معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به دلیل بحرانی بودن کیفیت هوا در شهر کرمانشاه همه افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.
کد خبر: ۱۱۰۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ 14 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا ابراهیم شکیبا افزود: در مناطقی که کیفیت هوای آن بحرانی اعلام شده است همه افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار ، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

وی اضافه کرد: در شهرهای با وضعیت هشدار نیز، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضوردر فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: ورزشکاران نیز در زمان وقوع پدیده گردوغبار، در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند.

شکیبا، با بیان اینکه حضور در بوستان‌ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، نباید صورت بگیرد افزود: مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک ها در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

وی افزود: تردد خودروهای شخصی باید کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده از ماسک مناسب، شیشه ها را بالا نگهدارید.

شکیبا، با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک مناسب استفاده کنند یادآور شد: کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک باید استفاده کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات در چنین شرایطی باید افزایش یابد افزود: تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، شهروندان از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند.

وی نظافت سطوح مختلف در منزل و محیط کار ، قرارندادن مواد غذایی به صورت روباز ، قرار دادن ظروف به صورت پوشانده یا وارونه، خودداری از گردش در طبیعت و احتیاط در رانندگی به دلیل کاهش دید را از دیگر مواردی دانست که شهروندان در چنین شرایطی باید آن را رعایت کنند.

شکیبا تاکید کرد: در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

کیفیت هوای شهر کرمانشاه در وضعیت بحرانی قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز گفت: براساس پایش ایستگاه‌های سنجش هوا، کیفیت هوای شهر کرمانشاه در صبح امروز (یکشنبه ۲۴اردیبهشت) در وضعیت بحرانی و کیفیت هوای چهار ایستگاه دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

احد جلیلیان افزود: شاخص کیفیت هوا که ناشی از ورود ریزگرد به هوای منطقه است هم اکنون در شهر کرمانشاه ۳۴۹ میکروگرم بر مترمکعب است که عدد استاندارد آن ۱۰۰ است.

وی اضافه کرد: شاخص کیفیت هوا در ایستگاه های کنگاور، ۱۸۲، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب ۱۵۲، پاوه ۱۲۳ و اسلام آباد غرب نیز ۱۶۳ میکروگرم بر متر مکعب است که موجب شده هوای این مناطق نیز در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه های حساس قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: این وضعیت به دلیل ورود یک توده گردو غبار از غرب کشور به منطقه است که از روز گذشته وارد استان شده و بتدریج در حال خارج شدن است.

جلیلیان افزود: این توده هوا از بعداز ظهر امروز از منطقه خارج شده و از کیفیت هوا از وضعیت بحرانی خارج خواهد شد ولی براساس اعلام اداره کل هواشناسی از بعدازظهر امروز با ورود یک توده گردو غبار دیگر به استان دوباره شاهد ریزگرد در هوای استان خواهیم بود که تا اواخر فردا تداوم خواهد داشت.

فعالیت تمام مقاطع تحصیلی مدارس نوبت صبح شهر کرمانشاه غیرحضوری شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: به علت آلودگی هوا تمام مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در شهر کرمانشاه در نوبت صبح روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت تعطیل و غیرحضوری شد.

«افشین یگانه» یادآور شد: به دلیل گردوغبار هوای شهر کرمانشاه امروز یکشنبه به مرحله بحرانی رسید و به همین دلیل فعالیت مدارس غیرحضوری شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۰ هزار دانش آموز دارد.

در سال جاری این برای اولین بار است که هوای شهر کرمانشاه به دلیل گردوغبار به مرحله بحرانی می رسد و فعالیت آموزشی مدارس غیرحضوری می گردد؛ بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار