مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب وضعیت پایداری شبکه برق در کشور و منطقه غرب را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با همکاری مشترکین تابستان امسال را هم بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ 26 June 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا علی اسدی، با اشاره به پایداری مناسبی که اکنون در شبکه برق خصوصا در بخش خانگی داریم، اظهار کرد: وضعیت پایداری شبکه برق در ایران از بسیاری از کشورهای دیگر مطلوب‌تر است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با وجود گذشت حدود ۲۰ روز از روزهای گرم سال که با افزایش مصرف برق همراه است، هیچ خاموشی در ۴۸ شهرستان منطقه غرب کشور نداشتیم و امیدواریم مانند سال گذشته تابستان امسال را نیز بدون خاموشی سپری کنیم.

وی تامین برق پایدار خصوصا برای مشترکین خانگی را خط قرمز وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای غرب اعلام کرد و یادآور شد: امیدواریم با همکاری مردم  پیک فصل تابستان که معمولا از نیمه دوم خرداد آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

اسدی از وجود یک میلیون و ۸۲۰ هزار مشترک برق در منطقه غرب یاد کرد و افزود: اگر هریک از مشترکان فقط یک لامپ ۱۰۰ وات را خاموش کنند، حدود ۲۰۰ مگاوات مدیریت مصرف خواهیم داشت که مشکلات پیک فصل تابستان را مرتفع می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب تاکید کرد: در کنار تامین برق پایدار بخش خانگی، در تلاشیم همکاری مناسبی را با صنایع، بخش کشاورزی و ... نیز داشته باشیم.

تولید ۴۰۰۰ مگاوات برق در منطقه غرب/ افزایش ۳۰۰ مگاوات تولید به زودی

اسدی همچنین از وضعیت مناسب تولید برق در منطقه‌ غرب با تحت پوشش قرار داشتن سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام یاد کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاه‌های این منطقه حدود ۴۰۰۰ مگاوات تولید دارند که از این میزان حدود ۲۳۵۰ مگاوات آن در استان کرمانشاه تولید می‌شود که رقم قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه تولید برق کرمانشاه بیش از نیاز استان است، خاطرنشان کرد: پیک مصرف برق در کرمانشاه به هزار مگاوات می‌رسد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب همچنین از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در نیروگاه‌های کرمانشاه یاد کرد و افزود: به زودی و با راه‌اندازی واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در اسلام آبادغرب ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان افزوده می شود. 

وی افزود: این نیروگاه سیکل ترکیبی با استفاده از حرارت حاصل از دو واحد ۳۰۰ مگاواتی موجود نیروگاه دالاهو فعالیت می کند و اکنون بیش از ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اسدی یکی دیگر از ظرفیت‌های خوبی که به شبکه برق استان اضافه می‌شود را نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی دانست که با همکاری ایمیدرو احداث خواهد شد و جانمایی آن نیز صورت گرفته است.

تعریف ۲۰ پروژه اولویت‌دار برای عبور موفق از پیک مصرف

مدیر عامل برق منطقه‌ای غرب در ادامه از ۱۴۰ برنامه‌ای که وزارت نیرو برای مدیریت پیک مصرف در کشور تعریف کرده و تعدادی از آنها نیز در حوزه برق منطقه‌ای غرب است یاد کرد و ادامه داد: بیش از ۲۰ پروژه اولویت‌دار برای این منظور تعریف کردیم که استارت بسیاری از آنها از نیمه دوم شهریور سال گذشته زده شد و ۹۹ درصد این برنامه‌ها اجرایی شده است.

وی افزایش ظرفیت تولید برق و همچنین ارتقاء راندمان نیروگاه‌های موجود را از مهمترین این موارد برشمرد و عنوان کرد: در کل کشور و از سال گذشته تاکنون حدود ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق ایجاد شده که سهم ما نیز از این میزان حدود ۱۹۰ مگاوات بود که با تعمیرات و افزایش بهره وری واحدهای موجود و وارد مدار کردن نیروگاه های بخش خصوصی محقق شده است. به علاوه ۳۰۰ مگاوات دیگر نیز تا ماه‌های آینده به ظرفیت تولید برق کرمانشاه اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمانشاه یکی از ظرفیت‌های مهم که در تامین برق نقش دارد را نیروگاه‌های بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: طی یکسال گذشته حدود ۶۰ مگاوات برق نیروگاه‌های خصوصی را وارد مدار کردیم که این رقم به زودی به ۱۶۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

اسدی یکی دیگر از برنامه‌ها که به مدیریت پیک بار کمک می‌کند را طرح‌های تشویقی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف از سوی مشترکین بخش خانگی اعلام کرد و گفت: این طرح در کرمانشاه به خوبی اجرا می‌شود و ۸۴ درصد مشترکین کرمانشاه الگوی مصرف را رعایت می کنند.

وی تعامل با صنایع برای مدیریت مصرف در ساعات پیک را از دیگر برنامه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا تفاهم نامه‌ای با صنایع داریم که در ساعاتی که پیک بار را داریم مصرف خود را محدود کنند و در سایر ساعات بدون محدودیت مصرف داشته باشند.

وی همچنین از جابجایی روز تعطیل صنایع نیز با هدف مدیریت بار خبر داد و گفت: به صنایع بزرگ نیز توصیه کردیم برنامه‌های اورهال و تعمیرات خود را در ایام پیک مصرف برق تابستان انجام دهند.

مدیرعامل برق منطقه ای غرب با بیان اینکه برق صنایع بدون اطلاع قبلی قطع نمی شود، اظهار کرد: با تعامل خوبی که با صنایع داشتیم، امسال میزان برقی که به صنایع اختصاص دادیم ۱۲ تا ۱۳ درصد بیشتر شده است. همچنین صنایع سیمان استان تا ۲۰ درصد بیشتر برق مصرف کردند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب از تعامل با کشاورزان نیز با هدف مدیریت مصرف برق در ساعت پیک خبر داد و اظهار کرد: از کشاورزان خواستیم در ساعاتی که پیک مصرف است و گیاه هم نیاز به آبیاری ندارد، چاه‌های کشاورزی خود را روشن نکنند و در مقابل ۱۹ ساعت دیگر برق آنها رایگان محاسبه می‌شود.

اسدی از قطع برق ادارات پر مصرف و کنترل مصرف برق در این بخش نیز خبر داد و عنوان کرد: تقاضا داریم در ایام پیک مصرف دستگاه‌ها از دیزل ژنراتورهای خود استفاده کنند که اگر این کار صورت بگیرد در کل کشور حدود هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

آماده تامین برق صنایع هستیم/ افزایش سهم بخش صنعت از سبد مصرفی برق

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با اشاره به وضعیت مناسب تولید برق در استان کرمانشاه، گفت: آمادگی داریم در هر نقطه‌ای از استان برای صنایع برق تامین کنیم.

وی با بیان اینکه تامین برق برای بخش های مولد مانند کشاورزی و صنعت از اهمیت دو چندانی برخوردار است، گفت: خوشبختانه شاهد افزایش سهم بخش صنعت از سبد مصرف برق استان هستیم که از ۲۵ درصد سال گذشته اکنون به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از حمایت از سرمایه‌گذارانی که برای احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس در استان پای کار بیاید نیز خبر داد و گفت: تاکنون چند مورد موافقت اصولی در این زمینه در استان صادر شده است.

اسدی با بیان اینکه از احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر آبی و خورشیدی نیز حمایت خواهیم کرد، افزود: در این بخش نیز تاکنون ۳۰ مگاوات مجوز صادر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برق تولیدی این نیروگاه‌ها با قیمت مناسب و قرارداد تضمینی چند ساله خریداری خواهد شد.

فشار ماینرها به شبکه برق کاهش یافت

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب از فشار قابل توجه ماینرها به شبکه برق در سال‌های گذشته نیز یاد کرد و با اشاره به رصد جدی مصرف برق در مراکز مشکوک خصوصا در شهرک‌های صنعتی، مراکز کشاورزی و دامداری و... گفت: در صورت مشاهده هرگونه مصرف نامتعارف برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: اگرچه اکنون تعداد ماینرها به صفر نرسیده، اما وزن آنها در شبکه به نسبت گذشته پایین آمده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار