کد خبر: ۱۱۲۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ 04 September 2023

 

سوالات روانشناسی از همسر یا نامزد

منظور از طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟

یکی از رویکردهای روانشناسی که کاربرد زیادی در جلسات درمانی روانشناختی  دارد نیز طرحواره درمانی یا  Schema Therapy می باشد که از جمله رویکردهای تلفیقی است.

منظور از رویکرد تلفیقی این است که طرحواره درمانی با ادغام نمودن چندین روش درمانی که قدمت بیشتری دارند نیز ایجاد شده است اعم از درمان شناختی رفتاری، نظریه دلبستگی، روان تحلیل گری و درمان مبتنی بر هیجان.

چه بسا در ادامه نیز قصد داریم به اینکه طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ اشاره کنیم..بنابراین توصیه می کنیم برای شناخت بهتر از طرحواره درمانی و انواع آن فرضا طرحواره نقص و شرم و..مطالب پیش رو را مطالعه بفرمایید.

منظور از طرحواره چیست؟

الگوهایی فکری که فرد در ذهن خود تنها به آن ها می پردازد فرضا فکر به موضوعی خاص که سبب بروز رفتارهایی خاص در وی می گردد نیز طرحواره نامیده می شود که مهم است وجود یا عدم وجود آن توسط درمانگر متخصص تشخیص داده شود.

عموما این طرحواره ها نیز طرحواره هایی ناسازگار و اولیه افراد هستند که اگر بخواهیم بگوییم منظور از این جمله در طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟..

باید بیان داریم در طرحواره درمانی به بررسی تله های زندگی که سبب باورها و رفتارهای خاصی در زندگی افراد می شوند و حتی باعث مختل شدن فعالیت های روزمره افراد می گردند نیز پرداخته می شود.

طرحواره درمانی چیست؟

همانطور که بیان نمودیم در این جلسات درمانگر تلاش می کند به بررسی تله های زندگی افراد که سبب بر هم خوردن سبک سالم زندگی ایشان گشته اند نیز می پردازد. هدف از برقراری جلسات طرحواره درمانی نیز این است که اختلالات شخصیت و یا حتی مشکلات روانشناختی که افراد به هر دلیلی با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و با سایر روش های درمانی نیز درمان نشده اند، درمان شوند.

سوالات روانشناسی از همسر یا نامزد

بنابراین افرادی که دچار اختلالاتی خصوصا اختلالات شخصیت هستند می توانند از جلسات طرحواره درمانی بهره مند گردند..

در این جلسات درمانگر کمک می کند افراد بتوانند به خوبی طرحواره های ناسازگار یا تله های زندگی شان را شناخته و در راستای بهبود وضعیت زندگی شان به صورت کاملا تخصصی و درمان این طرحواره ها اقدام کنند.چنانچه سعی نمودیم به سوال طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ پاسخ دهیم ولیکن در ادامه به توضیحات بیشتری اشاره خواهیم نمود.

انواع طرحواره درمانی چیست؟

انواع طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ و چه افرادی دچار تله هایی هستند که باید توسط درمانگر درمان شوند؟در این بخش قصد داریم به برخی انواع رایج از تله های زندگی اشاره کنیم و تاکید ورزیم که درمان سریع این تله ها بسیار مهم و الزامی هستند.

1.طرحواره یا تله وابستگی

افرادی که این طرحواره را دارند به حمایت دیگران نیازمند هستند و نمی توانند به تنهایی امورات شخصی شان را پیش ببرند همچنین این افراد در تصمیم گیری به تنهایی مشکل داشته و در درست بودن تصمیم خود تردید دارند و نیازمند تایید دیگران هستند.

2.طرحواره بی اعتمادی

افرادی که این تله را دارند به طور مداوم نگران هستند که توسط دیگران آسیب ببینند به همین سبب اجازه نمی دهند که کسی به ایشان نزدیک شود..به طور کل تصور می کنند که دیگران قصد دارند به تخریب ایشان بپردازند.

3.طرحواره شکست

این افراد تصور می کنند که از دیگران ضعیف تر هستند و به سبب اینکه فکر می کنند استعدادی ندارند کارهای سخت را انجام نمی دهند و دیگران را از خود موفق تر می بینند.

4.طرحواره نقص و شرم

منظور از این نوع طرحواره به زبان ساده چیست؟ افرادی که این طرحواره را دارند مدام خود را با دیگران مقایسه می کنند، خود را تحقیر کرده و اعتماد به نفسی کمی دارند. نسبت به انتقاد حساس بوده و دچار خشم می شوند.

5.طرحواره ایثار

از دیگر انواع طرحواره ها نیز طرحواره ایثار می باشد که افراد به سبب آن نیازهای دیگران را نسبت به خود ارجح می دانند. شنونده مشکلات و ناراحتی های دیگران هستند اما خودشان از مشکلاتشان برای دیگران صحبت نمی کنند. این افراد می توانند از خود و نیازهایشان بگذرند ولی به کارهای دیگران رسیدگی کنند.

سوالات روانشناسی از همسر یا نامزد

6.طرحواره اطاعت

افرادی با این طرحواره قصد ریاکاری ندارند ولیکن نیاز دارند که دیگران را نسبت به خود خشنود سازند.

این افراد نظرات خود را بیان نمی کنند زیرا تصور می کنند که این نظرات فاقد اهمیت بوده و قصد ناراحت ساختن دیگری را ندارند.

7.طرحواره انزوای اجتماعی

افرادی که این تله را دارند از انجام کارها به صورت گروهی پرهیز می کنند و اگر در گروهی عضو شوند خود را عضوی از آن گروه نمی دانند.

8.طرحواره یا تله رهاشدگی

افرادی که تله رهاشدگی دارند از تنهایی می ترسند. اگر به این افراد توجه کمی شود تصور می کنند که دوست داشتنی نیستند و بسیار دچار حسادت و وابستگی بیش از حد و..می شوند.

9.تله محرومیت هیجانی

این افراد در دوران کودکی از محبت و توجه پدر و مادر خود بی بهره بوده اند که این مساله به مرور سبب افسردگی و احساس تنهایی در ایشان می گردد.

10.تله تایید طلبی

تله تایید طلبی در انواع طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ افرادی که این تله را دارند زمانی که توسط دیگران تایید نشوند دچار افسردگی شده و نیاز به تایید دیگران دارند.

11.طرحواره معیارهای سخت گیرانه

از دیگر انواع تله ها که قصد داریم در مبحث انواع طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ بپردازیم نیز طرحواره معیارهای سخت گیرانه می باشد.

12.طرحواره استحقاق

فردی که تله زندگی او بزرگ منشی باشد دچار این طرحواره است، این افراد خود را مهم تر از دیگران می دانند و زمانی که سایرین نیاز به همدلی داشته باشند توجهی به آن ها ندارند..

این افراد خود را به حدی بالا می دانند که از قوانین پیروی نمی کنند زیرا این تصور را دارند که قوانین برای آن ها نبوده بلکه برای عموم مردم وضع شده است.

13.تله خود کنترلی

افراد با این تله در برنامه ریزی کردن برای زندگی شان ناتوان هستند چنانچه حاضر نیستند برای رسیدن به هدف، از لذت های هر چند کوچک دست بکشند.

14.طرحواره یا تله تنبیه

افراد با این طرحواره زمانی که دچار اشتباهی شوند خود را مستحق تنبیه می دانند. این افراد به هنگام اشتباه دیگران، عذر آن ها را نپذیرفته و قصد تنبیه کردن آن ها را دارند.

15.طرحواره بازداری هیجانی

افراد با این تله سعی می کنند هیجانات خود را ابراز نکنند زیرا این تصور را دارند که اگر هیجاناتشان را بروز دهند سبب ناراحتی دیگران می شوند.

و..

لذا تله ها و طرحواره های دیگری هم وجود دارد که سعی نمودیم به اکثر آن ها که بسیار رایج هستند اشاره کنیم..

اهداف جلسات طرحواره درمانی چیست؟

پیشتر به مهم ترین هدف طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ اشاره نمودیم. چنانچه در این جلسات درمانگر تلاش می کند فرد به ذهنیتی سالم رسیده و به قدری رشد کند که بتواند به تنظیم نمودن تفکرات خود بپردازد.

از جمله برخی اهداف مهم طرحواره درمانی عبارتند از:

  • طرحواره درمانگر کمک می کند مراجع بتواند نیازهای روحی و حتی هیجانی خود را به درستی تامین سازد.
  • این جلسات کمک می کند فرد در برابر طرحواره ها و تنش های خود با سبکی درست و اصولی مقابله کند.
  • مراجعین در این جلسات با طرحواره ها آشنا شده و روش های بهره مندی از اصول درمانی این طرحواره ها را می آموزند.
  • و..

به طور کل در این جلسات سبک های مقابله ای با طرحواره ها نیز به مراجع آموخته می شود و درمانگر از بهترین سبک درمانی با توجه به نوع طرحواره و شدت آن برای بهبود وضعیت مراجع بهره می گیرد.

انواع سبک های مقابله ای در جلسات طرحواره درمانی

سبک های مقابله ای در جلسات طرحواره درمانی به زبان ساده چیست؟ در این بخش به برخی از آن ها اشاره می کنیم. منظور از سبک مقابله ای چیست؟ به واکنش های افراد در برابر طرحواره هایی که بیان گردید نیز سبک مقابله ای می گویند که افکار، رفتار حتی احساسات افراد را در برمی گیرد.

در این سبک ها افراد تلاش می کنند تا با واکنش های خود از هیجاناتی که تجربه می کنند دوری کنند.شاید با خود بگویید این مساله که خوب است ولیکن این نیز تنها در دوران کودکی می تواند نتایج خوبی داشته باشد ولیکن با ادامه دادن آن ها در بزرگسالی طرحواره موجود تقویت شده و بیشتر می شود.

هر یک از افراد با  توجه به رفتارها و سبک های مقابله ای والدین خود یا رفتارهای کلی که انجام می دهند و..به مقابله با طرحواره ها می پردازند ولیکن به طور کل سه نوع واکنش مقابله ای وجود دارد که اعم از:

تسلیم در برابر طرحواره

فرد طرحواره را پذیرفته و تسلیم آن می شود و طرحواره به مرور تقویت می گردد.

دوری از طرحواره

فرد از قرار گرفتن در معرض موقعیت هایی که سبب بروز و تحریک طرحواره می شود نیز دوری می کند.

مبارزه با تله

فرد جهت مبارزه با طرحواره نیز رفتارهای پرخاشگرانه داشته و به صورت افراطی در برابر طرحواره واکنش نشان می دهد و.. که این نیز بر روابط ایشان تاثیر می گذارد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار