کارخانه‌های تولیدکننده‌ فولاد ایران، در شمال‌غرب کشور تراکم بیشتری دارند. از میان آن‌ها، آذربایجان شرقی بیشترین تعداد تولیدکننده میلگرد شمال‌غرب کشور را دارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 15 August 2023

معرفی تولیدکنندگان میلگرد شمال‌غرب کشور

قدمت تولید میلگرد در ایران به حدوداً 50 سال پیش بازمی‌گردد. اگر در بازار فولاد ایران فعال باشید، حتما می‌دانید که میلگرد یکی از پرمعامله‌ترین محصولات در این صنعت است.

تولیدکنندگان ایرانی بسیاری در زمینۀ تولید و فروش میلگرد فعالیت دارند. بسیاری از کارخانه‌های تولید میلگرد، در شمال‌غرب کشور تمرکز دارند؛ ما در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک میلگرد باکیفیت

عوامل گوناگونی در تعیین کیفیت میلگرد دخیل هستند. آگاهی از این موارد به فعالان بازار فولاد کمک می‌کند همواره خریدی رضایت‌بخش را تجربه کنند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید میلگرد

استانداردهای متعددی در تولید میلگرد در سطح بین‌المللی وجود دارند که از میان آن‌ها، استاندارد DIN کشور روسیه، استاندارد صنعتی ژاپن شماره JIS 3132 و استاندارد ISIR 3132 در ایران مدنظر تولیدکنندگان و بازرسان قرار گرفته‌‌اند.

کیفیت میلگرد با توجه به مواد اولیه

ماده اولیه تولید میلگرد، شمش فولادی است؛ بنابراین برای تولید یک میلگرد باکیفیت باید از شمش فولادی درجه یک استفاده شود.

کیفیت میلگرد با توجه به روش تولید

برای تولید میلگرد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین مرحله در تمامی این روش‌ها، مرحله نورد است. مرحله نورد به دو صورت: نورد گرم و نورد سرد امکان اجرا دارد؛ اما اگر به دنبال تولید میلگرد با کیفیت هستید، باید از روش نورد گرم استفاده کنید. این روش، قابلیت شکل‌دهی و مقاومت میلگرد را بالا می‌برد.

ویژگی‌های ذکرشده به همراه جنس پوشش میلگرد و نیز جنس آلیاژ به کار رفته در آن، توسط یکی از تولیدکننده‌های نامی این صنعت یعنی ذوب‌ آهن اصفهان بسیار مورد توجه هستند.

معرفی تولیدکنندگان میلگرد شمال‌غرب کشور

معرفی تولیدکنندگان میلگرد شمال غرب کشور

پس از آگاه شدن از ویژگی‌های یک میلگرد باکیفیت، گام بعدی، شناخت تولیدکننده‌های این محصول پرکاربرد و پرطرف‌دار است. در ادامه، نام این تولیدکنندگان آورده شده‌ است:

  • مجتمع فولاد صنعت بناب (میلگرد شاهین)
  • شرکت فولاد آذربایجان؛
  • فولاد کاوه تیکمه داش؛
  • مجتمع فولاد ظفر بناب؛
  • کارخانه آذر فولاد امین؛
  • فولاد صائب تبریز؛
  • فولاد ارگ تبریز؛
  • مجتمع فولادسازان دقیقی هشترود؛
  • گروه صنعتی درپاد تبریز.

در زیر با چند مورد از این کارخانه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

فولاد صنعت بناب یک مجتمع تولیدی بزرگ و متشکل از چند کارخانه ذوب و نورد است. این مجتمع که با نام شاهین بناب شهرت یافته است، از سال 1383 فعالیت خود را در شهرک صنعتی بناب آغاز کرد. هم‌اکنون ظرفیت تولید مجتمع شاهین بناب به یک میلیون و 960 هزار تن رسیده است.

از تولیدات این واحد صنعتی می‌توان به میلگردهای آجدار در سایزهای گوناگون، شمش فولادی و تیرآهن اشاره کرد. میلگردهای تولیدی این تولیدکننده میلگرد شمال‌غرب کشور، با نام میلگردهای شاهین شناخته می‌شوند و نیاز بازار را از سایز 8 تا 32 پوشش می‌دهند. برای اطلاع از قیمت میلگرد شاهین بناب می‌توانید از این لینک اطلاعات کافی را دریافت کنید.

شرکت فولاد آذربایجان

شرکت فولاد آذربایجان در نزدیکی شهر میانه و در زمینی به وسعت 49 هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1379 با رویکرد کارآفرینی آغاز کرد و با تعهد به شعار خود توانست برای بیش از 500 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

فولاد آذربایجان که دارنده گواهینامه CE اروپا برای تولیدات خود است، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد در شمال‌غرب کشور را نیز در سند افتخارات خود دارد؛ بنابراین این شرکت هم در لیست تولیدکننده میلگرد شمال‌غرب قرار گرفته است.

شرکت فولاد آذربایجان با تولید سالانه 550 هزار تن محصولاتی نظیر انواع میلگرد آجدار، ساده، نبشی، ناودانی و تسمه را وارد بازار مصرفی فولاد کشور می‌کند. میلگردهای این شرکت را با نام تجاری میلگرد میانه در بازار می‌شناسند. میلگردهای این شرکت در نوع آجدار با سایزهای 10 الی 32 و در نوع ساده در سایزهای 14 الی 50 وارد بازار می‌شوند.

فولاد کاوه تیکمه داش

این واحد صنعتی در یکی از دورترین بخش‌های استان آذربایجان شرقی و در شهرک صنعتی تیکمه داش قرار دارد. هدف از راه‌اندازی این کارخانه، اشتغال‌زایی برای جمعیت بومی و جوان این منطقه در سال 1387 عنوان شد و تا حد زیادی نیز به این شعار جامه عمل پوشاند.

تولیدات فولاد کاوه تیکمه داش با نام تجاری SFK steel وارد بازار می‌شوند. میلگردهای تیکمه داش یکی از باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار فولاد ایران هستند. تنوع محصولات این واحد صنعتی در زمینه میلگرد را می‌توان در دو نوع آجدار و ساده در سایزهای 8 الی 32 خلاصه کرد.

مجتمع فولاد ظفر بناب

فولاد ظفر بناب یکی دیگر از واحدهای تولیدکننده میلگرد شمال‌غرب است. این مجتمع در 3 فاز در حال تولید محصولات خود و عرضه آن‌ها به بازار است. اولین فاز با ظرفیت 200 هزار تن در سال 1386 و فاز دوم با هدف رساندن میزان تولید به 300 هزار تن در سال 1390 راه‌اندازی شد. فاز سوم نیز در سال 1396 به منظور رساندن تولید سالانه به 400 هزار تن آغاز به کار کرد.

مجموعه فولاد ظفر بناب تا کنون افتخارات بسیاری را به نام خود ثبت کرده است. این مجموعه به عنوان واحد نمونه تحقیق و توسعه استان آذربایجان شرقی، از سوی وزارت صنعت و معدن برگزیده شد.

قرارگرفتن در همسایگی نیروگاه حرارتی سهند بناب، دسترسی به شاهراه ترانزیتی استان آذربایجان شرقی؛ همچنین نزدیکی به گمرک مرزی غرب کشور از امتیازات خاص این مجتمع عظیم تولیدی است.

سخن آخر

کارخانه‌های بسیاری در ایران به تولید میلگرد مشغول هستند. همیشه دغدغه فعالان بازار آهن و فولاد، آشنایی و همکاری با تولیدکنندگان این صنعت است. در این مطلب، در کنار آشنایی با ویژگی‌های یک میلگرد باکیفیت، لیستی از مراکز تولیدی بزرگی که عنوان تولیدکننده شمال‌غرب کشور را کسب کرده‌اند، مرور کردیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :