گزارش اختصاصی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
در روز‌های گذشته یکی از مقامات وزارتی آموزش و پرورش سفری دو روزه به کهگیلویه و بویراحمد داشت که این سفر با توجه با کسب یک رتبه کشوری اداره کل آموزش و پرورش استان معنای خاصی داشت.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ 18 February 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری، مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش سفری دو روزه به کهگیلویه و بویراحمد داشت و اختصاصا بازدید از هنرستان‌های محل آموزش این رشته‌های تحصیلی را در دستور کار خود داشت.
عباس بیات در حالی این سفر را انجام داد که چند هفته پیش محمد جمالی آرند معاون آموزشی مقطع متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مجری طرح توازن رشته‌ای به دلیل موفقیت خوب یک ساله در حرکت به سمت نهادینه سازی این سیاست آموزشی و کسب رتبه سوم کشور در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، از طرف وزیر آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفته بود.

حضور معنادار مقام وزارتی به کهگیلویه و بویراحمد
مقام وزارتی آموزش و پرورش در سفر خود از هنرستان‌های مختلف استان بازدید کرد و از نزدیک ظرفیت‌ها و اقدامات این هنرستان‌ها در ترغیب دانش آموزان به انتخاب رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کار دانش و همچنین امکانات موجود و سطح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این مراکز را مورد بررسی قرار داد.
انتخاب زمان اندکی پس از تقدیر وزارت آموزش و پرورش از آموزش و پرورش استان برای یک موضوع خاص و بسیار تعیین کننده آموزشی، مهم و معنادار است چرا که طی چند هفته پیش محمد جمالی آرند به عنوان معاون متوسطه آموزش و پرورش استان به دلیل موفقیت‌های خوب حوزه فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش که در راستای اجرای سیاست تحصیلی توازن رشته‌ای انجام داده بود مورد تقدیر قرار گرفت و این سفر مقام وزارتی آن هم مسئول مستقیم اجرای کلان این سیاست در استان قابل توجه است.
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش در گفتگویی کوتاه با تابناک کهگیلویه و بویراحمد هدف خود از سفر به این استان را تشریح کرد.

حضور معنادار مقام وزارتی در استان/ مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش! + فیلم

مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش!
تب بسیار بالای ایجاد شده توسط اولیا برای رشته‌های دانشگاهی پزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط با رشته تجربی که عمدتا ناشی از بازار کار و آینده شغلی فرزندان خود است عملا یک وضعیت بسیار سخت و نامشخص تحصیلی و شغلی برای بسیاری از دانش آموزان، خانواده آن‌ها و خود متولیان در آموزش و پرورش ایجاد کرده است به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر تذکرات متعددی از سوی مسئولین برای متوجه کردن اولیا و دانش آموزان در راستای حل مشکلات داده می‌شود و تلاش فراوانی برای اجرای سیاست توازن رشته‌ای انجام شده است.
محمد جمالی آرند به عنوان معاون متوسطه آموزش و پرورش و بالاترین مقام استانی و تخصصی پاسخگو برای اجرای سیاست توازن رشته‌ای از همان ابتدای شروع کار بار‌ها در این زمینه مصاحبه و اعلام وضعیت خطر برای آینده دانش آموزان کرده بود و به تبع همین هشدار‌ها، دست به اقداماتی زد که در سال اول، این اقدامات تا حدودی موفق بوده و باعث افزایش ۱۰ درصدی گرایش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش شده است.

حضور معنادار مقام وزارتی در استان/ مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش! + فیلم

واقعیت گرایش به یک رشته (تجربی) و خالی ماندن ظرفیت‌های دیگر رشته از جمله رشته ریاضی باعث شده که مسئولین از هر تلاشی برای تغییر این وضعیت استفاده کنند. هر چند این تلاش‌ها در بخش‌هایی مانند رشته‌های ریاضی به دلیل مشخص نبودن آینده شغلی چندان روشن نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های شغلی و تسهیلاتی که برای آینده رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش صورت می‌گیرد، گرایش به این رشته‌ها کمی بهتر شده است، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت بغرنج گرایش به رشته تجربی در مصاحبه‌های متعدد تکرار کرده است که سالانه شاید از حدود ۱۵ هزار نفر شرکت کننده کنکوری رشته تجربی فقط ۲۰۰ نفر موفق به حضور در رشته‌های دانشگاهی پزشکی و مرتبط با آن شوند و بقیه این دانش آموزان به امید موفقیت، سال‌های بعد در همین رشته کنکوری ثبت نام می‌کنند و این در حالی است که دانش آموزان کنکور اول هم سالانه به این آمار اضافه می‌شود و متاسفانه شاهدیم که برخی از این دانش آموزان سال‌های سال پشت کنکور می‌مانند و یا اینکه عده‌ای بعد از چند سال عدم موفقیت تغییر رشته می‌دهند و عده‌ای هم بدون داشتن هیچ تخصص فنی عملا از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند و در پیدا کردن شغل هم ناموفق هستند.
جمالی می‌گوید که مشکل فقط عدم ادامه تحصیل و عدم پیدا کردن شغل مناسب نیست بلکه به دلیل بالا رفتن سن و عدم تحقق آرزو‌ها و برنامه‌های دانش اموز و اولیا، عملا مشکلاتی در خانواده‌ها بوجود می‌آید و آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی در سطح جامعه خصوصا افزایش بزه هم می‌شود.

حضور معنادار مقام وزارتی در استان/ مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش! + فیلم

رشته‌های فنی نیازمند حمایت هستند
همانگونه که گفته شد هم مشکل مشخص است و هم سیاست گذاری و در این بین آنچه بسیار اهمیت دارد برنامه ریزی و تامین تجهیزات برای پیشبرد برنامه‌ها در راستای تحقق سیاست گذاری یعنی توازن رشته‌ای است که در سفر مقام وزارتی به استان و در بازدید‌های صورت گرفته هم اقدامات انجام شده هنرستان‌ها و هم جزئیات مشکلات و انتظارات برای مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تشریح شد ضمن اینکه خود وی هم پیگیر همین موضوعات بود.
در بازدید از هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی یاسوج، نصرت الله حیدر پور رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت که این هنرستان در سه رشته گیاهان دارویی، پرورش ماهیان سردآبی و امور باغی با بیش از ۱۲۰ هنرجو فعالیت می‌کند. حیدرپور مهمترین مشکلات این هنرستان را اعتبارات ناکافی عنوان کرد و خواستار مساعدت وزارت شد.

حضور معنادار مقام وزارتی در استان/ مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش! + فیلم

آیت الله انصاری مدیر هنرستان هم عمده مشکلات را اینگونه بر شمرد " مستقل شدن فضای فیزیکی، نداشتن سرویس‌های ایاب و ذهاب برایا نتقال هنرجویان به استگاه چم خانی و مرکز شیلات دشت روم جهت اجرای کار‌های عملی، نداشتن سرویس‌های بهداشتی و آبخوری و نداشتن سرویس‌های گرمایشی و سرمایشی، لزوم اجرای گلخانه در محوطف هنرستان، تجهیز یک اتاق جهت کشت زعفران و هوشمند سازی کلاس‌ها و تجهیزات کامپیوتری جهت آموزش مطلوب هنرجویان و نهایتا هم احداث مجتمع هنرستان کشاورزی در ایستگاه چم خانی جهت تداوم فعالیت‌ها و آموزش همراه تولید " و خواستار همکاری وزارت برای رفع مشکلات و تحقق درخواست‌ها شد.

حضور معنادار مقام وزارتی در استان/ مشکل مشترک دانش آموزان، اولیا و آموزش و پرورش! + فیلم

افزایش گرایش به رشته های فنی / هنرستان کشاورزی گچساران راه اندازی می شود؟

مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از نمایشگاه و آثار هنرجویان هنرستان‌های پسرانه و دخترانه هنر‌های زیبا یاسوج از توسعه و تجهیز هنرستان‌ها در کشور خبر داد و گفت : هم کنون بیش از ۷ هزار هنرستان در سطح کشور وجود دارد که یک میلیون و ۸۰ هزار نفر هنرجو در آن مشغول به تحصیل هستند.
عباس بیات افزود : در سال تحصیلی گذشته گرایش ۳۷.۷ درصد دانش آموزان پایه دهم به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود در حالی که این میزان در سال تحصیلی جدید به ۳۹.۲ درصد رسیده است .
وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت هر کشوری منوط به نیروی کار ماهر و آموزش دیده آن است گفت : کارآفرینی یکی از ویژگی‌های مدارس در افق ۱۴۰۴ است و آموزش و پرورش برای جلوگیری از بیکاری دانش آموزان باید در راستای افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تلاشی مضاعف داشته باشد.
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم به بحت آموزش و مهارت آموزشی توجه ویژه‌ای دارد گفت : ردیف بوجه این هنرستان‌های کشور در بوجه سال آینده ۴.۷ برابر افزایش یافته است.
بیات در پایان با تشکر از فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های خوب انجام گرفته در توسعه هنرستان‌های کهگیلویه وبویراحمد گفت : هنرستان‌ها سرآغاز روشن برای آینده اشتغال و اولین گام برای تولید کالای داخلی ، کاهش بیکاری و مهارت‌آموزی هستند لذا توسعه و تجهیزاتی مراکز باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان همچنین بازدیدی از مرکز تحقیقات کشاورزی در امامزاده جعفر گچساران داشت که هنرستان کشاورزی این مرکز تعطیل است و وی از اعلام امادگی وزارت برای راه اندازی مجدد این هنرستان خبر داد.
لازم به توضیح است سفر مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از اجرای سیاست توازن رشته‌ای و هنر آموزان این رشته‌ها قول‌هایی برای همکاری و مساعدت داده است که تابناک کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی مجزا به بررسی جزئیات نتایج این سفر خواهد پرداخت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طرح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
این فیلمبردار از همه جا فیلم گرفته به جز قسمت رشته کامپیوتر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار