استاندار همدان در نشست مدیران اقتصادی استان همدان گفت: استان ۲ میلیون دلار ظرفیت صادرات غیرنفتی دارد و باید زمینه‌های دستیابی به این مهم برای بخش خصوصی فراهم شود و ظرفیت‌های صادراتی استان همدان با کمک دولت و بخش خصوصی در حال افزایش است به طوری که در سال گذشته صادرات از گمرک استان همدان با رشد بی سابقه ۲۰۰ درصدی همراه بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ 20 July 2023

استاندار همدان با بیان اینکه این استان ۲ میلیون دلار ظرفیت صادرات غیرنفتی دارد، گفت: باید زمینه‌های دستیابی به این مهم برای بخش خصوصی فراهم شود.

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در نشست مدیران اقتصادی استان همدان با معاون اقتصادی وزارت خارجه در استان همدان، با بیان اینکه دولت بدنبال کمک به تولید و رونق اقتصادی با واردات و صادرات است، اظهار داشت: ظرفیت‌های صادراتی استان همدان با کمک دولت و بخش خصوصی در حال افزایش است به طوری که در سال گذشته صادرات از گمرک استان همدان با رشد بی سابقه ۲۰۰ درصدی همراه بوده است.

وی افزود: استان همدان تولیدات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف دارد و بخصوص در بخش دانش بنیان که مد نظر مقام معظم رهبری در شعار سال بوده، می‌تواند برای کشور تاثیر محسوسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در همدان وجود دارد که می‌تواند در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت محترم سیزدهم با اهداف و برنامه‌ها همگام باشد، عنوان کرد: باید تجارت بین‌الملل ما چه در حوزه صادرات و چه واردات باید موجب تسهیل ارتباط استان با سرمایه‌گذاران خارجی شود.

استاندار همدان تصریح کرد:در تعاملات تجاری به دنبال این باشیم که شرکای اقتصادی تولیدکنندگان و بازرگانان ما به عنوان سرمایه‌گذار در استان همدان جذب شوند و برای توسعه صادرات استان باید سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر آمار صادرات امسال استان همدان مربوط به حوزه معادن است که باید آن را کاهش و به سمت صادرات محصولات صنعتی و صنایع دستی حرکت کنیم.

وی با اشاره به روزگار خوش صادرات فرش استان همدان در سالیان گذشته، گفت: اگرچه فعالیت‌های کشارزی در استان همدان جز اولویت‌های اقتصادی به شمار می‌رود، اما محصولات کشاورزی عمر محدودی دارد، اما صادرات فرش، سفال و مبلمان ماندگاری طولانی دارد و به عنوان سفیر فرهنگی ما محسوب می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه یکی از محصولات استراتژیک در بخش صادرات زعفران شناخته شده است، بیان کرد: بر اساس نوشته‌های تاریخی، همدان و به خصوص دامنه‌های الوند یکی از مهد‌های کشت زعفران بوده است و باید برای توسعه صادرات محصولات کم آب بر کشاورزی، روی آن سرمایه گذاری کنیم.

قاسمی فرزاد همچنین با انتقاد از بسته بندی محصولات صادراتی نیز بیان کرد: صنایع بسته بندی ما رشد خوبی داشته است، اما این کافی نیست و روز به روز باید متناسب با سلیقه مشتری توسعه داشته باشد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: آماده ایم که مشکلات صادر کنندگان در مناطق مختلف کشور از جمله سرمایه گذاران همدانی را در هر زمینه‌ای و در کشور‌های هدف صادراتی حل کنیم.

مهدی صفری در این نشست افزود: هدف از مبادلات کالا با دیگر کشور‌ها ارزآوری است که از طریق صادرات و روابط تجاری با دیگر کشور‌ها حاصل می‌شود.

وی انتقال فناوری، سرمایه گذاری خارجی، ترانزیت، سواپ، ترانزیت برق و گردشگری را از راه‌های افزایش درآمد ارزی برای کشور خواند.

معاون اقتصادی وزیرامور خارجه، چین را بازاری بزرگ برای بسیاری از محصولات ایرانی دانست و تاکید کرد: از ۳۰۰ تن صادرات زعفران، ۲۵۰ تن آن به چین صادر می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: استان همدان یک ظرفیت ویژه در بحث فعالیت‌های اقتصادی به خصوص صادرات است بنا براین نیاز سنجی صورت گرفته نشان می‌دهد همدان به صنایع تبدیلی برای رشد صادرات و تولید نیازمند است.

حمید‌رضا حاج‌بابایی با بیان اینکه سیر از مهم‌ترین محصولات صادراتی همدان است، بیان کرد: سیر همدان به مشابه یک طلای زیر خاکی است که می‌تواند تبدیل به محصولی ارزآور با دامنه اقتصادی وسیع باشد.

وی بیان کرد: افزایش اشتغال از دیگر مزیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است، بر این اساس با ایجاد صنایع تبدیلی در مناطقی که دارای اقتصاد کشاورزی هستند فرصت شغلی و سرمایه گذاری مناسبی را به خصوص در مناطق روستایی ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه صادرات را در پی دارد، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده‌های محصولات کشاورزی باعث افزایش ماندگاری محصولات و تکمیل زنجیره تولید است که باعث ایجاد تنوع در محصولات مختلف خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار