بسته خبری:
کارشناس میراث فرهنگی گفت: کاخ چهلستون به عنوان تنها کوشک سالم صفوی نجیبانه، پس از گذشت حدود 400 سال، زیر تازیانه زمان همچنان استوار مانده است/همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک با محوریت همیاران پلیس، نمونه‌های ترافیکی و فرهنگ‌یاران ترافیکی برگزار شد./همایش پیاده‌روی سالمندان در قزوین برگزار می‌شود/شعرخوانی قاری قزوینی در وصف امام علی(ع) در شبکه تلوزیونی پاکستان
کد خبر: ۱۰۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 05 October 2015
کاخ چهلستون تنها کوشک سالم 400 ساله صفوی
هاجر محمدی چمنی دبیر انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری استان و کارشناس مدیریت جهانگردی در گفتگویی صمیمانه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، عمارت کلاه فرنگی (چهلستون) را به عنوان تنها کاخ برجا مانده از دوران پایتختی قزوین معرفی کرد و در ادامه به تشریح بیشتر خصوصیات این جاذبه تاریخی پرداخت.

عمارت چهلستون مقابل میدان آزادی و در محوطه دولتخانه صفوی واقع شده است. 
شاه طهماسب تحت تأثیر برخی وقایع سیاسی و اجتماعی دوران سلطنت خود که یکی از مهمترین آن‌ها هجوم عثمانی‌ها به مرزهای غربی ایران بود، تصمیم به تغییر پایتخت ایران می گیرد و اینگونه قزوین به عنوان دومین پایتخت صفوی انتخاب می‌شود. 
در سال 961 هجری طبق دستور شاه، زمین‌هایی که در محوطه دولتخانه و محدوده میدان آزادی کنونی قرار داشته خریداری می‌شوند و در مکان این زمین‌ها تعدادی کاخ و باغ جدید احداث می گردد. 
در کتاب‌ها و مقالاتی که درباره قزوین و محوطه دولتخانه صفوی نگاشته شده، از مکان‌هایی همچون باغ سعادت آباد و محله جدید جعفرآباد نام برده شده است. 
پس از تکمیل ساخت دولتخانه و سایر قسمت‌های وابسته به آن، شاه طهماسب به قزوین عزیمت می‌کند و این شهر رسماً به عنوان پایتخت صفویه معرفی می شود. 
عمارت کلاه فرنگی (چهلستون) که امروزه به عنوان موزه خوشنویسی شهر قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته، زمانی طولانی کاخ شاهان صفوی بوده و تاریخ عظیمی را در خود نهفته دارد. 
***
تجلیل از طلایه‌داران فرهنگ ترافیک آبیک
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آبیک، همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک  با حضور فرمانده انتظامی شهرستان آبیک، معاون فرماندار آبیک و جمعی از مسئولان و دانش‌آموزان در سالن سمائیان این شهرستان برگزار شد.

فرمانده انتظامی شهرستان آبیک در این مراسم اظهار کرد: همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک با محوریت همیاران پلیس، نمونه‌های ترافیکی و فرهنگ‌یاران ترافیکی برگزار شد.

منصور خدایی افزود: با راه‌اندازی همیاران پلیس از سال 86 تاکنون فعالیت‌های خوبی در زمینه کاهش تصادفات صورت گرفته و فرهنگ بستن کمربند ایمنی در جامعه نهادینه شده است.

وی ادامه داد: نمونه‌های ترافیکی در شهرستان آبیک افرادی هستند که قوانین راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت می‌کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: فرهنگ‌یاران، معلمانی هستند که با رفتار و فعالیت‌های مناسب خود در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی روی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند.

بنابراین گزارش، در این همایش از رانندگان و کارمندان به عنوان نمونه‌های ترافیکی، مربیان و مدیران آموزشگاه‌های رانندگی و معلمان به عنوان فرهنگ‌یاران ترافیکی نمونه با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

گفتنی است؛ اجرای سرود، برگزاری مسابقه حضوری، پخش کلیپ آموزشی در زمینه راهنمایی و رانندگی از برنامه‌های جانبی این همایش بود.
***

همایش پیاده‌روی سالمندان در قزوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علیرضا محسنی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به این نکته که 60 هزار خانوار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، همایش پیاده‌روی  ویژه سالمندان در قزوین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این سازمان قصد دارد با برگزاری این همایش از سال‌ها تلاش صادقانه این افراد از زحمات سالمندان  قدردانی کرد، بیان کرد: همایش پیاده‌روی مراسمی در راستای تکریم جایگاه سالمندان و مستمری‌بگیران استان قزوین است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قزوین با اشاره به اینکه جشن تقدیر از بازنشسته‌ها، بازماندگان آنها و از کارافتادگان استان قزوین، برپا می‌شود، تصریح کرد: این جشن روز پنجشنبه 16 مهرماه ساعت 9 صبح حسینیه شهید مطهری سپاه پاسداران برگزار می‌شود.

محسنی با بیان اینکه همایش پیاده روی خانوادگی بازنشستگان نیز در قزوین برگزار می‌شود، گفت: این همایش  روز جمعه 17 مهرماه ساعت 8 صبح در قزوین برگزار می‌شود.

***
شعرخوانی قاری قزوینی در وصف امام علی(ع) در شبکه تلوزیونی پاکستان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان قاریان قرآن کریم از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور گسترش اندیشه و فرهنگ قرآنی در سطح بین‌المللی و نیز ترویج و تبلیغ معارف قرآن کریم در میان جوامع مسلمان به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند که فعالیت‌های آن‌ها نیز تأثیرات قابل توجهی در میان مردمان سایر کشورها دارد و استقبال و توجه به سزایی نسبت به قاریان قرآن صورت می‌گیرد.

جواد رفعتی، قاری و مبتهل برجسته کشوری به منظور قرائت‌ قرآن و تبلیغ و ترویج معارف قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان سال 1392 از طرف مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشور پاکستان اعزام شد.

جواد رفعتی در این باره به ایکنا قزوین، گفت: در سفری تبلیغی که در ماه رمضان سال 1392 به کشور پاکستان داشتم به مدت پانزده روز در شهر لاهور و در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در این شهر اقامت داشتم و در این سفر به دلیل پیوندها و مشترکات دینی و فرهنگی که با این کشور اسلامی داریم احساس قرابت و نزدیکی بیشتری را برای ما فراهم کرده بود و این موضوع به بنده در اجرای بهتر تلاوت ها در برنامه ها کمک شایانی می کرد.

رفعتی ادامه داد: در این سفر برنامه های مختلفی برای ما جهت حضور و قرائت قرآن در برنامه ها و محافل دینی و قرآنی در نظر گرفته شده بود. در یکی از این برنامه ها که به یکی از شبکه های تلوزیونی پاکستان دعوت شده بودم مجری این شبکه تلوزیونی از من خواست که یک شعر به زبان فارسی در ابتدای برنامه بخوانم، خوب مقداری تامل کردم و اولین شعری که به ذهنم رسید شعر «علی ای همای رحمت» استاد شهریار بود و چند بیت از این شعر را که در وصف امام علی(ع) بود، خواندم و برای بنده جای بسی خوشحالی و سرور بود که این توفیق را داشتم اشعاری را در مدح و فضیلت مولا علی(ع) در آن برنامه تلوزیونی که شاید بینندگان زیادی هم داشت، بخوانم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار