مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی، با حضور دکتر علیرضا منادی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 10 October 2015

به گزارش تابناک تبریز، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر با تلاش اساتید و دانشجویان، این رشته جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است، گفت: با توجه به خدماتی که دامپزشکی در گذشته و حال ارایه نموده، حق دامپزشکان به شایستگی ادا نشده است.
دکتر علیرضا منادی، افزود: جامعه دامپزشکان باید با تقویت و رفع برخی ایرادهای موجود در این رشته به کمک سازمان دامپزشکی کشور بیاید.
 نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازار کار این رشته در کشور افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی، به راحتی و با به کارگیری فکر و اندیشه و به خصوص آموخته های خود می توانند، شغل مناسبی داشته باشند چرا که این رشته بازار وسیعی دارد و محدود نیست و با شرایط موجود نباید یک دامپزشک در ایران بیکار باشد.
وی گفت: رشته دامپزشکی شاخه ای از رشته زیست شناسی است و بدین سان همه موجوداتی که به نوعی با انسان سر و کار داشته و برای انسانها کاربردی دارند، به آنها خدمات و سرویس ارایه می کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در ادامه با تاکید بر اینکه متخصصان دامپزشکی نقش تعیین کننده ای در تأمین سلامت جامعه بر عهده دارند، تصریح کرد: با کمک متخصصان دامپزشکی می توان غذای سالم بر سر سفره افراد جامعه آورد و سلامتی مردم را تضمین نمود.
رییس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه ظرفیت های زیادی در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه وجود دارد که باید از این توانمندی ها در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه استفاد شود، تصریح کرد: این رشته نقش مستقیمی در سلامت جامعه دارد و باید جایگاه و نقش دامپزشکان در بین مردم بیش از اینها تبیین شود.
دکتر محمدرضا پورمحمدی با اشاره به شعار روز دامپزشکی« دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» افزود: این شعار زمانی در جامعه تحقق می یابد که همه  مردم با متخصصان این رشته همکاری لازم را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نزدیک50 درصد بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، تصریح کرد: با شناسایی به موقع بیماری های مشترک می توان از بسیاری از تلفات در جامعه جلوگیری نمود و از این رو ضروری است فرهنگ سازی لازم در تبیین جایگاه واقعی این رشته برای تضمین و ارتقای سلامت جامعه برای همگان مشخص شود.
دکتر محمدعلی راد، استاد نمونه و بازنشسته دانشگاه تهران نیز در این مراسم ضمن اشاره به تاریخچۀ آموزش دامپزشکی گفت: انسان در حالت غار نشینی نیز پزشک و دامپزشک داشت. وقتی جوامعی تشکیل شد و شهر نشینی آغاز شد، هر جامعه ای برای خود پزشکان و دامپزشکانی داشت.
وی در ادامه با اشاره به تاریخچه پیدایش فن و حرفۀ دامپزشکی به صورت امروزی در ایران، افزود: اولین دانشکدۀ دامپزشکی در سال 1311تاسیس شد و در سال 1313مدرسۀ عالی دامپزشکی به باغ سردار محتشم جا به جا شد ولی چون بعدها این محل برای تاسیس دانشگاه جنگ اختصاص یافت و با توجه به ارتباط عملی دروس دورۀ دکترای دامپزشکی با رشته های علوم کشاورزی، مدرسۀ فوق الذکر به سال 1314 به مدرسۀ کشاورزی منتقل و آخرالامر مدرسۀ عالی دامپزشکی در سال 1318 به تهران انتقال مجدد یافت و سرانجام پس از تصویب مجلس شورای ملی در سال 1324 هجری شمسی در زمرۀ یکی از دانشکده های دانشگاه تهران تحت عنوان "دانشکده دامپزشکی" مبدل گردید.
دکتر جواد اشرفی هلان، رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز ضمن بیان مطالبی در ابعاد مختلف این رشته، اذعان داشت؛ دامپزشکی و مباحث مطروحه در آن حتی در داستان های ادبی و تاریخی ایرانی هم بوده و شواهد مختلفی در این نوع مباحث وجود داشته است..
یادآور می شود: پخش کلیپ، اجرای موسیقی، شعر خوانی و تجلیل از 20 نفر از دانشجویان نمونه دانشکده از دیگر برنامه های مراسم بود.

 کارگاه آموزشی تربیت مربی در پیشگیری و کنترل بیماری HIV در دانشگاه تبریز برگزار شد

کارگاه آموزشی تربیت مربی در پیشگیری و کنترل بیماری HIV بر اساس مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت در دانشگاه ها با حضور کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه دو وزارت علوم و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های علوم پژشکی وزارت بهداشت در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکترمحمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آیین افتتاحیه این کارگاه آموزشی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کارگاه آموزشی گفت: هر چه برای آموزش و فرهنگ سازی در میان همه اقشار مردم و دانشجویان کار بشود هدر نمی رود، چرا که ما جوان سالم می خواهیم، برای اینکه جوانان و دانشجویان آینده سازان این کشور هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر رفتارهای پرخطر در جامعه افزایش یافته است، تصریح کرد: از جمله این بیماریهای پر خطر،  ایدز است که بر اساس آمارهای منتشر شده، سن ابتلا به آن رو به کاهش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بهترین روش پیشگیری از ایدز را آموزش ذکر کرد و افزود: اعتیاد، مسایل آمیزشی و ابتلاء از مادر به کودک از جمله مهمترین عوامل موثر و راه های انتقال معرفی شده است و یکی از مهمترین بیماریهایی است که در همه کشورها به خصوص جمعیت جوان را مورد تهدید قرار داده است.
به گفته وی، همه ما در سالم نگه داشتن جامعه مسئول هستیم و باید جوانان ایرانی سالم باشند که در این خصوص نقش مراکز مشاوره دانشگاه های کشور برای آموزش و تربیت دانشجویان خیلی مهم و کلیدی است.
 معاون دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در این کارگاه آموزشی با تاکید بر اینکه کتمان آسیب ها اجتماعی در جامعه مناسبت ترین راهکار برای کنترل آسیب های موجود در جامعه نیست، تصریح کرد: برای پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی باید از همان کودکی و دوران دانش آموزی آموزش های لازم ارائه شود.
دکتر حسین امامعلی پور در ادامه افزود: در حال حاضر اگر برخی از آسیب های موجود در جامعه را در بین دانشجویان نیز مشاهده می کنیم، این به خاطر وجود مشکلات گذشته این افراد پیش از ورود به دانشگاه بوده است.
به گفته وی، امروزه باید مهمترین دغدغه مدیران و مسئولان دانشگاه ها، توجه به سلامت جسمی و روانی دانشجویان باشد و این امر نباید تحت الشعاع سایر مسایل رفاهی قرار گیرد.
 معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در خاتمه از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این کارگاه های آموزشی خواست، با حضور گسترده در این برنامه ها برای ارتقای سلامت همه جانبه دانشجویان بیش از گذشته کوشا باشند.
دکتر شهرام واحدی، رییس مرکز مشاوره دانشگاه تبریز نیز در این آیین با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در سه دوره از سوی دبیرخانه مراکز مشاوره دانشگاه های وزارت علوم برگزار می شود، یادآور شد: شرکت کنندگان در مرحله اول این کارگاه های آموزشی با حضور کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه دو وزارت علوم و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت مباحث HIV را آموزش خواهند دید و در مرحله دوم نیز دانشجویان منتخب همیار سلامت روان تحت آموزش کارشناسان آموزشی قرار خواهند گرفت و در مرحله سوم هم انتظار می رود این دانشجویان همیار سلامت بتواند به 200 نفر از دانشجویان در سطح دانشگاه، کلاس درس و خوابگاه ها آموزش های لازم را ارائه دهند.
این کارگاه آموزشی به مدت دو روز در دانشگاه تبریز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار