از مجموع ۲۸ هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر معلولیت بینایی دارند.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵ 16 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون توانبخشی بهزیستی استان با تبریک روز جهانی نابینایان و عصای سفید گفت: معلولان همواره با اراده قوی و اعتماد به نفس بالا همه موانع را پشت سر گذاشته و ثابت کرده اند معلولیت محدودیت نیست.
رهیده افزود: ضایعات ارثی و مادرزادی، سوء تغذیه، ابتلا به بیماری تراخم، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت و آسیب‌دیدگی اندام بینایی بر اثر ضربه در حوادث و سوانح از جمله اصلی‌ترین علت‌های ضایعه نابینایی است.
کریم رهیده با بیان اینکه ۲۸ هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است ادامه داد: از این تعداد ۳ هزار و ۶۴۹ نفر معلولیت بینایی هستند.
رهیده اضافه کرد: از مجموع معلولان بینایی ۴۱۵ نفر نابینای مطلق هستند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان نابینا و کم بینا از سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد هزینه‌های تحصیلی دریافت می‌کنند، بیان کرد: ۵۷ نفر دانشجو و ۱۸۷ نفر دانش آموز معلول در استان شناسایی شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: اجرای مناسب سازی مبلمان شهری استان با وجود پیگیری‌های فراوان، اما همچنان برای عبور نابینایان نامناسب است.
وی با اشاره به اینکه خیابان‌های برخی از شهر‌های استان به خصوص مرکز استان که برای نابینایان موزاییک‌های نرده‌ای شده به خوبی اجرا نشده است افزود: این موزاییک‌ها که باید به فرد نابینا برای شناخت مسیر کمک کند ادامه آن‌ها به یک جدول یا چاله و درخت می‌رسد که باید اصلاح شود.
رهیده استقلال معلولان را جزو حقوق آن‌ها دانست و گفت: فرد معلول از گرفتن دستش توسط دیگری برای راه رافتن بیزار است و دوست دارد خود به تنهایی پیاده روی داشته باشد باید محیط را مناسب سازی کرده، استقلال معلولان را تضمین کنیم و به تبع آن خانواده‌ها هم فرد معلول را از همه توانمندی‌ها و فرصت‌های پیش رو محروم و محدود نکند.
معاون توانبخشی بهزیستی با اشاره به حمایت‌های اشتغالی سازمان برای افراد معلول افزود: تسهیلات اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای هر نفر است که در ۶ ماهه نخست سالجاری تعداد ۲۲ نفر افراد دارای معلولیت بینایی از این خدمت بهره‌مند شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار