به مناسب دهه مبارک فجر انجام شد؛
آئین رونمایی ازمجموعه کتابهای تحولات تاریخی و باستان شناختی استان ایلام اثر حبیب الله، محمودیان به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴ 10 February 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ آئین رونمایی ازمجموعه کتابهای تحولات تاریخی و باستان شناختی استان ایلام اثر حبیب الله، محمودیان به مناسبت دهه مبارک فجر و با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛ رائد ناصری‌فر، معاونت میراث‌فرهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان و همچنینن جمعی از نویسندگان، شاعران و فعالان فرهنگی برگزار شد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این آئین، گفت: انقلاب ما با شناخت و معرفت اسلامی آغاز شد و اکنون ما وظیفه داریم با بصیرت افزایی مداوم بویژه در بین نسل جدید، ارزشها و آرمانهای برآمده از این اتفاق بزرگ تاریخی را در بین لایحه های مختلف اجتماعی نهادینه کنیم.

وی افزود: هیج ابزاری به اندازه کتاب در معرفت بخشی انسانها و آنچه به عنوان جهاد تبیین در نزد مقام معظم رهبری و جزو فرمایشات و تاکید همیشگی اوست، موثر نخواهد بود موثر نیست بنابراین ما به عنوان متولیان امر کتاب و همچنین نویسندگان و ناشرانف مسئولیت سنگینی در این زمینه، برعهده داریم.

حیدری تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی در ترویج و ارتقای سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با در نظر گرفتن مقتضیات و شرایط روز جامعه، از یک دستگاه فرهنگی معمولی با عملکرد سنتی خارج، به نهادی مدرن و با عملکردی دانش محور بر مبنای ارزشهای متعالی اسلامی و انقلابی تبدیل شده است که خوشبختانه منشاء تحولات فرهنگی چشمگیری در جامعه شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام اظهار داشت: فعالیت کتابخانه های عمومی با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای موجود گسترش یافته است و در این زمینه جهت بهبود عملکرد از راهنمایی و مشاره اساتید و فعالان فرهنگی استفاده می کنیم.

در ادامه این مراسم حبیب الله محمودیان نویسنده مجموعه کتابهای تحولات تاریخی و باستان شناختی استان ایلام، در سخنانی گفت: آثار علمی و تحقیقی که به صورت کتاب مدون می شوند، زمانی ارزشمند هستند که منتشر شوند و در دسترس مردم قرار قرار گیرند و کشور از ماحصل آنهها منتفع شود.

وی افزود: استان ایلام در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیاز شناسی از طریق تحقیقات و پژوهش های علمی داردکه باید در این زمینه کار فداکارانه ای صورت گیرد.

محمودیان تصریح کرد: نویسندگان بزرگی در ایستان ایلام وجود دارند که متاسفانه بخش بزرگی از آثار آنها ناشناخته مانده است و باید برای معرفی آنها به جامعه و ایفای نقش تاثیرگذار در آینده استان، چاره اندیشی شود.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه، ادامه داد: مجموعه کتبی که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان امروز شاهد رونمایی از آن هستیم، پشتوانه علمی و پزوهشی محکمی دارد و حاصل 70 پروژه تحقیقاتی باستانشناسی است که در کنار آن تحلیل های اجتماعی و فرهنگی با هدف شناساندن تمدن دیرینه استان صورت گرفته است.

وی افزود: این مجموعه کتاب حاصل تحقیقات میدانی است و تلاش شده است حتی المقدور از هیچ اثر مدون پیشینی در تدوین آنها استفاده نشود.

محمودیان در پایان سخنان خود در ارتباط با سابقه تمدنی استان ایلام، اظهار داشت: حوزه سرزمینی ایلام در تاریخ تمدن بشیری در چندین مورد پیشگام بوده است و کشفیات مختلف اثبات نمود در بخش های کشاورزی، دامپروری و حتی صنایع ابتدایی، ابتکار زیادی داشته اند که در مجموع خدمت بزرگی به بشریت داشته اند.

این باستان شناس ایلامی خاطرنشان کرد: تمدنی به این بزرگ که در موارد زیادی پیشگام بوده است، مستحق سرمایه گذاری فرهنگی بالایی است و در این زمینه مسئولین استان، وظایف خطیری برعهده دارند.

همچنین رائد ناصری‌فر، معاونت میراث‌فرهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در سخنانی کوتاه با تقدیر از اداره کل کتابخانه های عمومی استان، گفت: رونمایی از آثار مکتوب در حوزه میراث فرهنگی استان کار ارزشمندی است که این اداره کل انجام می دهد و تدابیری جهت ایجاد هم افزایی فکری و مشارکت از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در این زمینه اتخاذ می گردد.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته تاکنون بخش بزرگی از آثار ملموس استان ثبت ملی شده اند و معرفی این گنجینه ارزشمند به مردم، قدم بزرگی در شناسایی هویت استان خواهد بود.

ناصری فر همچنین تصریح کرد: باستاشناس و پزوهشگران آثار تاریخی استان، طی سالیان اخیر جهت شناسایی آثار تاریخی و تمدنی استان تلاش فراوانی نموده اند و آثار ارزشمندی هم منتشر شده است و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام تلاش می کند جهت سهولت کار، دسترسی آسان این پزوهشگران به اسناد و محوطه باستانی فراهم نماید.

گفتنی است در این جلسه حسن افشار، شاعر و فعال فرهنگی؛ سیاوش لطفی کار، شاعر و صاحب شاهنامه بزرگ کردی؛ صیدمحمد درخشنده، نویسنده و باستانشناس ایلامی و همچنین مسعود شادمان، استاد دانشگاه و مدیر موسسه ایرانشناسی شعبه ایلام، در سخنانی به تشریح ویژگیهای آثار مدون و پژوهشهای تاریخی و باستانشناسی در حوزه فرهنگ و تمدن ایلام پرداختند.

لازم به است در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تلاشهای علمی حبیب الله محمودیان، ازمجموعه کتابهای تحولات تاریخی و باستان شناختی استان ایلام، رونمایی شد./م

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار