رئیس پژوهش و فناوري شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح عملکرد یک ساله پژوهش و فناوري از حل چالش بلاتكليفي قراردادهای پژوهشي تا اقدام در جهت توسعه فناوري با 20 بسته قرارداد پژوهشي و توليد بار اول خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴ 24 December 2022

نبض شهر: به گزارش روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب، دکتر محمد گلستانباغ در ابتدا به چالش های پژوهشی اشاره کرد و گفت: اصلي ترين چالش در شروع مسئوليت، بلاتكليفي و توقف تعداد قابل توجه اي عنوان پژوهشي براي حدود سه سال و به عبارتي سكون كامل فرآيندهاي پژوهشي بود موضوعي كه نارضايتي مديريت هاي متقاضي درون سازمان در خصوص عدم تعيين تكليف نيازهاي پژوهشي اعلامي، عدم رضایت دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان صاحب پيشنهاد و از همه مهم تر بي انگيزگي بخش تحقيقات و كارگروه هاي تخصصي را به دليل عدم تحرك و به نتيجه نرسيدن پروژه هاي مورد پيگيري در پي داشت.

وی افزود: بر این اساس به نظر مهم ترين اتفاق صورت گرفته در فعاليت هاي یک سال اخير پژوهش، فعال شدن مجدد فرآيندهاي تبديل ايده تا پديده و نياز پژوهشي به پروژه هاي پژوهشي است. به هر تقدير با ايجاد تغييرات ساختار، نفرات و از همه مهم  تر تلاش همكارانم در پژوهش و فنآوري و امور قراردادها در مدت بسيار كوتاهي فرآيندهاي پژوهشي بروزآوري و اصلاح شد.

دکتر گلستانباغ ادامه داد: نتيجه اين اقدامات سبب شد كه علاوه بر تعيين تكليف كليه عناوين متوقف شده، در شش ماه ا خير، شاهد 18 فراخوان پژوهشي، 118 پروپوزال فناوری دریافتی از سوی مراکز دانش بنیان و دانشگاه ها، 37 نیاز پژوهشی اعلامی از سوی مدیریت های سازمان و حدود 25 بسته قرارداد پژوهشي مهم در جهت استخدام فنآوري باشيم كه تا اين لحظه 6 مورد قرارداد قطعي و مابقي در درست پيگيري است. به طور خلاصه در حال حاضر مجموع قراردادهای تحقیقاتی، تحصیلات تکمیلی و فرصت مطالعاتی جاری، منعقد شده و خاتمه یافته به ترتیب 133، 39 و 40 قرارداد می باشد.

رئیس پژوهش و فناوري مناطق نفت خیز جنوب در ادامه بیان داشت: اقدام مهم ديگر كه با هدف توسعه، اكتساب و انتقال فناوري و حل مسائل و چالش هاي سازمان از مسير دانش بنيان ها صورت گرفت، انتقال فرآیند قراردادهاي توليد باراول به پژوهش و فناوري بود. بر اين اساس با تشكيل كارگروه توليد بار اول و  ساز و كار موجود در پژوهش و فناوري از مرحله احصا نياز درون سازمان يا ارائه ايده توسط دانش بنيان ها، عناوين و موضوعات توليد بار اول تا حصول نتيجه و قرارداد با مديريت هاي متقاضي و همچنين معاونت علمي فناوري رياست جمهوري پيگيري و دنبال مي شود.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه ي توليد بار اول علاوه بر 5 قرارداد جاري با اعتبار 632 ميليارد ريال، 25 بسته پيشنهادي در درست اقدام با اعتبار دوسالانه حدود 2500 ميليارد تومان در حال پيگيري است . اتفاق مهم در این بین تخصیص بیش از 65 درصد اعتبارات پژوهشی و بار اول به شرکت های دانش بنیان می باشد که این مهم با تلاش همکاران پژوهش و فناوری در راستای عملیاتی نمودن عنوان سال تحقق یافته است.

دکتر گلستانباغ گفت: بايد اشاره نمود كه در كنار قراردادهاي پژوهشي و توليد بار اول، اجراي پيوست فناوري قراردادهاي بزرگ جاري اتفاق مهم و جذاب ديگري در جهت رسوخ فناوري به صنعت است كه با جديت در حال پيگيري است.

وی افرود: در حوزه ي ارتباط موثر با شركت هاي دانش بنيان و دانشگاه ها، در یک سال اخير 5 تفاهم نامه همكاري به ترتيب با ستاد انرژي معاونت علمي فنآوري رياست جمهوري، پارك ملي پرديس، پارك علم و فنآوري خوزستان، انجمن كارفرمايي شركت هاي دانش بنيان صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوزستان منعقد و همكاري هاي جدي في مابين شكل گرفته است.

رئیس پژوهش و فناوري مناطق نفت خیز جنوب، افتتاح دفاتر پژوهشي مناطق نفت خيز جنوب در دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگاه صنعت نفت را از ديگر اقدامات صورت گرفته اخير برشمرد و توضیح داد: البته براي ماه های پیش رو نيز برنامه ريزي هايي در جهت گسترش ارتباطات مؤثر و برگزاري رويدادهاي دانش بنياني صورت گرفته كه در موعد مقرر اشاره خواهد شد.

وی تاكيد کرد که سياست اجراي پايلوت هاي فنآورانه و تعريف پژوهش هاي خروجي محور با دستاوردهاي كمي، ملموس و با ارزش افزوده مشخص در راستاي اهداف اصلي سازمان مهمترين ويژگي و هدف فعاليت ها و قراردادهاي پژوهشي در دوره كنوني و منطبق بر نقشه راه توسعه فناوري سازمان است.

دکتر گلستانباغ افزود: تلاش براي ايجاد بستري مناسب جهت مشاركت عادلانه مراكز علمي، تحقيقي و دانش بنيان در مسير تحقق برنامه هاي پيش رو كه در نهايت منجر به حل مسائل و رسوخ فنآوري به صنعت با شاخص هايي از قبيل كسب دانش فني، بومي سازي، ارتقاء و استخدام فنآوري، توليد پايلوت هاي فنآورانه و تجاري سازي در بستر زيست بوم خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار