رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ٩۵ درصد بهره برداران حوزه کشاورزی مسن هستند که یک معضل در این حوزه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷ 14 November 2022

ایرج بهرامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در استان کرمانشاه از کشت زعفران غافل بودیم که باعث ایجاد اشتغال و درآمد زایی، افزایش صادرات و به کارگیری جوانان در بخش کشاورزی و ایجاد رضایتمندی برای مردم خواهد شد، خصوصا که در کرمانشاه نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم.

وی با اشاره به فعالیت سازمان نظام مهندسی کشور و منابع طبیعی افزود: این سازمان یک سازمان تخصصی مردم نهاد است که جزو بزرگترین سازمان‌های تخصصی کشاورزی و غیر دولتی کشور است، در کرمانشاه که قطب کشاورزی است به مراتب طبیعت این سازمان پررنگ‌تر است و می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

وی ادامه داد: اعضای نظام مهندسی ۱۰ هزار نفر است که همه نفرات حداقل مدرک کارشناسی دارند، برخی نیز که از اساتید دانشگاه تا کارشناسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدند جزو سازمان نظام مهندسی هستند.
یکی از فعالیت‌های شاخصی که سازمان نظام مهندسی کشور و منابع طبیعی برای ارتباط بیشتر با بهره بردارن انجام داده بخش کشاورزی و ارتباط موثر کارشناسان با تولید کنندگان، تشکیل ۶۸ مرکز خدمات چندمنظوره است.

وی گفت: یک مرکز خدمات غیر دولتی هم با حضور حداقل ۵ کارشناس تا ۱۳ کارشناس کشاورزی با گرایش‌های مختلف وجود دارد، سازمان نظام مهندسی از محدودیت استانی خارج شده و به صورت شبکه‌ای مشغول به کار است و در تمام دهستان‌ها هم نیرو داریم. یکی از موانع و مشکلات اساسی درحوزه کشاورزی و عدم دستیابی به اهداف این است که فارغ التحصیلان بخش کشاورزی تجربه و مهارت کافی را برای ورود به بازار کار ندارند.

وی یکی از مشکلات در حوزه کشاورزی استان کرمانشاه را مسن بودن بهره برداران اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد است.. این اطلاعاتی است که محققین به آن رسیدند که این معضلی در بخش کشاورزی است. کارشناسان باید درکنار تولید کنندگان قرار بگیرند؛ که هم کارشناسان از تجربه‌های چندین ساله تولیدکنندگان استفاده کنند و هم تولید کنندگان از علم و روز و فناوری‌های جدیدی که یک جوان تحصیل کرده به آن رسیده استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: ما باید برای اینکه از این مانع عبور کنیم و به بهره بری حداکثری برسیم به دنبال بهره وری از اراضی باشیم که راه‌های ارتباط با دانشگاه و بخش اجرا است، پیشنهاد ما در برنامه ریزی برای سرفصل‌های آموزشی این است که از بخش اجرا کمک بگیرند تا با نزدیک شدن به دانشگاه به نتایج خوبی برسیم و گام موثری در ایجاد اشتغال و خود کفایی است.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی بالغ بر ۲۱ سال است که تشکیل شده و از مهمترین وظایف آن ایجاد بستر مناسب فضای کسب و کار برای کارشناسان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است. برای افزایش مهارت‌ها و تجربه کارشناسان مراکزی را تحت عنوان مهارت آموزی مجوز دادیم که به نوعی خیرین اجتماعی آموزشی هستند و کارشناسان ما در این مرکز قرار می‌گیرند و فعالیت می‌کنند و در رشته تخصصی خود کسب می‌کنند. زیرا کارشناسان تا صلاحیت کافی نداشته باشند امکان حضور در حوزه کشاورزی را ندارند حدودا ۲۳۵ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی که در دهستان‌ها مستقر هستند شامل کلینیک‌های گیاه پزشکی، داروخانه‌های گیاه پزشکی و مرکز خدمات چند منظوره را به بخش کشاورزی ارائه می‌دهند.

وی تشریح کرد: مراکز خدمات چند منظوره هم شامل ۶۸ مرکز می‌شود که کارشناسان ما در حوزه مجوز، ارائه مشاوره، نظارت بر اجرای پروژه‌ها و نقشه برداری و... هستند، یکی از مزایای نظام مهندسی که جزو شاخص ما است در حوزه ارباب رجوع در سازمان نظام مهندسی با یک الگو در سطح استان معرفی شود.

بهرامی تاکید کرد: همه دستگا‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و ادارات که وابسته به جهاد کشاورزی و مدیران ارشد و ... حتما توجه ویژه‌ای به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشته باشد تا شاهد رونق و آبادنی استان کرمانشاه باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار