معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به کمبود آنتی بیوتیک های تزریقی، گفت: کمبودهای دارویی را مدیریت می کنیم و ١٠٧ بیماری خاص نشان دار شده و خدمات درمانی مناسب دریافت می کنند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲ 01 May 2023
  رحمت الله جلیلیان
به گزارش تابناک کرمانشاه مهدی مجرب در نشست ریاست و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته سلامت، درباره کمبودهای دارویی موجود، اظهار کرد: در ماه های پایانی سال گذشته سامانه ای طراحی شده و ماهانه تمام اقلام کمبودیِ دارویی را اعلام می کنیم. 
 
وی با بیان اینکه کمبود دارو را نفی نمی کنیم، افزود: اما سازمان غذا و دارو با تامین منابع کمبود را مدیریت می کند، اشکالات در خطوط تولید یا پیک بیماری ها عامل کمبود دارو ها است، بیماران خاص از جمله هموفیلی، پیوند، نقص ایمنی  و ... با توجه به آمار ثبت شده دارو، در سامانه های معاونت درمان ثبت و عدد مشخصی دارو دارند که امکان کم با زیاد کردن آن وجود ندارد. 
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: نسبت به پاییز سال گذشته میزان کمبود آنتی بیوتیک خوراکی کاهش یافته اما درباره آنتی بیوتیک تزریقی مشکل داریم. 
 
وی موضوع تاسیس داروخانه هلال احمر را به دو تاریخ  پیش و پس از خرداد 1400 مرتبط دانست  و گفت: بعد از خرداد 1400 با توجه به ابلاغ قوانین جدید و سیاست های اصل 44 قانون اساسی، صدور مجوز برای داروخانه غیر بیمارستانی برای اشخاص حقوقی ممنوع اما برای اشخاص حقیقی ممکن است، نام هلال احمر در این قانون ذکر شده و در تبصره 2 آیین نامه آمده اگر این داروخانه دایر بود به فعالیت ادامه دهد، قبل از خرداد 1400 کمیسیون دانشگاه با این فرایند موافق بوده و عدم تاسیس داروخانه به عدم موافقت در کمیسیون مرکز مرتبط است. 
 
این مقام مسئول در خصوص اجرای طرح دارویار متذکر شد: بر مبنای این طرح ارائه یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای آن منتقل می شود و بر اساس بررسی غذا و دارو، منافع اجرای طرح دارویار نسبت به بهار سال گذشته  بهبود یافته، در سال 1401 سازوکار جدیدی در وزارت بهداشت اجرا شد که کلیه مساعدت های دارویی از طریق بیمه سلامت باشد و تامین اعتبار در 107 دسته بیماری نشان دار شده انجام شده که بیماران برای دریافت خدمات به معاونت درمان مراجعه می کنند. 
 
مجرب تاکید کرد: تحت پوشش بیمه نبودن داروهای خارجی بر عهده سازمان های بیمه گر است و دانشگاه در قبال آن مسئولیتی ندارد اما لازم به ذکر است که عدم پوشش بیمه ای داروهای خارجی زمانی اتفاق می افتد که داروی مشابه تولید داخلی داشته، موارد دیگر از قبیل داروهای تک نسخه هم مشمول بیمه نمی شوند. 
 
در ادامه پرویز صوفیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تخلفات مربوط به کلینیک ها، مطب ها و مراکز درمانی را همراه با پیگرد قانونی و اعمال جریمه دانست و اظهار کرد: یکی از راه حل های مقابله با مشکلاتی از قبیل زیر میزی و.... ارتقا فرهنگ مطالبه گری در بین مردم است هر موردی از این دست تخلفات چنانچه با شکایت از سوی مردم همراه باشد، قطعا رسیدگی می شود. 
 
وی با معرفی شماره تماس 190 جهت پاسخگویی به مردم و ثبت شکایات و انتقادات آن ها از خدمات درمانی، تصریح کرد: اطلاع رسانی مرتبط با این سامانه در تمامی مطب ها انجام شده است و در راستای برخورد با تخلفات، هفته گذشته دو پزشک متخصص ما به ترتیب مبلغ 1 میلیارد  و دیگری 430 میلیون تومان جریمه شدند، همچنین طی یکسال گذشته بیش از 11 مرکز غیر مجاز تعطیل و 60 مورد پلمب مراکز درمانی داشتیم که از این تعداد 40 مورد مراکز ارائه خدمات دندانپزشکی بوده است. 
 
این مقام مسئول درباره فعالیت پزشک متخصص در روزهای تعطیل به برخی اعمال جراحی در روزهای ابتدایی امسال اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: مرکز ناباروری دانشگاه از زمان افتتاح تا کنون 15 هزار تولد زوج نابارور داشت و در شهرستان اسلام آباد غرب مرکز سطح 2 در حال راه اندازی است. 
 
صوفیوند گفت: برای مقابله با فرار مالیاتی هم تیم های بازدید مشترکی وجود دارند که بررسی می کنند، همچنین حدود 107 مورد بیماری صعب العلاج تحت پوشش قرار گرفته و 7 هزار مورد بیمار هم معرفی به بانک برای دریافت وام شدند. 
 
به گفته معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس قوانین از ابتدای امسال کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه ها که قرارداد بیمه ای نداشته باشند، پروانه دریافت نمی کنند. 
 
سیاوش وزیری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هم با اشاره به راه اندازی برخی رشته های تحصیلی جدید در دانشگاه تصریح کرد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت سلامت، سلامت و رفاه اجتماعی، خون شناسی آزمایشگاهی. و... راه اندازی شد، رشته فوق تخصص گوارش و خون و سرطان طی دو ماه آینده آماده سازی می شود در راستای جوانی جمعیت در حال پیگیری کارهای مربوط به فلوشیپ نازایی، رشته پرتودرمانی و.... هستیم. 
 
به گفته معاون آموزشی دانشگاه طرح پزشک خانواده اگر به تدریج و با توجه به فرصتی که به دانشگاه ها داده شده اجرا شود، اوایل مهر ماه تکمیل می شود. 
 
صادق کریمی معاون توسعه مدیریت و منایع دانشگاه علوم پزشکی هم به افتتاح و راه اندازی بیمارستان سرطان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: از سال 95 عملیات اجرایی آن آغاز شده اما عدم تکمیل آن به دلیل کمبود اعتبار و .. است، این پروژه بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان فصل تابستان به نتیجه می رسد.
 
وی در خصوص کارانه درمان که دغدغه پزشکان است تشریح کرد: مجموع درآمدهای دانشگاه از سه منبع 
عمومی، ردیف اختصاصی وزارتخانه و درآمد اختصاصی دانشگاه است با توجه به اینکه در استان 19 بیمارستان  داریم که بیشتر زیان ده هستند، اما مبلغ کارانه و هزینه های تجهیزات از درآمد اختصاصی جبران می شود و این درآمد با توجه به تورم و تعرفه 
10 الی 20 درصد است و در حال حاضر 9 ماه پرداخت کارانه عقب است.
وی کمبود تجهیزات پزشکی را دغدغه درستی خواند و افزود: در قانون بودجه یک ردیف تحت عنوان بهبود استاندارد داریم و تعمیرات اساسی بیمارستان ها را باید در پیش بگیریم، در راستای استخدام، وزارت بهداشت 25 هزار نفر مجوز استخدام فقط برای پروژه های توسعه ای دارد که سهم استان کرمانشاه بین 900 تا 1 هزار نفر است و آزمون آن بر اساس اعلام وزارتخانه در تیر ماه برگزار می شود. 
 
در پایان سیروس جلیلی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه فناوری اشاره داشت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین 68 دانشگاه علوم پزشکی سرآمد است و رتبه سوم را در زمینه فناوری و کمیته تحقیقات دانشجویی کسب کرد، در زمینه تحقیقات در حوزه سلامت و علوم پایه و بالینی هم رتبه هفتم کشور را دارا و در دانشگاه های تیپ 2 مقام اول را برای سه سال متوالی کسب کردیم. 
 
جلیلی تاکید کرد: با توجه به حمایت رئیس دانشگاه و هیئت رئیسه در زمینه طرح های تحقیقاتی به خصوص در زمینه خانواده و جمعیت از این طرح ها حمایت و طرح های تحقیقاتی در این زمینه مورد قبول است.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار