به گفته کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، باغات تازه احداث و باغات هسته‌داران بیش از سایر باغات در معرض سرمازدگی زمستانه قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۸۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ 31 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خسرو زره‌گر با اشاره به آغاز فصل زمستان و احتمال بروز سرمازدگی در باغات، گفت: باغداران باید برای مقابله با سرمازدگی باغات خود در شب‌های سرد زمستان که دمای هوا زیر صفر می‌رود، چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه باغات تازه احداث بیشتر از سایر باغات در معرض سرمازدگی قرار دارند، گفت: صاحبان این باغات می‌توانند با استفاده از گونی‌های نخی، تنه نهال‌ها را پوشانده و از سرمازدگی آنها جلوگیری کنند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: استفاده از گونی‌های پلاستیکی برای محافظت از باغات میوه در برابر سرمازدگی توصیه نمی‌شود، چون این گونی‌ها سرمای هوا را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه باغات هسته‌دارانی مثل گیلاس، آلبالو، زردآلو، شلیل و... هم به میزان زیاد در معرض سرمازدگی قرار دارند، گفت: صاحبان این نوع باغات باید در فصل زمستان تاج درختان میوه را با در نظر گرفتن منافذی برای تهویه هوا نایلون پیچ کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه روشن کردن بخاری باغی یا پُلار بهترین روش برای مقابله با سرمازدگی باغات است که هزینه زیادی هم ندارد، افزود: باغداران برای استفاده بهینه از بخاری های پلار حتما باید با کارشناسان جهادکشاورزی مشورت کنند.

زره گر از سوزاندن کاه و کلش به عنوان یکی دیگر از راهکارهای مقابله با سرمازدگی باغات یاد کرد و افزود: گرمای تولیدی حاصل از سوختن کاه و کلش بخاطر دانسیته بالا در سطح باغ باقی مانده و می تواند در حفاظت از باغات در برابر سرما مفید باشد.

زره گر با بیان اینکه سوزاندن لاستیک در باغات برای جلوگیری از سرمازدگی باغات راهکار خوبی نیست، تصریح کرد:  دود ناشی از سوزاندن لاستیک دانسیته پایینی داشته، لذا به سرعت بالا رفته و در فضای باغ نمی‌ماند.

وی در ادامه از زنبور داران هم خواست برای جلوگیری از سرمازدگی در زنبورستان‌ها درب کندوهای زنبور را رو به خورشید (در جهت جنوبی) قرار دهند تا از سرمازدگی کندوها جلوگیری شود.

 وی توضیح داد: دامداران، مرغداران و گلخانه داران هم باید پس از اطمینان از بسته بودن دریچه‌های تهویه هوا، نسبت به کنترل مداوم سیستم گرمایشی سالن‌ها در فصل سرد سال اقدام کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار