کد خبر: ۱۱۲۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 02 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، شهرستان  بابل به لحاظ موقوفات نسبت به دیگر شهرهای استان با اختلاف بسیار زیاد رتبه نخست را داراست.

 اداره اوقاف بابل ۲۳۰۰ وقف نامه انتفاعی و منفعتی دارد که از این میان فقط ۳۷۰ وقف نامه درآمد دارد، تعداد رقبات‌ موقوفات این اداره نیز ۵۴ هزار رقبه می باشد که ۳۲ هزار رقبه آن متصرفی و ۲۲ هزار رقبه آن غیرمتصرفی است.
 بابل به لحاظ موقوفات نسبت به دیگر شهرهای استان با اختلاف بسیار زیاد رتبه نخست را داراست و موقوفات این شهر به تنهایی با موقوفات چهار استان کشور برابری می کند اما این بدان معنا نیست که درآمد موقوفات این شهر با درآمد موقوفات چهار استان کشور، برابر باشد چرا که بسیاری از موقوفات این شهر فاقد درآمد می باشد و تمامی درآمدها نیز ریال به ریال در راستای نیات واقفین محترم، هزینه و اسناد آن نیز موجود می باشد.
 از میان موقوفات این شهر ده ها وقف نامه مربوط به علمای این شهر که مشهورترین آنها ملامحمد شریعتمدار حمزه، ملایعقوب شریعتمدار حمزه، شیخ کبیر، شیخ عبدالحسین ابوفاضلی، سیف الاسلام و هم چنین ده ها وقف نامه به تجار این شهر همچون میرزا بابا قزوینی، آقاکوچک اصفهانی، حاج محمداسماعیل بارفروشی، ملاآقاجان تاجر نقیب کلایی و میرزا هدایت الله اوصیاء اختصاص دارد.
 سر فصل های هزینه شده این اداره در سال جاری، سرفصل اجرای نیات مذهبی، هشت میلیارد و هفتصد میلیون تومان _ سرفصل مدارس علمیه بیش از یک میلیارد تومان _ سرفصل کمک به مستمندان بیش از دویست و پنجاه میلیون تومان _ سرفصل اماکن متبرکه که بیشترین موقوفه در این بخش را امامزاده قاسم(ع) داراست بیش از دویست میلیون تومان در شش ماه نخست سال و سرفصل مهر تحصیلی به مبلغ هفتاد میلیون تومان می باشد که البته همه این مبالغ در راستای نیات واقفین محترم نه بر اساس میل و سلیقه اداره اوقاف هزینه شد و نقش ما در این میان فقط و فقط عمل به وقف نامه ها بود.
بزرگترین بدهکاران به اداره اوقاف، ادارات دولتی نظیر اداره آموزش و پرورش، اداره برق و بنیاد شهید می باشند و در نقطه مقابل نیروی انتظامی تنها اداره ای است که هر سال در موعد مقرر با حضور در اداره اوقاف در پرداخت اجاره بهاء تعجیل می نماید.
 درآمد اداره اوقاف بابل در سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان بود و این در حالی است که شهرداری بابل جهت ارائه مجوز ساخت ساختمان موقوفه میرزا خلیل در میدان اوقاف، مبلغ ۴۸ میلیارد تومان دریافت نموده است.

گزارش: حامد ابراهیم زاده بازگیر

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار