رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سرمای بهاره هفته گذشته در این استان در مجموع به ۲۹۴ هزار و ۴۸۸ هکتار از اراضی باغی و زراعی بین ۱۰ تا ۹۰ درصد خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ 08 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا « علی چاله‌چاله» با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس بررسی و برآورد کارشناسان این سازمان، سرمازدگی در مجموع حدود چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: از مجموع اراضی کشاورزی خسارت دیده ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار را باغات عمدتا گردو، بادام و درختان هسته دار تشکیل می دهد که بین ۱۰ تا ۹۰ درصد و حدود ۲۸۱ هزار و ۱۵۰ هکتار را نیز اراضی زراعی شامل جو، گندم چغندر قند و نخود تشکیل می دهد که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دچار سرمازدگی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: براساس برآورد کارشناسان، بخش باغات در مجموع هزار و ۳۰۰ و بخش زراعت نیز سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دچار خسارت شده است.

چاله‌چاله با بیان اینکه این خسارت سرمازدگی علاوه بر کاهش محصول موجب افت کیفیت آن نیز می شود یادآور شد: در بخش زراعت بخشی قابل بازگشت است چون گیاهان خود را به وضعیت عادی بازمی گردانند ولی در بخش باغات به این میزان نخواهد بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کافی نمی کنند و فقط بارش باران برای آنها مهم بوده و سایر عوامل قهری را که شدیدا می تواند این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد را نادیده می گیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از مواردی که مورد بی توجهی کشاورزان قرار می گیرد بیمه نکردن محصولات کشاورزی است گفت: با توجه به حوادثی مانند سرمازدگی و آفات، در حال حاضر از ۴۳ هزار هکتار باغات استان تنها ۷۰۰ هکتار و از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی نیز ۲۵۵ هزار هکتار تحت پوشش بیمه است که به ویژه در حوزه باغات سهم بسیار ناچیزی است.

وی یادآور شد: در حوادثی مانند سرمازدگی تنها راه نجات استفاده از بیمه محصولات کشاورزی است و هیچ راه کمک دیگری برای کمک به کشاورزان خسارت دیده وجود ندارد از اینرو بیمه کشاورزی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در سرمای بهاره که از یازدهم تا سیزدهم فروردین ماه استان کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی موجب بارش برف در برخی مناطق سردسیر نیز شد دمای هوا به سه تا هفت درجه زیر صفر کاهش پیدا کرد که منجر به صدور هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان شد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار