مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: برداشت محصول پسته در حومه شهر و بخش مرکزی به خصوص در دهستان بهادران شهرستان در سال زراعی جاری و در مقایسه با سال گذشته تا ۸۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸ 22 October 2022

یحیی شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش دما و سرمازدگی درختان در اواخر سال گذشته و همچنین در اوایل بهار امسال علت اصلی خسارت شدید به درختان پسته شهرستان مهریز شد.

وی ادامه داد: متوسط عملکرد برداشت پسته از هر هکتار در شهرستان بیش از یک تن است که سرمازدگی موجب خسارت به پسته کاران منطقه شد و باید کشاورزان هر سال برای دریافت خسارت طبق مقررات نسبت به بیمه محصولات مختلف خود اقدام کنند .

این مسئول بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۲ هزار خانوار مهریزی در کاشت، داشت و برداشت ارقام پسته اوحدی، کله قوچی، اکبری و احمد آقایی در شهرستان فعالیت دارند و بخش عمده محصول تولیدی منطقه برای فروش به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

دهستان بهادران با سه هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد و زمین‌های کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است .

برداشت پسته در مهریز ۸۰ درصد کاهش یافت

برداشت محصول پسته همه ساله از اواخر شهریورماه آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و هفت هزار هکتار از باغ‌های شهرستان مهریز در روستاهای گرده‌کوه و بهادران در بخش‌مرکزی به آن اختصاص دارد.

استان یزد بعد از کرمان و خراسان رضوی جایگاه سوم تولید پسته را در کشور دارد و ۵۴ هزار هکتار از اراضی آن به کشت این محصول اختصاص دارد که ۴۲ هزار هکتار آن بارور است.

متوسط عملکرد برداشت پسته از هر هکتار یک‌ تن و ۳۰۰ کیلوگرم است و به طور متوسط حدود ۵۴ هزار تن محصول پسته از باغ‌های استان یزد برداشت می‌شود.

مجموع زمین‌های قابل کشاورزی یزد ۱۷۵ هزار هکتار است که به دلیل واقع شدن استان در منطقه گرم و خشک، کاهش بارندگی و تداوم ۲۵ سال خشکسالی میزان بارندگی آن در سال ۱۳۷۰ شمسی ۱۱۰ میلیمتر بوده است که هم اکنون به کمتر از ۹۰ میلیمتر کاهش یافته و سطح زیرکشت این استان نیز به ۱۱۴ هزار هکتار تقلیل یافته است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: پسته ، مهریز ، خسارت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار