مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌ها و شرایط خشکسالی، ظرفیت منابع داخل این استان و حجم مخازن سدهای تامین کننده آب مورد نیاز قم کاهش یافته و مدیریت این وضعیت نیازمند همراهی مردم در رعایت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف است.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶ 03 September 2022

به گزارش تابناک قم، علی اصغری بیان داشت: مسئولان استان همواره تلاش می‌کنند تا آب مورد نیاز مردم قم به خوبی تامین و در اختیار آنان قرار گیرد و برای این موضوع اعتبارات کلانی نیز هزینه شده و طرح‌های عمرانی گسترده‌ای در حوزه انتقال آب به اجرا درآمده‌است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت دو سد ۱۵ خرداد و کوچری که از جمله منابع تامین کننده آب قم به شمار می‌آیند،‌ ادامه داد: بر اساس آخرین رصد صورت گرفته،‌ حجم مخزن سد ۱۵ خرداد تا هشتم شهریورماه جاری،‌ حدود ۶۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است،‌ این درحالی است که حجم مخزن این سد در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب بوده‌است.

اصغری گفت: همچنین حجم مخزن سد کوچری طی مدت یاد شده کمی بالاتر از ۹۶ میلیون متر مکعب برآورده شده‌، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب بوده‌است. بنابراین موضوع رعایت الگوی مصرف آب در قم به عنوان یک امر ضروری باید مورد توجه باشد.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

وی با تاکید بر این که با وجود محدودیت منابع آبی، تابستان امسال بدون قطعی آب در حال سپری شدن است، بیان داشت: این موضوع حاصل تلاش متولیان و مدیریت صورت گرفته درحوزه تامین و توزیع آب در قم است و ما با همراهی مردم و رعایت سرانه‌ تعیین شده از سوی اقشار مختلف، می‌توانیم آب مورد نیاز  استان را تامین کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار