حجم آب موجود این سد اکنون فقط ۲۲ میلیون متر مکعب است که این آمار نسبت به چنین روزهای در سال گذشته که ۳۸میلیون متر مکعب بوده ،حدود ۴۰ درصد کمتر شد
کد خبر: ۱۰۶۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ 06 September 2022

میانگین ذخیره آب سدهای مازندران این روزها کاهش حدود ۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه چنین روزهایی در سال گذشته نشان می‌دهد؛ وضعیتی که نشانگر عمیق شدن ریشه خشکسالی و به خطر افتادن محور اصلی اقتصاد استان یعنی کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طبق داده های شرکت آب منطقه ای مازندران ، از مجموع ظرفیت ۴۴۲ میلیون متر مکعبی سدهای مازندران ، هم اکنون فقط حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب در مخازن ۱۱ سد بزرگ و کوچک استان وجود دارد که نسبت به چنین روزهایی در سال گذشته حدود ۴۰ میلیون متر مکعب کمتر است. 

بیشترین تنش و رسوخ خشکسالی بر منابع آبی ۲ سد بزرگ مازندران نمایان شده است. مازندران دارای ۲ سد بزرگ شامل سد شهید رجایی در ساری و سد البرز در سوادکوه است.ظرفیت اسمی سد شهید رجایی ۱۶۲ میلیون و سد البرز هم۱۴۲ میلیون متر مکعب است. این۲ سد در مجموع حدود ۸۷ درصد مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب استان را دارند و ۱۳ درصد بقیه هم مربوط به ۹ سد کوچک است.

در حال حاضر طبق داده های شرکت آب منطقه ای مازندران ۷۳ درصد از ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعبی سد شهید رجایی ساری خالی است ، یعنی حجم آب موجود این سد اکنون فقط ۲۲ میلیون متر مکعب است که این آمار نسبت به چنین روزهای در سال گذشته که ۳۸میلیون متر مکعب بوده ،حدود ۴۰ درصد کمتر شد.

 سد شهید رجایی برای کشاورزی شرق مازندران و آب شرب شهروندان ساری بسیار مهم است ؛یعنی علاوه بر این که آب مورد نیاز ۵۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایین دست را تامین می کند، حدود ۱۵ درصد آب شرب شهروندان ساروی نیز از این سد وارد شبکه می شود.

خطرات کاهش بیش از حد حجم آب موجود سد شهید رجایی ساری و بسته شدن خروجی این سد از این جهت مهم است که هنوز شالیزار های پایین دست واقع در شهرستان های ساری و  میاندرود که بیشترین کشت ارقام پرمحصول را دارند ، به آبیاری نیاز دارد؛ موضوعی که هشدار سرپرست جهاد کشاورزی ساری و میاندرود را در پی داشت. سیداسماعلیل علوی اعلام کرد که با توجه به میزان بالای آب بری این ارقام و کاهش محسوس حجم آب ذخیره سد ، خطر به بار ننشستن و خشکیدن شالیزارهای پایین دست این منطقه زیاد شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار