کد خبر: ۱۱۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 13 October 2015
همایش«دانشگاه مرکز ایده‌های بنیادین اشتغال‌زا» با حضور دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج عصر امروز (20 مهرماه) در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان البرز در این همایش گفت: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم است و در پی تربیت افراد کارآفرین می‌باشد و به این دلیل خروجی این دانشگاه 78 درصد افراد شاغل است.

سیدصاحب‌ سادات حسینی با اشاره به تاثیر یک فیلم، یک تابلو و یا یک آهنگ خوب بر جوامع بشری، خطاب به دانشجویان گفت: از امروز باید کمربندها را ببندیم و به دنبال هموار کردن مسیر کارآفرینی باشیم. شما باید حرکت کنید و در کنار غلبه کردن بر احساسات که مانع تفکر است، از شکست نترسید.

انجمن‌های علمی به عنوان NGO ثبت می‌شوند

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز نیز در ادامه این همایش گفت: مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز از سال 87 با پذیرش 136 دانشجو در 2 کد رشته آغاز به کار نموده و امروز با بیش از هزار و 600 دانشجو در 18 کد رشته به عنوان یکی از بهترین مراکز علمی کاربردی استان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

حسین آبین هدف از تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز که به عنوان مرکز هنر شناخته می‌شود را کاربردی نمودن دانش و علم و ورود دانشجو به بازار کار دانست و گفت: این مرکز در تلاش است که با راه‌اندازی انجمن‌های علمی و حمایت مادی و معنوی، این انجمن‌ها را به عنوان NGO به ثبت برساند تا دانشجویان فعال در این انجمن‌ها بتوانند به صورت حقوقی با بازار هدف وارد مذاکره و پروسه عقد قرارداد شوند.

آبین خاطرنشان نمود: انتخابات انجمن‌های علمی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شد و علاوه بر این انجمن‌ها، کانون‌های دانشجویی نیز در کنار درس و فعالیت علمی دانشجویان، مراکز بسیار فعالی برای جذب و ساماندهی دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی هستند.

همچنین در ادامه این همایش جلسه پرسش و پاسخی با حضور رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز، معاون آموزشی و مسئول فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برگزار شد.

ایجاد ساختار موثرترین کار در حوزه فرهنگی است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز با طرح این پرسش از دانشجویان که میزان قدمت دو کشور ایران وآمریکا چقدر است، گفت: چگونه است که کشوری با حدود 300 سال قدمت به جایگاهی رسیده است که برای فرزندان ایران چند هزار ساله شخصیت‌هایی همچون سیندرلا، سفیدبرفی، باربی، باب اسفنجی، بن‌تن و ... را شکل می‌دهد و الگوهای اصلی کودکان ایرانی می‌شود؟ در حالی که ایران سرشار از گنجینه‌‌های فرهنگی، ادبی و هنری است و با کمی تلاش و خلاقیت می‌توان به افق بسیار درخشانی در این عرصه رسید.

احمدرضا فیروزی افزود: با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی که برای دانشجویان رشته‌های هنری مرکز علمی کاربردی کرج نظیر انیمیشن، گرافیک، معماری، نقاشی و... وجود دارد، دانشجویان ضروری است چشم‌انداز خود را رسیدن به کارآفرینی فرهنگی قرار دهند و الگوهای موفق در این حوزه را فراروی خویش قرار دهند.

وی افزود: یکی از بهترین کارها در حوزه فرهنگی این است که در این حوزه ایجاد ساختار صورت پذیرد و زمان دانشجویی بهترین زمان برای دانشجویان است که به سمت این انجمن‌ها و سمن‌ها کشیده شوند.

این مسئول یادآور شد: ساختارهای فرهنگی زمانی که در قالب NGO در بیایند جنبه حقوقی گرفته و این امر به پیشبرد کارها کمک شایانی می‌کند.

فیروزی با اشاره به کلیدواژه‌های حرکت به جلوی جامعه گفت: دیدن نیاز جامعه، پشتکار، خلاقیت و نوآوری می‌توانند این کلیدواژگان باشند و باید در این راستا حرکت کرده تا به نقطه مطلوب برسیم.

کرج تنها 6 نگارخانه دارد

رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز طی سخنانی ضمن تشریح روند دریافت مجوز برای فعالیت‌های هنری گفت: امروزه سردمداران هنر استان البرز، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که از هم اکنون دانشجویان رشته‌های هنری می‌توانند با ورود به انجمن‌ها به عنوان تشکل رسمی و قانونی کار خود را آغاز نمایند.

شمس‌الزمان فولادوند افزود: رشته‌های هنری نظیر گرافیک، موسیقی و تئاتر از جمله رشته‌های پرمتقاضی در بازار کار است و به عنوان مثال کرج تنها دارای 6 نگارخانه است و همچنین آموزشگاه‌های تئاتر جزو نیازهای این کلان‌شهر به حساب می‌آید و دانشجویان رشته‌های هنری می‌توانند با تاسیس آموزشگاه‌های تک‌منظوره و چندمنظوره وارد بازار کار شوند.

دانشجویان به سراغ آموزش‌های بین‌رشته‌ای بروند

همچنین مصطفی یوسفی، معاون آموزش و پژوهش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز گفت: اُفت تحصیلی در سال اول دانشگاه به علت تفاوت فضای دانشگاه با مدرسه، امری شایع است و یکی از آفت‌های دانشگاه‌ها این است که هر کس به سراغ رشته خودش می‌رود؛ در حالی که آن‌هایی موفق‌اند که بین‌رشته‌ای کار کنند. اگر هنر به سمت صنعت برود و همچنین بالعکس، به نتیجه خواهد رسید و دانشگاه علمی کاربردی در پی این است که علم را به معنای کاربردی آموزش دهد.

مسئول فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز نیز طی سخنانی گفت: استان البرز کل کشور را به لحاظ هنری تغذیه کرده و متاسفانه به دلیل سرریز نیروها به تهران در این بخش متضرر می‌شود.

مجتبی صفری با اشاره به این‌که دوره‌های علمی کاربردی دوره‌های آموزش کوتاه مدت است، گفت: در تمام دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی در نیمه دوم سال فعالیت خود را آغاز می‌کنند ولی به دلیل کوتاه بودن دوره‌های علمی کاربردی این کار در این دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که امتیاز دانشگاه علمی کاربردی نزدیکی به اشتغال است، یادآور شد: تشکیل انجمن و ایجاد اتحادیه از انجمن‌های علمی می‌تواند به پیشرفت در دانشگاه جامع بینجامد و در این راه نیاز است که از نگاه صرفاً انتفاعی کناره بگیریم.

گفتنی است در پایان این همایش یک روزه دانشجویان به طرح سوالات خود از مسئولان حاضر پرداختند، همچنین موسس گروه فرهنگی هنری فراکتال به معرفی فعالیت‌های این گروه و نحوه ورود به بازار کار و عضوگیری از بین دانشجویان پرداخت.

میثم کمالی‌دهقان با ارايه مستندي از برنامه‌هاي گروه فراكتال به عنوان گروهي موفق و پركار كه در قالب انجمن‌هاي علمي دانشگاه شروع به فعاليت كرده‌اند، از دانشجويان دعوت كرد تا در ايجاد ساختار‌هاي علمي در رشته‌هاي مختلف دانشگاه با واحد فرهنگي دانشگاه و مسولين همكاري نمايند تا از حمايت‌هاي حقوقي، مادي و معنوي دانشگاه بهره‌مند گردند.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار