عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه با اشاره به شاخص‌های جمعیتی استان کرمانشاه گفت: تمامی شاخص‌ها نشان می‌دهد بحران کاهش جمعیت و در نتیجه سالمندی جمعیت در استان کرمانشاه شدیدتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴ 17 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر ساجده واعظ‌زاده به مناسبت هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت)، با اشاره به روند کاهشی جمعیت در ایران گفت: این روند کاهشی از دو دهه پیش آغاز شده و متاسفانه در حال حاضر نمی توان چشم انداز مطلوبی برای آینده جمعیت کشور متصور بود.

وی افزود: متاسفانه شرایط استان کرمانشاه نسبت به میانگین کشور نامناسب‌تر ارزیابی می شود و جمعیت استان در اکثر شاخص ها از رتبه‌های پایینی برخوردار است. بطور مثال نرخ باروری در استان ۱.۵۱ است و در رتبه ۲۲ کشور قرار دارد، همچنین میزان تجرد در استان ۵.۴ است، یعنی از هر هزار نفر جمعیت استان پنج نفر آنان تا آخر عمر مجرد باقی می مانند که از این نظر رتبه چهارم کشور را داریم

واعظ زاده خاطرنشان کرد: همچنین درصد جمعیت ۶۵ سال به بالای استان ۶.۹ است که در این شاخص هم رتبه هشتم کشور را داریم.

این جامعه شناس گفت: در مجموع و براساس شاخص های دیگری مانند سن ازدواج، میزان طلاق و فاصله بین فرزندان می توان گفت بحران کاهش جمعیت و در نتیجه سالمندی جمعیت در استان کرمانشاه شدیدتر از میانگین کشوری است.

واعظ زاده عوامل مختلفی را در ایجاد بحران فعلی جمعیت دخیل دانست و افزود: علاوه بر عوامل اقتصادی و معیشتی، عوامل اجتماعی و فرهنگی مهمی همچون غلبه نگرش های فردگرایانه، فرآیند جهانی شدن و گسترش مدرنیزاسیون که بدنبال خود عدم قطعیت نسبت به کار و شغل و در کل عدم اطمینان نسبت به آینده را به همراه دارد، مهمترین عوامل در ایجاد این بحران هستند.

وی به پیامدهای ناگوار کاهش جمعیت هم اشاره کرد و افزود: کاهش جمعیت پیامدهای ناگوار بسیاری برای جامعه در ابعاد مختلف دارد. بطور مثال در بعد خانوادگی می‌توان به اثرات منفی تک فرزندی اشاره کرد و در بعد اقتصادی نیز باعث کاهش نیروی کار جوان و کاهش توان اقتصادی جامعه می‌شود.

واعظ زاده گفت: در بعد اجتماعی و فرهنگی هم پیامدهایی همچون کاهش تعاملات اجتماعی، انزوا و تنهایی بیش از پیش افراد جامعه و در نتیجه افزایش آسیب های اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه تنها راه مقابله با این بحران و خروج از آن را توجه به ریشه‌های آن دانست و افزود: در حالیکه در سیاستگذاری‌ها غالبا تمرکز بر مشوق‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، باید توجه داشت که مشوق‌های اقتصادی درصد اندکی از جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: در کنار این مشوق‌های اقتصادی، بطور جدی به انجام کارهای فرهنگی و فرهنگسازی در این زمینه نیاز داریم.

واعظ زاده گفت: علاوه بر این تنوع مشوق‌ها و مهمتر از آن زمینه‌سازی ایجاد یک شرایط پایدار در جامعه می‌تواند کمک بهتری به عبور موفقیت آمیز از بحران جمعیت داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار