کد خبر: ۱۰۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ 08 October 2015
لندن - ایرنا - روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی با بیان اینکه قرار است روز جمعه برنده جایزه صلح نوبل در سال 2015 معرفی شود، نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به دلیل تلاش های گسترده ای که در جریان حصول توافق هسته ای به عمل آورد بخت برنده شدن جایزه نوبل را دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: قرار است برنده جایزه صلح نوبل امسال روز جمعه معرفی شود و گمانه زنی ها درباره آن خاتمه یابد.
این روزنامه افزود: تجربه نشان داده است که کمیته ی این جایزه، با مرموز بودنش در ارائه هرگونه اطلاعات درباره پیروز صلح جهان، این توانایی را دارد تا دست به انتخاب های عجیب بزند؛ مانند انتخابات باراک اوباما آن هم در حالی که تنها چند ماه از به قدرت رسیدنش گذشته بود.
گاردین عنوان کرد: همین بس که بدانید این کمیته در ماه مارس درگیر یک کودتای داخلی غیرقابل پیش بینی شد و رئیس پنج ساله آن اخراج و یکی از اعضای حزب محافظه کار نروژ جانشین او شد؛ این مساله نشان می دهد که انتخاب روز جمعه دست کم از سوی نروژی ها به دقت مورد پیگیری قرار می گیرد.
این روزنامه انگلیسی در ادامه با اشاره به شانس دریافت جایزه نوبل از سوی محمدجوادظریف نوشت: تا پیش از بحران پناهجویان در اروپا که در تابستان سال جاری به اوج رسید، جان کری و محمدجواد ظریف محتمل ترین گزینه ها برای دریافت جایزه نوبل بودند.
گاردین ادامه داد: این دو تن در جریان حصول توافق هسته ای که به زعم بسیاری امکان پذیر نبود، طی دو سال گذشته تلاش های فراوانی را صورت دادند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، جان کری و محمدجواد ظریف از دو کشور متخاصم، شب های درازی را در شماری از شهرهای اروپایی مشغول گفت وگو درمورد فایق آمدن بر سر موضوعات فنی توافق هسته ای و تندروهای کشورشان بودند.
این روزنامه افزود: توافقی که حاصل شد پس از آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و توانست از گذرگاه قانون گذاران ایران و آمریکا عبور کند.
گاردین نوشت: در حالی که این یک پیروزی برای دیپلماسی به شمار می آید، بسیاری از حامیان آن معتقدند که این توافق از وقوع جنگی دیگر در خاورمیانه جلوگیری کرد و یک پیروزی قابل توجه برای عدم اشاعه سلاح های هسته ای به شمار می رود.
این روزنامه انگلیسی خاطر نشان ساخت: در صورتی که قرار باشد به یکی از این دو وزیر جایزه نوبل تعلق بگیرد بستگی به این دارد که آیا کمیته اعطای جایزه نوبل بخواهد برای بار دوم به دولت اوباما جایزه بدهد یا نه.
گاردین در ادامه به گزینه دیگر این جایزه اشاره و نوشت: پاپ فرانسیس آرژانتینی پس از دست گرفتن قدرت در واتیکان نقشی کلیدی در ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا ایفا کرد؛ سفر موفقیت آمیز او به هر دو کشور طی ماه گذشته و اظهارنظرات جالبش درباره علل نابرابری اجتماعی و تغییرات آب و هوایی هم شانس پاپ را برای پیروزی افزایش داده است.
این روزنامه افزود: از ویژگی های رهبر کاتولیک های جهان می توان به محبوبیت عمومی، رفتار دوستانه و انعطاف پذیری در برخی مسائل اشاره کرد.
گاردین ادامه داد: از آن طرف اما دیدار پاپ فرانسیس با کشیش تندروی ایالت کنتاکی و همچنین صحبت کردن با یکی از دانش آموزان اسبق اش چهره وی را لکدار کرده است.
این روزنامه انگلیسی همچنین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را از دیگر گزینه های دریافت جایزه صلح نوبل برشمرد و نوشت: صدراعظم آلمان چندی پیش پس از باز کردن درهای کشورش به روی پناهجویان به یکی از گزینه های به دست آوردن جایزه صلح نوبل تبدیل شده است.
گاردین افزود: تصمیم مرکل برای ورود بیش از 800 هزار آواره سوری به کشورش، ژستی تاثیرگذار بود که واکنش سایر سران کشورهای اروپا را برجسته تر کرد.
این روزنامه ادامه داد: همزمان با تاثیر احساسی تصمیم مرکل و نامیده شدن پیروز نوبل از سوی برخی، بعضی دیگر این تصمیم وی را عامل تنش و اختلاف بین کشورهای میزبان پناهجویان می دانند.
به نوشته گاردین: در این میان کشوری چون یونان که از بازی اقتصادی با دولت آلمان دلخوشی ندارد به طور قطع از این انتخاب خرسند نخواهد شد.
این روزنامه انگلیسی همچنین 'موسی زرای ' کشیش اریتره ای، 'دنیس موکوگ' دکتر زنان کنگویی و 'ویکتور اوچن' یک فعال آفریقایی را از دیگر گزینه های احتمالی برنده شدن جایزه صلح نوبل خواند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار