رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر مطرح کرد : طی یک‌سال گذشته مبلغ ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان ملایر هزینه شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶ 01 October 2023

طی یک‌سال گذشته مبلغ ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان ملایر هزینه شده است.

به گزارش تابناک همدان از ملایر: "حجت‌الاسلام ابوذر عباسی"در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: شهرستان ملایر از نظر موقوفات جز شهرهای برتر کشور و اولین شهر استان همدان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۲۷ موقوفه در شهرستان ملایر داریم که از این تعداد ۱۹۶ موقوفه منفعتی است و درآمد موقوفات امسال ۹۷ میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برسد و این رقم در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

عباسی عنوان کرد :موقوفات شهرستان ملایر یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت‌های شهری در این شهرستان است .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر افزود : موقوفات شهرستان بخش قابل توجهی از سرانه عرصه‌های آموزشی، درمانی، خدماتی، اداری، امنیتی، انتظامی، ورزشی ،فضای سبز و عرصه مساکن مهر را در اختیار قرار داده است.

معرفی ۱۱۰۰ قطعه زمین بلامعارض برای اجرای نهضت مسکن ملی در ملایر

وی با اشاره به اینکه اوقاف و امور خیریه نخستین سازمان متقاضی برای کمک به دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود، خاطر نشان کرد: برای اجرای نهضت ملی مسکن ۱۱۰۰ قطعه زمین بلامعارض را معرفی کردیم.

عباسی تاکید کرد : طبق دستورالعمل سازمان اوقاف و امور خیریه زمین برای ساخت مسکن تنها در قالب تعاونی و نه به شکل دیگری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

سازمان اوقاف و امور خیریه از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر اعلام کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کند، هر چند یک ارگان بازرسی به نام «مفید راهبر» از طرف دفتر مقام معظم رهبری به صورت سالانه عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: در کل کشور هیچ زمینی بدون مجوز و دستور نماینده ولی‌فقیه به کسی واگذار نمی‌شود، ۶۵ قطعه زمین برای ساخت حوزه علمیه و مصلی ملایر، از سوی اوقاف واگذار شد و ۱۶ هزار مترمربع زمین رایگان در اختیار حوزه علمیه برادران شهرستان قرار داده شده است.

عباسی با اشاره به همکاری خوب اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با شهرداری عنوان کرد : برای انجام پروژه‌های مختلف تاکنون بیش از ۱۲۰۰ قطعه زمین هر قطعه به ارزش حدودی دو میلیارد تومان در راستای ایجاد زیرساخت توسعه شهری به شهرداری تحویل دادیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر خبر داد: امسال سه وقف‌نامه جدید به ارزش حدودی ۵۰۰ میلیون تومان آماده شده است، این موقوفات مربوط به الحاق به سه مسجد در روستا و شهر هستند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به وجود ۴۶ بقعه ثبت شده زیر نظر اوقاف و امور خیریه ملایر افزود: تعدادی از بقاع مرمت شده و ما بقی نیز در حال انجام است.

مشارکت اوقاف و ارتش برای ساخت ۷۲۶ واحد مسکونی در ملایر

عباسی از تعمیر و تجهیز و نگهداری ۸۵ رقبه عرصه و عیان موقوفات و بقاع متبرکه با صرف هزینه‌ای بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: برای ساخت ۷۲۶ واحد مسکونی با برآورد هزینه ۲,۰۰۰ میلیارد تومان با ارتش جمهوری اسلامی ایران مشارکت کردیم.

این مقام مسئول مطرح کرد : برای ساخت مجتمع تجاری مبلمان سیفیه به متراژ ۱۴ هزار مترمربع ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم، هایپرمارکت واقع در مسکن مهر به متراژ ۵۰۰۰ مترمربع با برآورد هزینه ۶۰ میلیارد تومان و جایگاه دومنظوره سوخت با برآورد هزینه ۳۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات واحد مشارکت و سرمایه‌گذاری اداره طی یک‌سال اخیر بوده است.

وی به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان از مهر سال گذشته تا مهر امسال اشاره و اظهار داشت : طی یک‌سال گذشته مبلغ ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان هزینه شده است.

عباسی مشارکت در ۲۶۵ برنامه فرهنگی مذهبی شهرستان به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان، اطعام‌دهی ۳۵ هزار پرس غذای گرم به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و پرداخت کمک‌هزینه دارو و درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی به مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از جمله اقدامات در راستای اجرای نیت واقف بوده است.

وی حمایت از برخی مساجد شهرستان در راستای نیت واقف به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، برگزاری محافل و برنامه‌های قرآنی در سطح شهرستان به مبلغ ۶۰ میلیون تومان و اعزام ۱۵۰ مبلغ بومی و اعزامی در مراسم‌های ملی و مذهبی شهرستان با صرف هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، تعمیر و تجهیز برخی مدارس به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی به دانش اموزان را نیز از دیگر اقدامات این اداره دانست.

سند دار شدن ۲۷۰ رقبات موقوفات متصرفی ،منفعتی در ملایر

عباسی به ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف‌الدوله، اشتغال ۹ نفر با صرف هزینه‌ای بیش از دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت : ۳۰ مورد تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات منفعتی و بقاع متبرکه و مساجد و سنددار کردن ۲۷۰ رقبات موقوفات متصرفی ،منفعتی از جمله اقدامات واحد حقوقی و ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طی یک‌سال گذشته است.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت : تبدیل هفت سند مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ ، به روز رسانی پرونده ورود اطلاعات ۲۰۰ پرونده حقوقی در سامانه بارای سازمان اوقاف و امور خیریه، تعیین تکلیف پنج پرونده مهم ملی و استانی و تعیین تکلیف ۲۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم از دیگر اقدامات واحد حقوقی و ثبتی این اداره است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر تمدید ۴۰۰۰ سند اجاره و تنظیم ۱۵۰ سند اجاره اولیه طی یک‌سال اخیر، تنظیم ۱۰۰ دادخواست و شکوائیه، پاسخ به ۵۵۰ استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه ۱۰۰ مشاوره حقوقی به مستأجران و واقفین از دیگر اقدامات دانست.

وی در ادامه به برنامه‌های هفته وقف اشاره و بیان کرد : در مجموع ۲۰ برنامه از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه در سطح شهرستان اجرا خواهد شد.

عباسی دیدار با امام جمعه ملایر، فرماندار، دادستان، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، برگزاری همایش «یاوران وقف» و محفل انس با قرآن برگزاری سه نشست تخصصی با اصناف، جامعه قرآنی و مجموعه‌های فرهنگی، برگزاری یک تور گردشگری مذهبی، برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در محوطه جلو شهرداری به مدت یک هفته، سخنرانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در نمازجمعه و برپایی نمایشگاه دستاوردهای اوقاف و میز خدمت در حاشیه نمازجمعه را از برنامه‌ای هفته وقف در ملایر دانست.

۶۳.۵ درصد شهر ملایر موقوفه است و این شهرستان با بیش از ۱۹۰ موقوفه، جایگاه اول وقف را در استان همدان دارد و به عنوان یکی از شهرستان‌های برتر در حوزه وقف در سطح کشور شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار