معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طبق نظر کارشناسان باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی، خمره سفالی کشف شده در شهر زنجان مربوط به قرون میانی اسلام است.
کد خبر: ۱۱۲۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ 25 September 2023

به گزارش تابناک زنجان، محمدرضا محمدپور، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به کشف خمره سفالی در تاریخ ۲۸ شهریور ماه سال جاری در عملیات حفاری آبفا در یکی از محلات بافت تاریخی شهر زنجان اظهار داشت: این خمره مورد ارزیابی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و قدمت آن به قرن‌های میانی اسلام باز می‌گردد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: پس از بررسی کارشناسی ظرف سفالی توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مشخص شد که خمره سفالی مربوط به قرن‌های میانی اسلامی است.

وی گفت: با توجه به شباهت فرم ظرف سفالی به دوره سلجوقی و ایلخانی و همچنین کشف تعدادی ظروف سفالی در مرکز شهر در سال‌های گذشته؛ این خمره کشف شده مربوط به دوران سلجوقی است. محمد پور افزود: ارتفاع این خمره که خوشبختانه سالم از عمق ۳ متری به دست آمده، ۹۳ سانتیمتر بوده و به روش فتیله‌ای و بسیار زیبا و متناسب ساخته شده است. این خمره کشف شده جهت چال کردن مواد غذایی در قرن‌های گذشته استفاده می‌شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان کرد: این خمره سفالی، ارزش فرهنگی و مطالعاتی زیادی را داشته است که نحوه و سبک زندگی انسان‌ها را در سال‌های دور مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون آثار منقول ارزشمندی از دوره سلجوقی در شهر زنجان کشف شده است، تصریح کرد:، ولی فعلا شواهد و یافته‌های معماری از قرن‌های گذشته در داخل شهر مشاهده نشده است.

محمدپور گفت: در پایان از همشهریان عزیز درخواست دارم چنانچه در حین گود برداری یا حفاری جهت ساخت و ساز به آثار و شواهد تاریخی برخورد کردند سریعا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در جریان امر قرار دهند.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار