویت قرار دارد و باید با توجه به کمبود آب به دنبال محصولات کم آب بر باشیم.

مرتضایی با بیان اینکه "شفافیت در امور"، شعار هیأت رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی است اظهار کرد: تعداد کمیسیون‌های اتاق به عنوان بازوان این مجموعه نیز در این دوره افزایش پیدا کرده و به ۱۲ کمیسیون رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذار از مسائل پراهمیت است به نحوی که سالانه جذب سه سرمایه‌گذار در برنامه‌های اتاق تعریف شده است.

وی در ادامه به ضرورت گردشگری سلامت در استان اشاره کرد و افزود: گردشگردی سلامت پتانسیلی است که معادل صادرات غیرنفتی برای کشور سودآور است؛ گواه این ادعا درآمد ۷۲ میلیارد دلاری ترکیه از توریسم‌درمانی است.

مرتضایی در پایان با تاکید بر اینکه نبود هتلینگ در بیمارستان‌های همدان از دیگر مشکلاتی است که گردشگری سلامت را با چالش مواجه می‌کند، اظهار کرد: همکاری هتل‌ها می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود و راه‌اندازی هتلینگ دربیمارستان‌ها کمک شایانی به توسعه گردشگری سلامت در استان خواهد داشت.

 

اواین اطلس صادراتی استان همدان تدوین شد/ شفافیت در امور، شعار هیأت رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار