معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ارایه ۲ هزار و ۲۸۳ مورد خدمات بهداشتی و مراقبتی به عشایر مناطق گرمسیری استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تیم های سیار سلامت خدمات بهداشتی و مراقبتی استان کرمانشاه در ۹۵ نقطه استقرار عشایر کوچ رو مناطق عشایری استان ارایه خدمت کردند.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ 11 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر ابراهیم شکیبا؛ با اشاره به فصل کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان؛ از استقرار تیم های خدمات بهداشتی و درمانی در طول مسیر کوچ عشایر خبر داد.

وی تامین سلامت عموم افراد جامعه را وظیفه ذاتی وزارت بهداشت و درمان دانست و گفت: به همین خاطر در طول سال های اخیر برنامه ها و مراقبت های خوبی توسط معاونت بهداشتی در راستای حفظ و ارتقای سلامت عشایر کوچنده استان اجرا شده است.

شکیبا در ادامه گفت: تیم‌های سیار سلامت این معاونت متشکل از پزشک، ماما، دارویار، بهورز، مراقبین سلامت و بهداشت محیط است که با مراجعه به مناطق عشایرنشین در شهرستان هایی که عشایر در حوزه جغرافیایی آنها قرار دارند، انواع خدمات بهداشتی و درمانی را به آنان ارائه می‌دهند.

وی تشکیل پرونده سلامت خانوار، ویزیت پزشک و ماما، توزیع دارو و مکمل ها برای بیماران نیازمند، مراقبت از سالمندان، میانسالان، زنان باردار،کودکان، واکسیناسیون، کنترل کیفی و کلرزنی آب آشامیدنی، آموزش بهداشت در زمینه بیمارهای واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط از جمله خدماتی اعلام کرد که تیم های سلامت به عشایر ارائه می دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: به همین منظور سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۲۸۳ مورد خدمت به عشایر حاضر در مناطق قشلاقی استان در زمستان ارائه شده است.

۴ درصد از جمعیت کرمانشاه عشایر است

براساس آمارهای رسمی اداره کل امور عشایری استان کرمانشاه؛ جمعیت عشایر این استان در آخرین سرشماری مرکز آمار ایران؛ ۷۹ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۱۴ هزار خانوار در ۱۴ ایل برآورد شده که حدود چهار درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهند.

عشایر استان کرمانشاه از نظر جمعیت رتبه هشتم و از نظر تعداد دام سبک با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس رتبه چهارم کشور را در اختیار دارند.

عشایر در استان کرمانشاه در قالب سه گروه، کوچرو که تمام سال در حال کوچ هستند، نیمه کوچرو؛ عشایری یکجانشینی که در فصل خوش و آب و هوا به مراتع خود کوچ می کنند، و عشایر رمه گردان که ساکن روستا هستند و در فصل بهار و پاییز گله های خود را بصورت روزانه به کوه ها می برند، تقسیم می شوند.

همچنین عشایر استان کرمانشاه در ۱۴ زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب ۶۷۰ سامانه مراتع عرفی با حدود ۲۶ هزار و ۵۲۷ هکتار وسعت ( مراتع عرفی، مراتعی است برای بهره بردای نسل اندر نسل در اختیار عشایر قرار گرفته است) ساکن می شوند.

عشایر استان کرمانشاه امروز با داشتن ۲ هزار و ۱۴۵ کیلومتر ایل راه هم به صورت ماشینی و هم به روش سنتی در فصل بهاره و پاییزه کوچ می کنند و معمولا مدت زمان کوچ آنها ۳۰ تا ۴۵ روز است.

همچنین عشایر کرمانشاه معمولا در فصل های بهار به مناطق ییلاق استان که از نظر آب هوایی معتدل است و در فصل زمستان به مناطق گرمسیری و قشلاق استان و سه استان لرستان، ایلام و خوزستان کوچ می کنند.

عشایر استان سالانه حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، حدود ۲۷ هزار تن شیر، بیش از هزار و ۶۰۰ تن الیاف شامل مو، پشم، کلک ، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۲ هزار انواع قطعات صنایع دستی شامل چیخ، چادر، گلیم و گبه، نمد و دیگر محصولات تولید می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار