مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمانشاه:
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب استان کرمانشاه گفت: تولید برق در شرکت برق منطقه‌ای غرب بیش از مصرف آن است.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶ 09 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، علی اسدی عصر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شرکت برق منطقه‌ای غرب برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: رسالت شرکت برق منطقه‌ای غرب، تأمین برق و انتقال انرژی در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام است که در محدوده‌ای به وسعت ۷۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴/٣  میلیون نفر را بر عهده دارد.

وی افزود: برق‌ منطقه‌ای کرمانشاه جزء شرکت‌های منطقه‌ای است که تولید آن بیشتر از مصرف است و دارای ۱۴ نیروگاه بزرگ و تعدادی نیروگاه‌ها کوچک است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: ظرفیت نیروگاه‌ها سه هزار و ۹۸۵ مگاوات است در حالی که مجموع مصرف ما در تابستان گذشته ۲ هزار و ۱۲۱ مگاوات و امسال ۲ هزار و ۱۶۳ مگاوات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع مشترکین ما یک میلیون و ۸۲۰ هزار مشترک و استان کرمانشاه دارای ۸۲۵ هزار مشترک است که پیک بار سال گذشته استان کرمانشاه ۹۵۶ مگاوات و سه استان دیگر ۲ هزار و ۱۲۱ مگاوات بوده و تا کنون ۹۲۵ مگاوات و مجموع پیک ۲ هزار و ۱۶۳ بوده است.

این مسئول بیان کرد: شبکه انتقال حدود هشت هزار و ۷۵۷ کیلومتر مدار که حدود سه هزار و ۲۳۷ کیلومتر مدار آن در استان کرمانشاه است.

اسدی ابراز کرد: تعداد مشترکین سنگین مانند کارخانجات سیمان، پتروشیمی، فولاد و سایر کارخانجات ۲۱ مشترک در حوزه سه استان است که یازده مشترک در استان کرمانشاه، سه مشترک در استان کردستان و هفت مشترک در استان ایلام است.

وی ادامه داد: روستاهای برق دار شامل چهار هزار و ۹۰۱ روستا در حوزه سه استان که ۲ هزار و ۵۵۷ روستا در استان کرمانشاه برق دار شدند و عموما روستای بدون برق نداریم مگر روستاهای سیار و یا عشایری که با پنل خورشیدی برق آن‌ها را تامین کردیم.

اسدی عنوان کرد: ظرفیت تولید به صورت استانی نیروگاهی در غرب کشور سه هزار و ۹۵۸ مگاوات در استان کرمانشاه ۲ هزار و ۲۲۱ مگاوات است که سرمایه گذاری برای هر مگاوات یک میلیون دلار هزینه دارد.

 

راه اندازی خط سیکل ترکیبی نیروگاه زاگرس

 


وی افزود: در خصوص نیروگاه زاگرس که چهار واحد گازی دارد قصد داریم خط سیکل ترکیبی آن را راه اندازی کنیم، یعنی از حرارت چهار واحد گازی بدون صرف سوخت ۲ واحد سیکل ترکیبی ایجاد شود به عبارتی حدودا ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.

اسدی گفت: بخش خصوصی نیروگاه صبا دهلران احداث شده یک واحد آن به ظرفیت ۲۵ مگاوات در هفته گذشته وارد شبکه سراسری شد و نیروگاه‌های دیگر هم مانند نیروگاه صنایع در استان کرمانشاه و کردستان جمعا با ظرفیتی حدود ۶۸ مگاوات احداث شده که در تابستان امسال کمک شایانی به تأمین برق داشتند.

 


انعقاد قرارداد تضمینی نیروگاه‌های تجدید پذیر

 

وی اظهار کرد: دولت در خصوص نیروگاه‌های تجدید پذیر در بخش خصوصی و آبی مصوبه‌ای دارد که تمام نیروگاه‌ها با قیمت یک هزار و ۶۴۰ تومان در تمام فصول سال به مدت ۲۰ سال قرارداد تضمینی می‌بندند.

وی گفت: در حوزه شرکت منطقه‌ای غرب ۲ نیروگاه آبی داریم، یک نیروگاه آزاد در سد آزاد سنندج و دیگری در منطقه سرپل ذهاب، نیروگاه پیران یک نیروگاه خورشیدی در استان کردستان به ظرفیت ۱۳ مگاوات در مراحل نصب و راه اندازی پایانی است.

اسدی از بانک‌های کرمانشاه درخواست کرد که با یاری سرمایه گذاران به فعال‌سازی این بخش در استان کرمانشاه کمک کنند و در ادامه تاکید کرد: هزینه راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بیشتر است و بانک‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

این مسئول بیان کرد: در استان کرمانشاه حوزه برق صنعتی ۲۸ درصد، کشاورزی ۱۵ درصد، عمومی ۱۵ درصد، خانگی ۳۲ درصد، سایر مصارف ۹ درصد اما در حوزه برق منطقه ای غرب ۳ استان کرمانشاه، کردستان و ایلام صنعت ۲۵ درصد، کشاورزی ۱۹ درصد، عمومی ۱۱ درصد، خانگی ۳۶ درصد و سایر ۹ درصد برنامه‌هایی بوده که به صورت شاخص کلی است.

 

١۴٠ اقدام مهم در مجمع وزارت نیرو

 

وی خاطرنشان کرد: در مجمع وزارت نیرو ۱۴۰ اقدام مهم در این راستا صورت گرفت که از مجموع این اقدامات تعدادی در حوزه برق منطقه‌ای غرب و از نظر اعتباری بیش از سه هزار میلیارد تومان با ۲۰ عنوان پروژه در توزیع برق منطقه‌ای غرب از سال گذشته آغاز شده و ۹۵ درصد به بهره برداری رسیده است.

اسدی تاکید کرد: حوزه برق منطقه‌ای غرب و پایگاه‌ها با پایداری ۱۰۰ درصد در حال تولید برق هستند و حتی یک درصد هم قطعی برق نداشتیم.

این مسئول افزود: در شهرستان کنگاور ظرفیت برق پستی مان را ۲ برابر کردیم از ۱۶۰ مگا آمپر به ۳۲۰ مگا آمپر افزایش داده شد و ظرفیت برق شهرستان پاوه را ۲ برابر کردیم که ۳۰ مگاوات آمپر به ۶۰ مگاوات آمپر افزایش داده شد و در شهر کرمانشاه پست قره سو افزایش داده شد، یکی از پست‌های ویژه مد نظر ما نیروگاه دالاهو اسلام آباد است.

وی گفت: بیش از ۴۰ عنوان پروژه بزرگ و کوچک در سه حوزه داریم و شبکه برقی ما تحت نظارت وزارت نیرو قرار گرفته و جزء اول و دوم کشور است.

اسدی با اشاره به موضوع مدیریت مصرف، اضافه کرد:سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام مصرف برق خانگی شان افزایش نداشته است.

این مسئول گفت: در خصوص پاداش صرفه جویی در مصرف برق از یک میلیون و ۸۲۰ هزار مشترک در حوزه سه استان حدود ۶۳۷ هزار مشترک صرفه جویی کردند و در استان کرمانشاه از ۸۲۵ هزار مشترک حدودا ۲۸۸ هزار مشترک صرفه جویی کرده و برقشان رایگان بوده است.

وی افزود: ٩٢ درصد کل صنعت کشور بدون محدودیت برق مصرف می‌کنند و هیچ گونه خاموشی و محدودیتی اعمال نشده است.

اسدی ادامه داد: تغییر تعطیلی صنعت‌ها در روز جمعه به روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه باعث شده که صنعت استان کرمانشاه نسبت به چهار ماهه سال گذشته بیش از هفت درصد و صنایع بزرگ بیش از یازده درصد برق بیشتر دریافت کنند.

وی عنوان کرد: برای نخستین بار به صنایع استان کرمانشاه و کشور اجازه داده شد در زمان‌هایی که بار مصرفی برق کمتری داریم از دیماندهای استاندارد خود برق بیشتری مصرف کنند و این باعث می‌شود که تولید بیشتری داشته باشند.

اسدی تاکید کرد: با توجه به افزایش گرمای شدید امسال مصرف برق از پیک خارج شده و به ۲۴ ساعته تبدیل شده است.

وی گفت: برق صنعت کرمانشاه از ٢١ درصد به ٢٨ درصد رسیده به این معنی که مصرف ما از بخش خانگی و تجاری که غیر مولد است و ایجاد شغل و درآمد نمی‌کند به سمت صنعتی رشد کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار