مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل: در چند سال اخیر معبد کاوش شده منطقه باستانی «شهر یئری» دچار آسیب شده است که باید با حفظ سنگ‌ها و اسناد موجود و با طراحی سایت موزه از تخریب کاملش جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶ 05 March 2015

آثار تاریخی هر منطقه در واقع بیانگر هویت و اصالت منطقه و مردمان آن بوده، لذا حفاظت و مرمت این آثار از ارزش ویژه ای برخوردار است.

به گزارش تابناک، منطقه باستانی و تاریخی «شهر یئری» یا «پیرازمیان» با قدمت هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح از مناطق تاریخی استان اردبیل است که در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی با ترکیبی از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشاتپه ۴۰۰ هکتار است که تنها بخش جزئی آن، مطالعه و کاوش شده است. در این منطقه تعداد زیادی سنگ های ایستاده با حکاکی ها خاص در روی آنها، نظر باستان شناسان و علاقمندان به تاریخ را به خود جلب می کند. اما متاسفانه این منطقه بدون حفاظ در معرض تخریب اقلیمی قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص حفاظت از این مجموعه تاریخی تاکید کرد: متاسفانه در طول چند سال اخیر معبد کاوش شده منطقه باستانی «شهر یئری» دچار آسیب شده است که باید با حفظ سنگ‌ها و اسناد موجود و با طراحی سایت موزه از تخریب کاملش جلوگیری کرد.

«کریم حاجی‌زاده » از ایجاد سایت موزه در مجموعه باستانی «شهر یئری» مشگین شهر خبر داد و اظهار کرد: این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارد و در صورت تامین اعتبار در اولین فرصت، کار طراحی آن آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه این محوطه به دلیل منحصر به فرد بودن قابلیت ثبت جهانی شدن نیز دارد، تصریح کرد: در صورت تکمیل مطالعات علمی و ارائه اسناد، باید وارد مرحله تدوین پرونده ثبت جهانی شدن منطقه شد.

حاجی زاده با بیان اینکه هر اثر تاریخی قابلیت ثبت جهانی را ندارد، تصریح کرد: زمانی یک اثر می‌تواند ثبت جهانی شود که در تاریخ دنیا یک بحث و زاویه جدید باز کند، به عنوان مثال مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل برخورداری از تفکر عرفانی و اسلامی که از یک طرف انسان را به آرامش و سازش و از طرف دیگر به انقلاب و اتحاد دعوت می‌کند یک اثر جهانی است.

استفاده از مصالح ناملموس در مرمت جایز نیست

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در خصوص ساماندهی محوطه باستانی پیرازمیان گفت: مرمت آثار باستانی نیازمند یک پروسه علمی است و در حال حاضر نیز دلیل توقف در طرح روکش گذاری پیرازمیان با هدف نگاه علمی به مرمت این مجموعه است.

«علیرضا دباغ عبداللهی» تصریح کرد: به دلیل محدودیت های مالی قدرت اقدامات عملیاتی در مرمت آثار باستانی محدود است و ما بر اساس اقتضائات و ضرورت ها اقدام می کنیم.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان تصریح کرد: اجرای مصالح ناملموس در این محوطه درست نیست و باید با نگاه علمی در خصوص ساماندهی پیرازمیان تصمیم گیری شود.

دباغ عبداللهی با بیان اینکه طرح پارک موزه برای این مجموعه در دست مطالعه است، اضافه کرد: ما نگران ساماندهی این مجموعه نیستیم و در حال حاضر نیز وضعیت محوطه به شکلی است که هیچ اتفاقی برای پیکره های سنگی نخواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح سازه روکش قبلا مورد تائید بود و در وضعیت فعلی اجرا نمی شود، گفت: اجرای سازه روکش در پیرازمیان توسط کمیته فنی استان تائید شده بود اما در نهایت توسط شورای فنی مورد تائید واقع نشد و دلیل آن انجام طرح شتاب زده در ساماندهی این محوطه باستانی ذکر شده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان ورود سریع به ساماندهی پیرازمیان را نامناسب خواند و افزود: افرادی که به عدم اجرای سازه روکش نقد دارند ممکن بود بعد از اجرا به همین سازه و ناملموس بودن آن انتقاد داشته باشند.

وی افزود: این در حالی است که در برخی مواقع اجرای مصالح ناملموس خود موجب تخریب یک اثر تاریخی و باستانی می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
الان خیلی زوده بزارید خراب بشه بعد درستش میکنید
آثاری که تاریخ وجود تمدن در اردبیل رو تا قبل از ورود آریایی ها به پیش می برد نباید اینگونه مورد بی مهری قرار بگیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار