معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به افزایش سرماخوردگی و کمبود برخی داروها در همدان گفت: سامانه ۱۹۰ پاسخگوی کمبودهاست بنابراین افراد از این طریق داروهای خود را تامین کنند.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ 18 October 2022

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به افزایش سرماخوردگی و کمبود برخی داروها در همدان گفت: سامانه ۱۹۰ پاسخگوی کمبودهاست بنابراین افراد از این طریق داروهای خود را تامین کنند.

به گزارش تابناک همدان از فارس، قدرت‌الله رستمی در خصوص کمبود برخی از داروها مثل پنی‌سیلین، استامینوفن، سرم، آنتی‌بیوتیک در استان اظهار کرد: با توجه به اینکه از فصل گرم به فصل سرد رسیدیم بسیاری از مردم هنوز  لباس‌های خود را تعویض نکرده‌اند و به همین خاطر بیماری‌های مختلف سرماخوردگی و اکثرا ویروسی شیوع یافته که سرایت بالایی دارند.

وی گفت: بیماری‌های ویروسی احتیاج به آنتی بیوتیک ندارد و فرد با استراحت و مراقبت‌ خانگی بهبود می‌یابد اما در کودکان به خاطر حساسیت و ضعفی که در آنها وجود دارد، موضوع فرق می‌کند و خانواده‌ها سریع به پزشک مراجعه می‌کنند که باید اینطور هم باشد اما پزشکان تجویزهایی دارند که مربوط به ویروس بوده و معمولا در بین آنها آنتی‌بیوتیک کم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه کمبودها به این خاطر است که افراد بدون مراجعه به پزشک اقدام به خود درمان می‌کنند و با مراجعه به داروخانه‌ها با کمبود دارو مواجه می‌شوند افزود: در حال حاضر چون شیوع سرماخوردگی بالاست، مراجعات به داروخانه‌ها افزایش یافته و افراد بدون نسخه و دستی دارو می‌گیرند که داروخانه هم نباید به آنها دارو بدهند.

وی با اشاره به اینکه افراد اگر با نسخه‌ای دارویی را پیدا نمی‌کنند می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا راهنمایی انجام شود تا این یک هفته افزایش بیماری به پایان برسد و مشکلات حل شود افزود: حجم بیماری ویروسی بالاست و شاید پیش‌بینی این حجم نمی‌شد اما تامین دارو کنترل می‌شود و نگرانی وجود ندارد.

تشریح اقدامات صورت گرفته برای تامین دارو 

رستمی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص تامین دارو در استان عنوان کرد: اگر مقدار دارو بالا باشد احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و هر داروخانه‌ای بر اساس نیاز از شرکت‌ها داروی خود را دریافت می‌کند اما اگر مقدار کم باشد مانند وضعیت این روزها که شیب استفاده به سمت داروهای خاصی برود، سهمیه استان را تحویل می‌دهند و طبق آن توزیع می‌شود که معمولا همه سهمیه نیز جذب استان می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود استامینوفن پیدا نمی‌شود و همین موضوع منجر به بروز مشکل شده است گفت: فردی که تب دارد معمولا استامینوفن مصرف نمی‌کند و ایبوپروفن مصرف می‌کند، داروهای جایگزین مثل شیاف هم وجود دارد، استامینوفن تنها دارویی نیست که مصرف شود.

رستمی ادامه داد: اگر کسی نیاز به این دارو داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند که پزشک هم وقتی دارو می‌نویسد  ممکن است استامینوفن ننویسد و ایبوپروفن تجویز کند، استامینوفن معمولا به تب‌های ضعیف جواب می‌دهد و تب‌های شدید داروهایی مثل شیاف و ایبوپروفن را پزشک تجویز می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گرانی شیشه باعث کمبود داروهای شربتی شده، آیا صحت دارد؟ گفت: در حال حاضر سیاست دولت به این نحو است که مردم از طریق بیمه دارو تهیه کنند و دولت گرانی را در قالب بیمه پرداخت می‌کند و پرداختی از جیب مردم تغییری نخواهد یافت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تاکید کرد: با اشاره به اینکه این توافق بین دولت، سازمان‌های بیمه و تولیدکنندگان دارو است و قصدی هم نیست که قیمت دارو به بیماران تحمیل شود و این نگران‌کننده نخواهد بود گفت: شاید گرانی باعث کمبود شیشه بشود اما تاثیری روی پرداخت بیماران ندارد و ممکن است این روزها کمبودها هم برطرف شود و شاهد وفور داروهای مورد نظر باشیم.

تنها در ۷ یا ۸ قلم کمبود دارو داریم و به زودی مشکل حل خواهد شد

وی با اشاره به اینکه تعداد اقلام دارویی بالاست و ممکن است تنها ۷ یا ۸ قلم دارو کمبود داشته باشد و به زودی این مشکل هم حل خواهد شد و بار مالی نیز برای بیمار ایجاد نمی‌کند یادآور شد: دولت مابه‌التفاوت هزینه دارو را پرداخت می‌کند به شرطی که خدمات در سامانه بیمه گرفته شود و اگر افرادی مشمول بیمه نیستند در سامانه بیمه سلامت ثبت‌نام کنند.

رستمی با بیان اینکه دولت برای همه این موارد سازوکاری اندیشیده و جای نگرانی نیست افزود: اگر فردی بیماری حادی دارد به بیمارستان‌ها مراجعه کند آنجا داروها تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی هم که نیاز به بیمارستان و مراقبت‌های ویژه ندارند و با سرماخوردگی جزئی با نظر پزشکان داروی خود را از طریق داروخانه‌ها دریافت کنند، اگر هم با افزایش بیماران داروخانه‌ها با کمبود دارو مواجه شدند، از طریق سامانه ۱۹۰ با بخش مدیریت دارو ارتباط گرفته و راهنمایی شوند تا دارو تامین شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شرکت‌های داروسازی داخل تولید خود را قطع کردند و قیمت بالا رفته آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ گفت: اتفاقا در حال حاضر شرکت‌ها در حال افزایش تولیدات خود هستند، برخی از داروهایشان مدتی کمبود داشت که امروز به دنبال افزایش تولید آنها هستند و جای نگرانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به قیمت‌ها نیز توافق حاصل شده و پرداختی آنها از طریق بیمه‌ها افزایش یافته است، امروز به وفور دارو است و مشکلی نیست و همچنین در حال افزایش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار