کد خبر: ۱۱۱۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶ 16 June 2023

به گزارش تابناک گیلان کیوان حسن پور لسکوکلایه مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان در حاشیه برگزاری جشنواره کج‌چینی در شهر شلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ان در لنگرود با اشاره به اینکه خدمات تعاونی‌های روستایی با میزان مشارکت اجتماعی مردم رابطه دارد، اظهار کرد: تأمین نیازهای اساسی روستاییان و نهاده‌های تولیدی از جمله سموم، بذرها، کودهای شیمیایی و تأمین کالاهای اساسی بخشی از فعالیت‌های تعاونی‌های روستایی است.

وی با اشاره وجود ۳۶۳ شرکت تعاونی روستایی در گیلان و اینکه تعداد ۲۵۵ شرکت تعاونی فعال هستند، گفت: سازمان تعاون روستایی گیلان تلاش دارد تا تعاونی‌های غیرفعال را فعال یا با تعاونی‌های فعال تلفیق کند.

مدیر سازمان تعاونی روستایی گیلان با اشاره به فعالیت ۱۵ اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی و ۶ اتحادیه تعاون روستایی استانی افزود: اتحادیه‌های استانی در حوزه تعاونی روستایی، تعاونی تولید، تعاونی اتحادیه دامداران و مرغداران، اتحادیه چایکاران و اتحادیه زنبورداران فعالیت‌های خوبی دارند.

وی با اشاره به عضویت حدود ۴۰۰ هزار نفر از کشاورزان در تعاونی روستایی گفت: اعضای تعاونی طی سالیان طولانی در شبکه بزرگ تعاونی عضویت پیدا کردند و از مسؤولین انتظار دارند که خدمات ارزنده‌ای به این‌ها داشته باشد.

حسن پور لسکوکلایه با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای احیا و توسعه نوغانداری در گیلان بیان کرد: تعاون روستایی با همکاری استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان نوغانداری امسال ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه نوغان از اداره نوغانداری تحویل و بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ جعبه نوغان بین کشاورزان نوغاندار توزیع کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در مدیریت کنترل و بهبود قیمت محصولات کشاورزی برای افزایش ارزش افزوده روستائیان نقش مؤثری دارند، تصریح کرد: روز گذشته اتحادیه استان برای خرید واقعی نوغان در چهار نقطه از گیلان که ۲ حوزه در لنگرود، یک حوزه در شفت و یک حوزه در رشت ورود کرده که قیمت پیشنهادی ما ۲۵۰ هزار تومان بوده در حالیکه ۲۲۰ هزار تومان خرید می‌شده که خوشبختانه استقبال خوبی از سوی نوغانداران برای قیمت پیشنهادی شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان بحث آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان را از مباحث مهم برای توسعه نوغانداری خواند و افزود: در سال گذشته میزان تخم نوغان تحویل داده شده هفت تا هشت هزار جعبه بود امسال به مرز ۱۶ هزار جعبه افزایش یافت تلاش داریم برای سال آینده به مرز ۳۰ هزار جعبه افزایش یابد منوط به اینکه کشاورزان با آموزش‌های لازم به روز شوند و توتستان‌ها اصلاح شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید نوغان از هر جعبه حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلو است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۴۰۰ تن پیله ابریشم توسط نوغانداران ما در سطح استان گیلان تولید شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار