کتاب "فراگرد تکامل فرهنگی" اثر دکتر عباس صیدی کلهر، در ایلام رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ 14 July 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر یارمحمد قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام علمی در آیین رونمایی و  کتاب "فراگرد تکامل فرهنگی" اثر دکتر عباس صیدی کلهر، اظهار کرد: عباس صیدی کلهر از وسعت دایره دید و روشن فکری در حوزه ادبیات برخوردار است و مفهوم‌پردازی و قدرت بهره‌گیری از واژگان فرهنگی، ویژگی برجسته آثار وی است و چند رشته‌ای بودن فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و ادبیات از دیگر شاخصه‌های آثار وی است. وی همچنین فرهنگ دوست و فرهنگ پژوه است.
وی به بررسی کتاب "فراگرد تکامل فرهنگی" پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در حوزه علوم انسانی همه چیز فراگردی و پروسه‌ای است، اما در حوزه فرهنگ، مقوله تکامل وجود ندارد، در انتخاب عنوان کتاب نویسنده می‌توانست از واژگانی نظیر توسعه فرهنگی، پویایی فرهنگی یا تحول فرهنگی استفاده کرده و از تکرار واژه تکامل در این کتاب پرهیز میشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام بیان کرد: ضرورت دارد که در ابتدای این کتاب نویسنده، گریزی به منشأ و خاستگاه فرهنگ داشته باشد و ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیم حوزه فرهنگ، همچون توسعه فرهنگی، پیچیدگی فرهنگی، گفتمان، هژمونی، مقاومت، مهندسی و صنعت فرهنگی نیز ضروری است. 
قاسمی در ادامه با اشاره به نقش قدرت در بارآوری فرهنگی بیان کرد:  نویسنده می‌بایست به عنوان یک مسئله مهم به نقش قدرت در بارآوری فرهنگی نیز توجه کند و رابطه‌ی قدرت و فرهنگ را مورد سنجش قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در ادامه با نقد بخشی از کتاب "فراگرد تکامل فرهنگی" که در نکوهش یک وضعیت خاص و سختی شناخت ساختارهای روانی انسان، جمله‌ی "افکاری زنانه و احساساتی بی‌ریشه" را به کار برده است، گفت: این بخش از اثر نویسنده می‌تواند مورد نقد و اعتراض زنان جامعه قرار گیرد و پیشنهاد کرد که این مفهوم مدنظر خود را در قالب جمله‌ی دیگری به مخاطب ارائه دهد.

وی همچنین به فرآیند عنصر زمان و ارتباط آن با تکامل فرهنگی اشاره کرد و گفت: بهتر بود که در توضیح این مقوله، از مفهوم روزآمد شدن و بازاندیشی و اتخاذ ایدئولوژی تطابقی استفاده می‌شد با ذکر این نکته که فرهنگ اگر بر اساس  شرایط نتواند خود را تطبیق دهد، دچار استحاله می‌شود و کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهد.

وی جایگزینی واژه‌ی معناگرایی را با معناجویی در بحث معناگرایی در بستر تکامل فرهنگی بهتر دانست و تصریح کرد: این کتاب به معرفی و معادل‌سازی برای بعضی از واژگان داخل متن، نیاز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، به موضوع ملی گرایی در فرهنگ و رابطه آن با تکامل فرهنگی پرداخت و بیان کرد: برداشت امروزی ما از ملی گرایی، خویشاوند گرایی است تا ملی گرایی که این خویشاندگرایی یک  نوع هویت جمعی خرد است،اما ملی‌گرایی یک هویت جمعی در سطح ملی است. این دو با هم متفاوت بوده و بهتر بود که از هم تفکیک داده شوند.  

وی در بخشی از نقد خود بر این کتاب به ناسیونالیسم فرهنگی یا ملی گرایی و همسویی آن با تکامل فرهنگی که در این کتاب به آن پرداخته شده، اشاره کرد و گفت:  این تنها یک ادعا است که چگونگی آن اثبات نشده است،  چرا که ناسیونالیسم اگر با افراط همراه باشد، باعث رکود فرهنگی می‌شود و این ادعا می‌بایست تحلیل شود.

این نشست با نقدی از دکتر بهروز سپیدنامه بر این کتاب و شعرخوانی استاد ایرج خالصی از شعرای استان و رونمایی از کتاب "فراگرد تکامل فرهنگی" به پایان رسید./ع

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار