کد خبر: ۱۱۲۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 20 September 2023
به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، اولین همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران شرکت‌های فولادی، اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی از فعالان حوزه صنعت فولاد در سالن همایش‌های هتل هما برگزار شد.
بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در اولین همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد از ضرورت اصلاح یا توقف سیاست‌گذاری‌های مخرب صنعت فولاد در کشور سخن گفت و افزود: به رغم آن که صنعت فولاد مسیر بالندگی خود را طی می‌کند، با تولید بیش از ۳۰ میلیون تُن فولاد تولید در میان ده  تولیدکننده برتر دنیا قرار داریم. در سال‌های اخیر بعضاً تصمیمات و سیاست‌هایی اتخاذ شده از آستانه تحمل صنعت فولاد خارج است و تبعات منفی را به دنبال دارد.  
 
وی در ادامه گفت: امروز دولت باید در نقش سیاست‌گذار مشوق و بسترساز صنعت کلیدی کشور باشد، اما شاهد هستیم که در سال‌های گذشته بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع تولید شدند. بیشتر این بخشنامه‌ها در زمینه ورود به بازار و قیمت‌گذاری دستوری بوده است. صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند و این چه نامهربانی است به صنعت فولاد چه از سر ناآگاهی و چه به دلایل دیگر که هنگام کمبود، گاز این صنایع قطع می‌شود، در صورتی که این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور ایفای نقش می‌کند، اشتغال‌زایی و ارزآوری بالایی دارد.
 
در ادامه و در پنل تخصصی چالش‌های سیاست‌گذاری صنعت فولاد، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، قیمت مواد اولیه را یکی از چالش‌های شرکت‌های فولادی دانست و افزود: چالش‌های بازار جهانی، جنگ روسیه و اوکراین و کمبود گاز ارزان‌قیمت به همراه افزایش هزینه های مالیاتی اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است. به دلیل افزایش هزینه‌های تولید فولاد افزایش یافته و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کاهش چشم گیر داشته است. تنها راهکار توجه نهادهای دولتی به پیشنهادات انجمن ها و نهادهای غیردولتی فولادی است.
 
ابراهیمی اشاره‌ای به تاثیر محدودیت‌های برق در میزان تولید برنامه‌ریزی شش ماهه نخست امسال داشت و افزود: تا به امروز به واسطه‌ی اعمال محدودیت‌های برقی نزدیک به ۵۴۰ هزار تُن معادل یک و نیم ماه تولید برنامه‌ریزی شده را از دست دادیم، این حجم از تولید از دست رفته، یعنی عملا یک و نیم ماه شرکت تولیدی نداشته است.
 
دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیگر سخنران این همایش، بزرگ‌ترین آفت توسعه اقتصادی را ناامید کردن جامعه از اصلاح امور اقتصادی دانست و افزود: فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی همگی یک هدف را دنبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد در راهکارهایی که اتخاذ می‌کنند، اختلاف نظر وجود دارد. مسیر اصلاح برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های گفتمانی و دستیابی به درک واحد است. 
 
وی در ادامه گفت: صنعت فولاد در بازار سرمایه سهمی بیش از ۳۰ درصد از کل سودآوری را به خود اختصاص داده است. تامین مالی صنعت فولاد و حفظ سرمایه گذاری‌های موجود اهمیت زیادی برای بازار سرمایه دارد. در سال گذشته بیش از ۲۰۰ همت بازگشت سرمایه به شرکت‌های بورسی صورت گرفت. 
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار داشت: موردی که در میان سیاست گذاران با فعالان صنعت مطرح می‌شود، بحث سودآوری فولاد است. برای مثال برای بزرگترین شرکت فولادی باید حدود ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری شود و اگر با هزینه اصطلاک در نظر بگیریم می‌توان در بازه ی ۲۰ ساله آن‌ را رفع کرد.‌در واقع شرکت‌ها هر ساله بخشی از شرکت را جدا کرده و تقدیم سهامدار می‌کنند که قابل بازگشت نیست.
 
عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با بیان اینکه در اکتشاف باید از بخش خصوصی کمک گرفت، افزود: همواره مدافع بخش خصوصی هستم و باور دارم با حضور بخش خصوصی در عرصه‌ها مشکلات برطرف می شود. مجلس برای حل مشکل فولادسازان همواره آماده بوده است. نیازمند مدیریت عقلانی در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. بخش خصوصی از فکر، دانش و سرمایه برخوردار است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار