گزارش کامل نشست خبری روشنفکر با اصحاب رسانه
مهدی روشنفکر نماینده مردم شریف بویراحمد دنا و مارگون در جمع رسانه‌ها گزارشی از عملکرد ۳ ساله خود ارائه داد که در نوع خود منحصر به فرد بود به سه دلیل ...
کد خبر: ۱۱۳۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱ 15 October 2023

عملکرد رویایی از زبان نماینده! / شجاعت روشنفکر درسی برای نمایندگان فراری از رسانه

مهدی روشنفکر نماینده مردم شریف بویراحمد دنا و مارگون در جمع رسانه‌ها گزارشی از عملکرد ۳ ساله خود ارائه داد که در نوع خود منحصر به فرد بود اول اینکه کمتر نماینده و مسئولی امروز تا این اندازه با رسانه‌ها ارتباط برقرار میکند و بر اساس آمار و ارقام با مردم صحبت میکند دوم اینکه امار و ارقامی که مهدی روشنفکر در این شرایط بد اقتصادی به ان‌ها اشاره کرده و درصد افزایش بودجه در این سه سال برای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد در نوع خود یک رکود محسوب میشود و سوم چه خوب بود مسئولان و نمایندگان مجلس با همین مشی و رویه در جمع رسانه‌ها قرار گیرند و بنا به اصل پاسخگویی گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

امار و ارقام مربوط به طرح‌های عمرانی و مصوبات بودجه در شرایط شبه بحران اقتصادی نشان میدهد دوره نمایندگی مهدی روشنفکر، بهترین دوران بودجه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد است. از رشد تاریخی تقریبا ۲۰۰درصدی بودجه در سال ۱۴۰۰ تا بیشترین رشد بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ استان کهگیلویه بویراحمد تا مصوب کردن ۳۷۰۰‌میلیارد تومان در سفر اول ریاست جمهوری و تصویب ۶۹۰۰میلیارد تومان در سفر دوم ریاست جمهوری برای سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی روشنفکر در نشست با اصحاب رسانه در ابتدا ضمن محکومیت حملات و جنایات صهیونیست به مردم مظلوم فلسطین گفت : ظلم پایدار نیست و مردم ایران باید دقت داشته باشند اگر مفاخر ایران باستان از مفاخر هنری گرفته تا برخی فرماندهان و پادشاهان ایران باستان امروز در میان ما بودند به دلیل ظلم ستیزی که یکی از ویژگی‌های تاریخی ایرانیان است در کنار دین داران و ازادیخواهان درون و برون مرزی ایران در کنار مردم مظلوم فلسطین قرار میگرفتند.
هجمه ها کمی پس از انتخابات !
مهدی روشنفکر در ادامه اظهار کرد: بنده و مجموعه ندای وحدت از همان آغاز شروع فعالیت‌های انتخاباتی در سال ۹۴ تا بعد از پیروزی در انتخابات ۹۸ و تا به امروز مورد هجوم انتقادات غیر منصفانه، تخریب، توهین، تهمت قرار گرفته ایم، اما در مقابل تمام این بی اخلاقی‌ها صبور بودیم اخلاق مدار بودیم و یک مورد شکایات یا برخورد حذفی نسبت به این افراد از ما پیدا نخواهید کرد. بر خلاف گذشته که سیاست زدگی و افراطی گری دو جریان چپ راست باعث حذف افراد منتقد و حتی افراد شایسته و مغز‌های زیادی در استان و بویراحمد گردید.

متاسفانه قبل از اسفند ۹۸ اگر اصحاب رسانه حضور ذهن داشته باشند مطالبات و نگاه‌های سیاسی در استان درگیر حاشیه‌ها و مسائل منطقه‌ای بود نسبت به مسائل مهم همچون محیط زیست، بودجه، منابع طبیعی، سد سازی ورزش اموزش و عیره کمتر بحث میشد یا حساسیت زیادی نبود، اما در زمان حضور بنده در همان اغاز با حمایت از افراد مختلف از شهرستان‌های مختلف استان و حتی استان‌های دیگر تحت عنوان نظرات مشورتی باعث کم رنگ شدن این مسائل شدیم و مردم و رسانه‌ها بیشتر در مورد بودجه، سدسازی، محیط یست و موارد دیگر مطالبه گر شدند؛ و فضا انچنان آزاد بود و مانند گذشته برخورد حذف و پادگانی نبود که فضا برای نقد و نقادی پیرامون موضوعات مهم در سه سال اخیر قابل قیاس با گذشته نیست.

مهدی روشنفکر افزود: در زمان ورود بنده به مجلس کشور در یک شرایط شبه بحران اقتصادی به سر میبرد از مشکلات بسیار زیاد حاصل از سوءمدیریت بسیاری مسئولان چپ و راست در چند دهه اخیر تا قوانین و سازکار‌های اقتصادی معیوب، تا کنار گذاشتن برجام و آغاز و شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه تا شیوع ویروس کرونا که اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد همه و همه دست به دست هم دادند تا در سخت‌ترین شرایط اقتصادی بنده وارد مجلس شوم پاسخگویی به حجم بالای مطالبات و مشکلات انباشت شده مردم نجیب، شریف بویراحمد عملا در چنین شریطی سخت و غیر ممکن بود.
نشست های ابتدایی برای درک صحیح مشکلات
از همان اغاز موفقیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام به نشست‌های متعدد با مسئولین کشوری و لشکری نمودم تا قبل از شروع مجلس بتوانم تصویر درستی از مشکلات و موضوعات و اولویت‌های استان را به اطلاع مسئولین برسانم و سعی کردم از همان ابتدا نماینده منفعلی در مجلس شورای اسلامی نباشم و نسبت به کج‌روی‌ها و اشتباهات مختلف گذشته و امروز برخی کارگزاران، نهاد‌ها و قوانین و سازکار‌های معیوب سکوت نکنم؛ و اگر توجه داشته باشید ضمن تعامل بسیار خوب با دولت‌ها چه دولت سابق و چه دولت فعلی، با قاطعیت و صراحت حرف دل مردم را از طریق تریبون مجلس بر زبان آوردم ملاحظه و مصلحت اندیشی برای منافع شخصی نداشتم و چندین استیضا وزیر را امضا زدم از نمایندگان بسیار فعال در مجلس بودم اکثر تذکرات و سوالات نمایندگان از هیات دولت را امضا زدم در هیچ کدام از حاشیه‌های مجلس و برخی سطحی نگری‌ها و هیجان زادگی‌ها اسمی از بنده مشاهده نمی‌کنید و بالای صد نفر از مسئولین کشور را برای مشاهده محرومیت و عقب‌ماندگی‌ها و همزمان غنی بودن این استان برای سفر به استان دعوت کرده‌ایم.

مهدی روشنفکر افزود: بر اساس تجارب و دانش شغلی که در حوزه آموزش داشتم و بر اساس نیاز‌های استان به ویژه در بحث بودجه و امور عشایر تصمیم گرفتم و با لطف همکاران در مجلس در کمیسیون آموزش، فراکسیون امور عشایر، فراکسیون اسیب‌های اجتماعی، و کمیسیون تلفیق وارد شدم و حضوری فعال داشتم.

قبل از پرداختن به ادامه عملکرد جا دارد از همینجا از خدمات و زحمات جناب دکتر کلانتری استاندار سابق، جناب دکتر احمدزاده استاندر دلسوز فعلی و ریاست محترم سازمان مدیریت جناب دکتر شاهینی کاردان و پر تلاش به دلیل زحمات گسترده در حوزه مصوبات بودجه و اعتبارات و پیشبرد طرح‌های عمرانی تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم.

عملکرد رویایی از زبان نماینده! / شجاعت روشنفکر درسی برای نمایندگان فراری از رسانه

*نقد ساختار‌های معیوب*

وی افزود: اولین نماینده استان باشم که سهمیه‌ها و سازکار‌های معیوب آموزشی را خیانت به نخبگان جامعه و مستعدین مناطق محروم دانستم.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، گفت: از طریق تریبون مجلس خیانت بزرگ قوانین و برخی کارگزاران به تولید کنندگان را مورد نقد قرار داده و اشاره کردم تأسف باید خورد وقتی ما بخش زیادی از تولیدکنندگان کشورمان علی رغم شعار‌های متنوع حمایت از تولید در طبقه مستضعف جامعه قرار دارند.
وی گفت: از فرهنگ ضعیف سیاسی چپ و راست در کشور از طریق تریبون مجلس گفتیم، که به دلیل فرهنگ ضعیف سیاسی و عدم تحمل صدای مخالف، به راحتی اقدام به حذف و برخورد با صدای مخالف می‌کنیم.
روشنفکر بیان کرد:عده‌ای به بی‌اخلاقی‌ها دامن می‌زنند و بعد از اخلاق و فرهنگ سیاسی میگوییم، در چند دهه اخیر بسیاری از نخبگان و افراد شایسته ما تنها به دلیل نقد بزرگان سیاسی توسط جریانات سیاسی در استان به بدترین شکل ممکن حذف شدند.
این نماینده مجلس گفت: در مجلس از مافیا و دلالان و نفوذ این دو گروه در کشور گفتم و هشدار دادم که اگر عجله نکنیم ایران به بهشت دلالان قاچاقچیان و مافیا تبدیل خواهدشد.

روشنفکر تصریح کرد: بنده از طریق تریبون مجلس برخلاف عده‌ای که فقط اشخاص را نقد می‌کنند و به اشخاص به فلان وزیر فلان رئیس جمهور گیر می‌دهند قوانین و ساختار‌های معیوب اقتصادی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی موجود و تولید انواع سلطان دانستم.
وی در ادامه به نفوذ و قدرت مافیای خودرو در کشور گریزی زد و افزود: مادامی که نتوانیم با مافیای داخلی مبارزه کنیم و سر این اژد‌های هفت‌سر فساد و ناکارآمدی رو قطع کنیم نخواهیم توانست با مافیای جهانی تقابل عقلانی و علمی و مفیدی داشته باشیم.

*تبیین و تعریف انقلاب و انقلابی واقعی*

روشنفکر گفت: از طریق تریبون مجلس ویژگی‌های یک انقلابی را بیان کردم تا عده‌ای از مدعیان دروغین انقلابی داخلی بدانند که خطرناک‌تر از خودشان برای این انقلاب وجود نداشته و نخواهد داشت و خطرناک‌تر از دشمنان بیگانه‌اند.
وی بیان کرد: از طریق تریبون مجلس از خدمات و انقلاب مرحوم بهمن بیگی پدر آموزش عشایر ایران در آموزش و پروش گفتم که با سواد، انگیزه و دلسوزی خود تنها با یک گچ و تخته سیاه انقلاب آموزشی به پا کرد تا هشداری داده باشم به نظام آموزشی که متأسفانه با سازکار‌های معیوب، نبود عدالت در توزیع خدمات انوزشی و برخی استخدامی‌ها و گزینش‌های اشتباه بیشتر در خدمت طبقه اغنیا قرار گرفته و طبقه ضعیف آنگونه که شایسته است دیده نمیشوند تا ما شاهد ترک تحصیل سالانه چند صد هزار دانش‌آموز در کشور به ویژه در مناطق محروم باشیم.

نماینده مردم مرکز استان در مجلس شورای اسلامی، گفت: به صراحت در مجلس اعلام کردم که فراری دادن نخبه‌های این کشور به آغوش بیگانگان خسارتش کمتر از ترور دانشمندان ما نیست، زیرا که نخبگان، ابزار تولید قدرت هستند و این ابزار تولید قدرت وقتی در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرند ما از وجودشان محروم می‌شویم خسارت بسیار زیادی را متحمل خواهیم شد و حتی ما این ژن‌های خوب را برای در تولید مثل به دست بیگانگان میسپاریم؛ و این بی مهری به نخبگان نه تنها باعث ایجاد یاس و نامیدی در جامعه نسبت به آینده خواهد شد بلکه تا حدود زیادی باعث کاهش انگیزه تحصیل در میان نسل جدید خواهد شد و بر نرخ باروری و ازدواج نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: با صراحت در مجلس اعلام کردم که ما کارگزاران نظام چه در بُعد نظارتی چه در بُعد قضایی چه در بُعد اجرایی و چه در بعد قانونگذاری، در برخی حوزه‌ها متأسفانه به این دلیل که شور انقلابی ما و شور قانونگذاری ما از شعور انقلابی و شعور قانونگذاری ما جلوتر است موفق عمل نکردیم. اگرچه در برخی حوزه‌ها نیز شاهد یکه تازی شعور انقلابی بوده ایم.

روشنفکر دو سهمیه فرزندآوری و بومی‌گزینی را مصادیقی از سبقت گرفتن شور قانون‌گذاری قانون‌گذاران ما از شعور قانون‌گذاری عنوان کرد. زیرا به عنوان مثال سهمیه فرزند اوری نه تنها تاثیر مثبت بر نرخ ازدواج و فرزند اوری نخواهد داشت بلکه تاثیر منفی بر این دو خواهد گذاشت.

*روشنفکر و ارتباط موثر با مردم*

کنار تمام جلسه‌های کاری و حضور مستمر در مجلس و دیدار‌های مکرر و مستمر با مسئولین کشوری، برای ارتباط مستقیم با مردم معمولاً به صورت مداوم در پایان هفته و در روز‌های تعطیل مجلس در حوزه انتخابیه حضور پیدا کردم و در مناسبت‌های مختلف با مردم روستاها، دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرستان‌های حوزه انتخابیه حضور پیدا کردم و علاوه بر دیدار چهره به چهره در دفتر تهران در مرکز استان نیز دفتر ارتباط مردمی اینجانب در یاسوج به صورت مستمر در روز‌های هفته مطالبات و مشکلات مردم حوزه انتخابیه را پیگیری نموده است.
وی افزود: روزانه تقریباً مشکلات ۸۰ تا ۱۲۰ نفر، به صورت حضوری و تلفنی توسط عوامل دفتر ارتباط مردمی اینجانب در یاسوج پیگیری شده‌است و در کنار دیدار‌های حضوری در مناطق و همچنین ارتباط مستقیم با مردم در دفتر تهران و دفتر ارتباط مردمی در یاسوج، به صورت تلفنی مستمر با مردم ارتباط داشته‌ام به گونه‌ای که شاید عجیب‌ترین آمار تماس و پیامک از طریق مردم به یک نماینده مجلس، در طول ۴۳ سال گذشته مربوط به بنده باشد.
روشنفکر گفت: همانگونه که قبلاً نیز رسانه‌ها به این موضوع اشاره کردند، بر اساس آمار و ارقام شرکت مخابرات تقریباً به صورت میانگین در ۴۰ ماه گذشته حدود ۱۴۵ هزار تماس ورودی و خروجی که از این تعداد حدود ۵۶ هزار تماس خروجی و همچنین حدود ۷۰۰ هزار پیامک ورودی از طرف مردم توسط اداره مخابرات به ثبت رسیده است.
این نماینده مجلس گفت: بنده به دلیل مشغله کاری و نبود وقت نتوانستم به همه تماس‌ها و پیامک‌ها پاسخی درخور و درست داده باشم و عملاً نه تنها بنده بلکه برای هیچ شخصی چنین چیزی امکان‌پذیر نبود و این آمار رو خدمت شما عرض کردم تا بدانید بنده در حال تحمل چه میزانی از فشار هستم و مردم فهیم و نجیب بویراحمد به بنده گا‌ها کوتاهی بنده در پاسخ گویی برخی پیامک‌ها و تماس را ببخشند.

روشنفکر خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم اعلام کنم ۲٪ (دو درصد) از فشاری که به دلیل مطالبات متنوع و گسترده مردم شریف و نجیب حوزه انتخابیه سه شهرستان سردسیری بنده در این مدت تجربه کردم توسط دیگر نمایندگان مجلس تجربه نمی‌شود و بسیاری از نمایندگان مجلس کوچکترین ورودی به نوع مطالبات مردم عزیز ما، در حوزه انتخابیه خود ندارند و گاه تعداد تماس تلفنی روزانه این افراد به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

همانگونه که شما آگاهی دارید حجم انباشت شده مشکلات و مطالبات ریز و درشت مردم این استان که بخشی از این مشکلات یادگار سوءمدیریت گذشتگان است قابل اندازه گیری نیست؛ و بی دلیل نیست که متاسفانه در برخی از آسیب‌های اجتماعی در کشور جز استان‌های نخستین هستیم.

در همین بحث اسیب‌های اجتماعی دقت کنید که آسیب‌های اجتماعی با دستور کاهش پیدا نمیکنند در یک زمان اندک کاهش پیدا نمیکنند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز به برنامه ریزی بلند مدت داریم نیاز به زیر ساخت‌های خدمت رسان ورزشی، آموزشی، تفریحی، برهنگی، اشتغال و... در استان داریم و صرفا با برگزاری چند کلاس آموزشی این روند متوقف نمیشود اگرچه کلاس آموزشی خود نیز یک نیاز اساسی‌ست. به همین منظور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ایجاد زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف را یک اولویت قرار دادیم.

در حقیقت آسیب‌های اجتماعی مانند محیط زیست با برخی زیرساخت‌ها رابطه نزدیک دارند یعنی مثلا امروز با گازرسانی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم باعث میشویم استفاده از چوب درختان برای گرمایش و فروش به حداقل برسد و این لطف به محیط زیست است.
*برخی قوانین معیوب و ضمانت اجرایی ندارند*

وی افزود: ۴۰ سال تمام نقد‌ها سمت سوی دولت است و دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی را عامل اصلی مشکلات موجود می‌دانند و تغییر شایسته صورت نگرفته است. در حالی که این نگاه از اساس اشتباه می‌باشد، زیرا قبل از انواع فساد و ناکارآمدی در بخش‌هایی از دولت، این قوانین و سازکار‌های ما هستند که مشکل دارند و شرایط ایجاد فساد و ناکارآمدی را فراهم می‌کنند.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه‌های اجرایی از یک طرف به دلیل ضعف قوانین شدت مستعد فساد و ناکارآمدی هستتد و از طرف دیگر علت شدت گرفتن و تداوم فساد و ناکارآمدی در دستگاه‌های اجرایی دولت‌ها بدون شک نظارت ضعیف و قوانین ضعیف ما دستگاه‌های نظارتی و قانون گذار است.
وی عنوان کرد: نماینده مجلس نباید از کنار هیچ موضوعی بی‌تفاوت عبور کند و نماینده مجلس حق دارد در بسیاری از موضوعات مربوط به دستگاه‌های اجرایی نظر مشورتی بدهد و نظارت مستمر داشته باشد.

*فعالیت مهدی روشنفکر در مجلس شورای اسلامی*

روشنفکر گفت: در مدت حضور در کمیسیون آموزش مجلس از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶ میلیارد تومان اعتبار جذب و به آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان تزریق شد. این مبلغ ارتباطی به مبالغ مرسوم بودجه در مجلس و در تخصیص هیات دولت ندارد و جدای از آن دو می‌باشد.

وی از فعالیت خود در برگزاری ۱۹۹ جلسه رسمی و تشکیل ۷ کارگروه و بررسی ۵۴ طرح و لایحه شامل ۴۰ طرح و ۱۴ لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داد.
نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: «قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموز‌ی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵/ ۷/ ۱۳۸۸»، «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان که سال‌ها معلمین در انتظارش بودند و ۱۰ تا ۱۲ سال در راهرو‌های مجلس و وزارتخانه و شورای نگهبان در حال رفت آمد بود»، «قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری»، «قانون موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو در خصوص تأسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهران با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا» از جمله مهم‌ترین قوانین بود که در آن نقش داشته ام.
وی گفت: تا این لحظه ۷۴۶ مورد از سوالات دیگر نمایندگان که روزانه در مجلس طرح می‌شود را امضا کرده و خود در طراح ۱۱ مورد سوال بوده‌ام و جمعاً ۷۳۹ تذکر از تذکرات نمایندگان مجلس را امضا زده و ۲۰ تذکر از جانب من مطرح گردیده‌است.
روشنفکر خاطرنشان کرد: ۲۶ طرح تحقیق و تفحص را امضا کرده و طراح یک طرح تحقیق و تفحص بوده و استیضاح ۱۳ وزیر را امضا کرده و جمعاً ۱۴۴ طرح توسط اینجانب برای بررسی و تبدیل شدن به قانون امضا شده‌است.
روشنفکر گفت: در سال ۹۹ کل بودجه عمرانی مصوب مجلس برای کهگیلویه و بویراحمد ۷۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۷۸ میلیارد تومان اختصاص یافت.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ بودجه مصوب طرح‌های عمرانی در مجلس برای استان هزار و ۲۴۶ بوده است و همزمان مجلس در ردیف‌های جدیدی در قانون بودجه مبلغ ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیز از اعتبارات محرومیت‌زدایی و بخش آبرسانی و راه روستایی به استان اختصاص داد.
وی به زلزله سال ۹۹ در شهرستان دنا اشاره کرد و گفت: با تلاش خود مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان دنا جدای از اعتبارات معمول بحران‌ها و حوادث اختصاص یافت.
با یک جمع و تقسیم ساده میتوان به رشد نجومی و تاریخی و بی سابقه بودجه در ۱۴۰۰ پی برد که تقریبا سه برابر بودجه مصوب مجلس در سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

در کنار این رشد ۲۰۰درصدی بودجه مصوب مجلس در سفر هیات به استان در سال ۱۴۰۰ مبلغ سه هزار و ۷۰۰ میلیارد برای زیر ساخت‌های سه شهرستان در نظر گرفته شد که تا دو سه سال اختصاص داده شود.

یا با همکاری جناب موحد، استاندار وقت جناب کلانتری و جناب مهندس پناه در وزارت کار مبلغ ۳۳۰ میلیارد تقریبا از طریق ماده ۵۶ به صورت استقراض از بانک‌ها به برخی پروژه‌های استان اختصاص داده شد.

در سفر‌های وزرا و مسئولین به استان و در دیدار با مسئولین در تهران نیز توانستیم مبالغ قابل توجی به مبالغ بالا اضافه کنیم به عنوان مثال در سفر دکتر اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی به استان که به صورت زمینی از محور پاتاوه دهدشت دیدن کرد توانستیم مبلغ ۷۰۰ میلیارد برای تکمیل مسیر و پرداخت مطالبات گذشته پیمانکاران بگیریم. البته فراموش نکنیم بنده به مسئولین محترم گفته ام اگرچه مسیر پاتاوه_ دهدشت افتتاح شده، اما هنوز با استاندار‌ها فاصله بسیار دارد و باید عیوب این مسیر برطرف شود در غیر این صورت شاهد حوادث بسیار تلخی در این مسیر خواهیم بود؛ و همین موارد باعث شده بود تمام کارشناسان بودجه استان و حتی مخالفان بنده و حتی عده‌ای که خود را سرآمد بودجه نویسی و بودجه گرفتن میدانند دچار حیرت و سردرگمی شده بودند که مگر امکان دارد در یک سال چنین مصوبات بودجه و چنین رشدی داشته باشیم.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون گفت: بودجه مصوب طرح‌های عمرانی سال ۱۴۰۱ استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ اعتبارات عمرانی مصوب مجلس برای استان دو هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بوده‌است.

وی بیان کرد: در سفر اول ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد مبلغ سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون اختصاص یافت.
نماینده مرکز استان در مجلس شورای اسلامی، اذعان داشت: در سفر دوم ریاست جمهوری مبلغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت که باز یک مبلغ نحومی محسوب میشود و از این میزان تقریبا شش هزار ۹۴۲ میلیارد تومان سهم سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون بود؛ که اگر بتوانیم بخش قابل توجهی از این میزان را تامین اعتبار کنیم رتبه استان در بودجه کشور صعود خواهد داشت.

وی به تلاش خود برای در دستور کار قرار دادن سد‌های سادات لوداب، عزیزی لوداب، سرگچینه، شبلیز، سیوکی جلیل، پراشکفت، برای مطالعات فاز اول و دوم تکمیلی، اشاره کرد و گفت: مطالعات و اخذ مجوز‌های نهایی و کلنگ زنی سد مخزنی سقاوه با حجم ۹ میلیون متر مکعب با اعتبار ۴۷۵ میلیارد تومان نیز انجام شد.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از شروع احداث سد تنگ سرخ تا سال ۹۹ کل اعتبار اختصاص داده شده ۲۴ میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی پیشرفت فیزیکی سد طی ۱۰ سال ۱۰ درصد بوده و از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۲ پیشرفت فیزیکی سد به بالای ۴۰ درصد رسیده‌است و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۱۱۵ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ اختصاص داده شد.
وی افزود: در سال‌جاری ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد تنگ سرخ و احداث شبکه پایین‌دست و سامانه انتقال آب از سد به شهر یاسوج اختصاص داده شد. احداث این سد از این جهت که در اینده با یک بحران آب در دنیا و به تبع ان در یاسوج، رشد جمعیت در یاسوج، کاهش سطح سفره‌های اب زیر زمینی، بالا بودن یاسوج از سطح دریا مواجه ایم یک اولویت می‌باشد و در ساخت دیگر سد‌ها در دوره اینجانب تلاش کردیم آب این سد‌ها تنها در خدمت توسعه و رفاه مردم استان قرار بگیرد.

روشنفکر گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری ۴۷۵ میلیارد تومان به شرکت آب منطقه‌ای شهرستان بویراحمد اختصاص داده شد.
وی افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح جامع ساماندهی رودخانه بشار، ۲۵ میلیارد برای انتقال آب زمستانی از دشت روم به سد شاه قاسم اختصاص داده شد.
روشنفکر تصریح کرد: ۹۶ پروژه به ارزش ۲۹ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت ارتباطی و فیبر نور روستایی در سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون اجرا شده و ۸۶۸ پروژه پروژه در حوزه فناوری و ارتباطات با اعتباری قریب به ۵۸۰ میلیارد تومان در حال اجرا می‌باشد.
وی افزود: ۲۴ پروژه مربوط به کشاورزی درسه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون در حال اجرا است که از مهم‌ترین آن می‌توان به فاز اول پمپاژ آب اراضی سمرون و پمپاژ آب اراضی بن‌زرد و چیتاب و توت‌نده و گرفتن مجوز ماده ۲۳ برای افزایش سطح ابرسانی کشاورزی بخش کبگیان به ۱۰۰۰هکتار اشاره کرد.

نماینده مرکز استان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در دو سفر ریاست جمهوری به استان ۳۰۰ میلیارد تومان به جهاد کشاورزی ۳ شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون اختصاص داده شد و ۲۰۰ میلیارد تومان به کل استان جهت صیانت از جنگل‌ها و عملیات آبخیزداری و ۱۵۰ میلیارد تومان به کل استان جهت خدمات عشایری اختصاص یافت.
در سفر دوم ریاست جمهوری مبلغ ۴۴ میلیارد تومان به جهاد کشاورزی شهرستان مارگون ۱۷ میلیارد تومان به شهرستان بویراحمد ۵۸ میلیارد تومان به شهرستان دنا برای انجام پروژه‌های مختلف اختصاص داده شد.

وی به خدمات آب و فاضلاب در سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون پرداخت و گفت: تعداد ۳۲ پروژه شهری و ۳۰ پروژه روستایی در شهرستان بویراحمد و پنج پروژه شهری و ۱۳ پروژه روستایی در شهرستان مارگون و دو پروژه شهری و هفت پروژه روستایی در شهرستان دنا در حال اجرا است.
روشنفکر گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان ۲۹ میلیارد تومان اعتبار به آب و فاضلاب شهرستان مارگون، ۲۰۰ میلیارد تومان به اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب یاسوج، ۶۶ میلیارد تومان جهت آبرسانی روستایی شهرستان بویراحمد، ۵۰ میلیارد تومان جهت تکمیل خط انتقال آب شهری یاسوج، ۵۷ میلیارد تومان جهت تکمیل، توسعه آب‌رسانی روستایی و اصلاح شبکه آب آشامیدنی روستایی اختصاص یافت.
وی بیان کرد: در زمینه احداث مدارس در شهرستان بویراحمد ۳۷ مدرسه در شهرستان دنا، ۱۷ مدرسه در شهرستان مارگون احداث یا در حال اجرا است.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون گفت: در سه شهرستان ۲۴ مدرسه کلنگ‌زنی شده و تمام مدارس کلنگ زنی شده در دست احداث تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و در سال گذشته ۱۸ مدرسه در شهرستان بویراحمد به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: متاسفاه بیش از ۴۸۵ مدرسه سنگی و ناایمن در استان داریم که یکی از دلایل ترک تحصیل دانش اموزان محسوب میشود و امسال بعد از سفر ریاست جمهوری و توجه ویژه به این موضوع ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای این حوزه مصوب شد که ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش و ۹۵۰ میلیارد تومان در اختیار نوسازی و مدارس قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: ۳۳ مدرسه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد از طرح محرومیت زدایی شروع شد که تا پایان سال ۳۰ مدرسه تحویل موقت می‌شود.
روشنفکر خاطرنشان کرد: در طی این مدت تعداد ۳۳ زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای ساخته و تحویل شده و ۳۶ زمین چمن مصنوعی دیگر نیز در دست اقدام است. همانگونه که میدانید زیرساخت‌های ورزشی قابل قبول در مدارس و ورزش نه تنها یکی از عوامل سلامتی دانش اموزان است بلکه یکی پیش نیاز شکوفا شدن استعداد‌های ورزشی هر منطقه وجود زیرساخت‌های ورزشی می‌باشد؛ و به همین دلیل در ورزش‌هایی که ما زیر ساخت‌های مناسبی در کشور نداریم استعداد‌های ورزشی این حوزه‌ها سرکوب میشوند و عملا حرفی برای گفتن نداریم.
وی افزود: ۸۵ میلیارد تومان در سفر اول ریاست جمهوری در حوزه نوسازی مدارس اختصاص یافت و ۷۷ مدرسه با ۱۲۴ کلاس با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان با مشارکت بنیاد برکت شروع شد و تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
روشنفکر گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری مبلغ ۴۶ میلیارد تومان به نوسازی مدارس شهرستان مارگون، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه نوسازی مدارس شهرستان بویراحمد و ۸۸ میلیارد تومان به نوسازی مدارس شهرستان دنا اختصاص داده شد.
مهدی روشنفکر در بخش دیگر از این گزارش گفت: بر اساس آمار نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کرده و نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور و سال‌های گذشته نیز پایین‌تر است در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری کشور ۹.۲ بوده که نرخ بیکاری استان ۹.۱ گزارش شده و در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری کشور ۹ بوده و استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ بیکاری ۸.۴ را به خود اختصاص داده است و این در حالیست در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ نرخ بیکاری بالای ۱۰ بوده است. البته بنده در یکی از تذکراتم نسبت به شاخص‌های محاسبه نرخ بیکاری اشاره کردم و خواهان اصلاح شاخص‌ها و متغیر‌های محاسبه نرخ بیکاری شدم، زیرا نرخی که ما در جامعه در واقعیت لمس میکنیم با نرخی که اعلام میشود بسیار تفاوت دارد و این تفاوت معنا دار بین آمار اعلامی و واقعی خود یک معضل بزرگ می‌باشد.

وی افزود: در طی این سه سال ۵۶ میلیارد تومان از محل هدایای وزارت نفت برای توسعه زیرساخت شهرستان بویراحمد دنا و مارگون اختصاص داده شده که در مجموع ۳۲ پروژه در قالب سالن ورزشی، چمن مصنوعی و ساخت مدرسه
روشنفکر گفت: در سفر دوم ریاست ۵۹ میلیارد تومان از محل هدایای وزارت نفت به سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون اختصاص یافت.
وی افزود:  در حوزه بنیاد مسکن تقریبا ۱۶۰ هزار متر مربع زیر سازی در سه شهرستان داشتیم ۵۴۵ هزار متر مربع اسفالت در هر سه شهرستان و تقریبا ۱۲۰ هزار متر مربع دیگر در دستور کار قرار دارد؛ و درسفر دوم ریاست جمهوری در حوزه بنیاد مسکن نیز، ۵۲ میلیارد تومان به مارگون، ۱۲۱ میلیارد تومان به بنیاد مسکن بویراحمد و ۴۲ میلیارد تومان به بنیاد مسکن شهرستان دنا اختصاص یافت.

روشنفکر تصریح کرد: تأمین بخشی از اعتبارات ۱۰ پروژه مراکز سلامت و بهداشت و تأمین تجهیزات در شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون در سال ۹۹ با رایزنی وی انجام شده‌است.
وی خاطرنشان کرد: ۲۱۸ میلیارد تومان برای استان در زمان کرونا در سال ۹۹ با رایزنی اختصاص داده شد.
روشنفکر گفت: اختصاص ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه بهداشت و درمان سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون، کلنگ زنی بیمارستان پاتاوه با اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد تومان، بیمارستان سوختگی یاسوج و تکمیل ساختمان انتقال خون با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده‌است.
وی با اشاره به احداث توسعه و تکمیل مراکز جامع سلامت بویراحمد با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، افزود: در سفر دوم ریاست جمهوری اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک دندانپزشکی، اختصاص ۱۵ دستگاه دیالیز به بیمارستان‌های کل استان، اختصاص یک دستگاه آنژیو گرافی، اختصاص ۸ میلیارد به مراکز جامع سلامت شهرستان مارگون و ۱۱۳ میلیارد تومان برای بیمارستان ۳۱ تختخوابی سی‌سخت از دیگر اقدامات انجام شده‌است. همچنین در سفر وزیر بهداشت در هفته دولت به استان مصوب گردید تجهیزات تمام بیمارستان‌های سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون تا حد قابل قبول تکمیل گردد.

روشنفکر گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری به استان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی سه شهرستان بویراحمد (۴۰ میلیارد تومان)، دنا (شش میلیارد و نیم) و مارگون (۱۰ میلیارد تومان) اختصاص داده شد.
وی افزود: پروژه بزرگ تالار مرکزی یاسوج بعد از ۱۰ سال راکد بودن با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان شروع به کار کرد و پروژه ساختمان فرهنگی مطبوعات در سال ۹۸ کلنگ‌زنی و در حال بهره‌برداری است و همچنین ساخت سینمای یاسوج در قالب تالار هنر در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: در سفر اول ریاست جمهوری ۹ میلیارد تومان و در سفر دوم ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار به حوزه فرهنگ و هنر سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون اختصاص داده شد.
روشنفکر به اجرای پروژه بزرگ میدان گازی مختار اشاره کرد و افزود: این پروژه در دو مرحله اجرا می‌شود و با توسعه این میدان روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
وی تصریح کرد: این میدان گازی ۳۰ کیلومتر طول و پنج کیلومتر عرض دارد و ظرفیت ذخیره گاز آن قریب به ۷۷ میلیارد متر مکعب است که در فاز اول زمینه اشتغال ۵۰۰ تا هزار ایجاد می‌شود.
وی گفت: ابر پروژه گاز زیلایی با ۱۷۲ کیلومتر لوله‌گذاری و ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و ۳۰ روستا و چهار هزار و ۵۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر را از نعمت گاز برخوردار خواهند شد؛ که باید از زحمات نماینده سابق بویراحمد در پیگیری‌های اولیه این طرح تقدیر و تشکر کرد.
روشنفکر گفت: در طی این سه سال به ۷۹ روستا در سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون گازرسانی شده و گازرسانی به ۵۵ روستا در این سه شهرستان در حال اجرا است.
وی بیان کرد: در رابطه با گازرسانی به منطقه سیلاب و کلوار مکاتبات و رایزنی با وزارت در حال انجام است و درخواست داده شده که سرانه هر خانوار را در گازرسانی به مبالغ بالاتر از ۴۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند. زیرا عملا با سرانه معمول و مرسوم شرکت گاز نمیتوان گاز این مناطق را تامین کرد.

روشنفکر عنوان کرد: در حوزه راهداری در شهرستان بویراحمد ۱۱۱ پروژه خرد و درشت با اعتباری بالغ بر ۵۴۵ میلیارد تومان اجرا شده‌است و تعداد ۴۴ پروژه در شهرستان دنا با اعتباری بالغ بر ۱۸۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: در سفر دوم ریاست جمهوری ۳۳۹ میلیارد تومان اعتبار به راهداری شهرستان مارگون، ۷۶۸ میلیارد تومان اعتبار به حوزه راهداری بویراحمد و ۳۲۱ میلیارد تومان به حوزه راهداری شهرستان دنا اختصاص داده شد؛ که قطعا اختصاص چنین مبالغی میتواند تاثیر به سزایی بر کیفیت مسیر‌های ارتباطی این سه شهرستان داشته باشد.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، گفت: از سال ۹۹ تاکنون ۳۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی برگزار شده‌است و در این حوزه ۱۹ پروژه با اعتبار اولیه بالغ بر هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان در دست اقدام است.
وی افزود: قریب به هزار و ۸۰۰ متر ابنیه پل و هزار و ۵۶۰ متر تونل در این پروژه‌های راه و شهرسازی در سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون در دست اقدام است که در نوع خود قابل تحسین است برخی از این پروژه‌ها به بهره برداری رسیدند برخی در فاز اجرا هستند و برخی مانند پل دوم مهریان به پیمانگذار واگدار شده و در شرف تجهیز کارگاه و اجرا می‌باشد. پروژه‌ها مانند زیر گذر کریک، دارشاهی و مختار و پل کره نیز در فاز مطالعاتی و یا انجام مناقصه می‌باشند.

روشنفکر تصریح کرد: مسیر ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی استان و کشور بوده و نقش به‌سزایی بر توسعه و حمل و نقل جاده‌های منطقه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری و رایزنی‌های انجام شده در مدت سه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان به مسیر ارتباطی پاتاوه به دهدشت تزریق شد و قریب به ۲۵ کیلومتر از این مسیر از سال ۹۹ به بعد احداث شده‌است.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، به پروژه‌های مهم عمرانی در حوزه راه و شهرسازی در استان گریزی زد و افزود: از مهمترین این پروژه‌ها میتوان به مسیر سورمق_اقلید_یاسوج، بزرگراه شیراز به یاسوج، مسیر یاسوج به سی‌سخت و احداث باند دوم مسیر بابامیدان_ یاسوج سمیرم اشاره کرد.
وی افزود: تکمیل محور بابا میدان یاسوج سمیرم، احداث پل رودخانه مهریان و اتصال به پل اول بنسنجان به طول ۱۰۰ متر، احداث پل بزرگ تنگ سریز در محور یاسوج به طول ۱۵۰ متر، احداث بزرگراه یاسوج_ سپیدان و کمربندی یاسوج با اعتباری بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان، تکمیل پل سوم ورودی رودخانه بشار احداث تقاطع غیرهمسطح و پل تقاطع سه راهی مهریان واقع در ابتدای محوری یاسوج به اقلید، از دیگر پروژه‌های مهم حوزه راه و شهرسازی در شهرستان بویراحمد است.
روشنفکر گفت: احداث راه اصلی باغچه سادات_ سرفاریاب احداث راه اصلی یاسوج به سی‌سخت و احداث تونل شماره یک و دو در این محور با اعتبار اولیه با اعتبار اولیه ۱۹۳ میلیارد تومان، احداث پل کِلو در سی‌سخت بزرگترین پل قوسی کشور با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان و به طول ۳۲۸ متر از جمله مهمترین پروژه‌های راهسازی در شهرستان دنا است.
وی به اختصاص اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان گریزی زد و افزود: در سفر اول ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ میلیارد تومان جهت احداث، بهسازی، آسفالت و تکمیل پل‌ها و جاده‌های روستایی برای کل استان اختصاص داده شد.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سفر اول مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز استان، ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل پل سوم بشار، ۵۰ میلیارد تومان جهت تعریض محور یاسوج به شیراز، ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تعریض محور _ یاسوج سمیرم، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت ایمن‌سازی تقاطع تنگ مهریان و ۱۰۰ میلیارد تومان جهت بهسازی محور سپیدان باغچه سادات سرفاریاب اختصاص داده شد.
وی گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به راه‌های شهرستان بویراحمد اختصاص یافت که شامل ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث پل بنسنجان، ۱۰ میلیارد تومان جهت تکمیل فرودگاه یاسوج، ۴۰ میلیارد تومان جهت تکمیل پل سوم بشار یاسوج اختصاص یافت.
روشنفکر در حوزه مسکن در شهرستان بویراحمد چهار سایت مسکن ملی ۱۶۰ واحد در سایت جهاد، ۱۹۵ واحد در سایت ارم، ۱۴۸ واحد در سایت محمودآباد، پی‌سازی و ۱۹۲ واحد در سایت خیابان تختی قرارداد منعقد شده‌است و به زودی به مرحله اجرا خواهد رفت.
وی افزود: در یاسوج با مشکل زمین مواجه هستیم و جهت رفع این مشکل در منطقه سروک توافقی صورت گرفته که اگر نهایی شود نه تا ۱۰ هزار واحد مسکن این منطقه اجرا می‌شود.

مهدی روشنفکر به اصحاب رسانه وعده داد جلسه‌ای تحت عنوان پرسش و پاسخ تا چند روز اینده برگزار شود و در حضور رسانه‌ها به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار