جاوید بخت با بیان اینکه گزارش این آتش سوزی با تاخیر به این اداره اعلام شد افزود: یک گروه امدادی از نیرو‌های منابع طبیعی مرکز استان و ۲ گروه از منابع طبیعی شهرستان‌های گچساران و باشت به منطقه اعزام شده اند.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 27 September 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در حالی که فصل تابستان به پایان رسیده و وارد پاییز شده ایم، امیدواری برای پایان خطرات ناشی از آتش سوزی بیشتر شده، اما امروز خبری از آتش سوزی در مراتع جنگلی پیچاب باشت مخابره شده که دو نکته بسیار حائز اهمیت دارد!
در خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از اعزام سه گروه امدادی از نیرو‌های منابع طبیعی به منطقه پیچاب باشت برای مهار آتش اطلاع داده است.
جاوید بخت در خبری که مربوط به روز سه شنبه ۴ مهر ماه است و در خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده است، گفت: به گفته منابع محلی آتش سوزی پیچاب از دیشب آغاز شده است.

جاوید بخت با بیان اینکه گزارش این آتش سوزی با تاخیر به این اداره اعلام شد افزود: یک گروه امدادی از نیرو‌های منابع طبیعی مرکز استان و ۲ گروه از منابع طبیعی شهرستان‌های گچساران و باشت به منطقه اعزام شده اند.

وی ادامه داد: امکان ارتباط تلفنی با هیچ کدام از گروه‌های اعزامی وجود ندارد و از جزئیات این آتش سوزی گزارشی ارسال نشده است!
همانگونه که در سخنان جاوید بخت مشخص است اولا تاخیر در اطلاع رسانی آن هم کمی کمتر از یک شبانه روز، عملا موفقیت در جلوگیری از گسترش آتش و همچنین کاهش تبعات آن را به شدت کاهش می‌دهد و در واقع با توجه به خاصیت سرایت پذیری آتش، عملا در این مدت هر آن اندازه که فرصت برای خسارت بیشتر لازم است وجود داشته است.
از طرف دیگر معمولا ساعات اولیه در مهار آتش و جلوگیری از خسارت طلایی‌ترین زمان برای اقدام انسانی در اطفا حریق است و از دست رفتن این زمان یعنی صرف وقت، توان و هزینه‌های مضاعف ضمن خسارت بیشتر به جنگل و مراتع خواهد بود!
اما نکته دوم بسیار مهم در خصوص بی اطلاعی از نیرو‌های عمل کننده به دلیل نبود ارتباط تلفن همراه است! این موضوع می‌تواند در جا‌هایی خطرناک هم باشد چرا که معمولا در چنین عملیاتی و مشابه آن علاوه بر لزوم رصد لحظه‌ای کنترل آتش و عملیات برای برنامه ریزی و اقدام، احتمال بروز مشکلاتی برای نیرو‌های عمل کننده وجود دارد نکته‌ای که به فراوانی در سال‌های قبل مشاهده شده است لذا عدم داشتن ارتباط با این نیرو‌ها بسیار خطرناک و می‌تواند موجب بروز هزینه‌ها و خسارات بعضا جبران ناپذیری شود!
بی شک متولیان دخیل در موضوع آتش سوزی دستگاه‌های مختلفی هستند که از اطلاع رسانی تا تامین نیرو و تجهیزات را شامل می‌شود و بیان این نکته از طرف مدیر کل منابع طبیعی را باید بیان واقعیت برای مشخص شدن نکات ضعف کلیدی در نظر گرفت و اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار