رئیس اداره امور آزمایشگاه استاندارد استان کرمانشاه گفت: در سال جاری ٣٨ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد در کرمانشاه به دلیل خارج شدن از رعایت اصول استاندارد ابطال شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 18 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین امیر شاه ویسی صبح امروز (چهارشنبه ٢۶ مهر ماه)، در خصوص میزان نمونه برداری و بازرسی‌های انجام شده در سال جاری اظهار کرد: در نیم سال نخست امسال در استان کرمانشاه ٣۶ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

وی افزود: ۴١ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد تمدید و ٣٨ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد از واحدهای تولیدی به دلیل خارج شدن از رعایت اصول استاندارد ابطال شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه استاندارد استان کرمانشاه تصریح کرد: در حوزه بازرسی و نمونه برداری در بازار و واحدهای تولیدی ۴۴٢ مورد بازرسی، ۴٩٩ مورد نمونه برداری، ۵۵۵ مورد آزمون نمونه، ٢ هزار و ٧۴٠ بازرسی از مراکز عرضه و ١١٠ مورد نمونه‌برداری از مراکز عرضه انجام شده است.

وی گفت: از جمله وظایف این سازمان صدور نشان «حلال» به عنوان علامتی است که در خصوص طهارت انواع فرآورده‌ها صادر می‌شود و تا کنون در کرمانشاه ٣٣ مورد کاربرد نشان حلال صادر شده و تا پایان سال جاری هم هفت مورد نشان حد مجاز آلاینده صادر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: واحدهای تولیدی مکلف به رعایت تعریف استاندارد هستند و صدور پروانه، بازدید و نمونه برداری از ورود محصول تا خروج آن انجام می‌شود.

وی گفت: زمانی که یک کالایی تولید می‌شود چند دستگاه به صورت یک حلقه درگیر بررسی آن هستند و در مورد گندم هم پس از ورود آن به کارخانجات، اقدامات استاندارد آغاز شده و سپس وارد بازار می‌شود که در این حوزه ١۵ واحد تولیدی آرد گندم در کرمانشاه وجود دارد.

شاه ویسی با بیان اینکه واحدهای تولیدی که علائم استاندارد را اخذ کردند حداقل شرایط را دارند، اذعان کرد: در طول سال که پروانه برای واحد تولیدی اعتبار دارد بررسی و نظارت بر آن صورت می‌گیرد و در صورت بروز تخلف با واحدها برخورد می‌شود.

وی ابراز کرد: در کرمانشاه آزمایشگاه‌های غذایی، مصالح ساختمانی، نساجی و دیگر آزمایشگاه‌ها وجود دارد و آزمایشگاه خصوصی هم داریم که ادر آن‌ها استاندارد محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: ٨٠ درصد نمونه‌های استان کرمانشاه ارسال به آزمایشگاه های موجود در داخل استان و خارج از استان می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: برای بررسی استاندارد مواد و محصولات از یک هفته الی یک ماه زمان لازم است اما به دلیل موضوع تاریخ انقضا باید به سرعت بررسی‌ها انجام شود.

این مسئول ادامه داد: استانداردها شامل ٢ نوع اجباری و تشویقی هستند لذا هر کالای بدون علامت استاندارد به معنی مشکل دار بودن آن نیست چون بعضی محصولات مشمول استاندارد اجباری نیستند و در کشور بیش از ٣٠ هزار استاندارد تعریف شده است.

وی افزود: محصولات فرآوری شده در بیشتر مواقع شامل استاندارد می‌شوند اما مواد خام مانند حبوبات مشمول استانداردسازی نمی‌شوند.

این مسئول تأکید کرد: به عنوان مثال بسته‌بندی حبوبات مشمول استاندارد تشویقی و زعفران مشمول استاندارد اجباری است.

وی در خصوص فرهنگسازی در این حوزه بیان کرد: دوره‌های آموزشی در حوزه استاندارد برگزار شده است لذا مردم باید از طریق رسانه‌ها با موضوع استاندارد آشنا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار