خبرگزاری مهر همدان در گزارشی با عنوان'تلاش برای شکستن طلسم10ساله یک ترمینال' آورده است:بلاتکلیفی وضعیت ترمینال نهاوند سبب شد مسوولان برای این حل مشکل چاره اندیشی کنند تا شاید دهه فجر امسال، به انتظار 10 ساله مردم نهاوند برای افتتاح ترمینال این شهر پایان دهد.
کد خبر: ۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵ 26 January 2015
شهرستان نهاوند در مبلمان شهری، سیمای شهری، امکانات و خدمات شهری دارای مشکلات فراوانی است که بر هیچ کس پوشیده نیست اما این شهر ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی دارد تا مهمانان و مسافران را به سوی خود جلب کند که بدون شک یکی از مهمترین و ضروری ترین مولفه های جذب این گردشگر و مهمانان بهره مندی از یک ترمینال آبرومند و استاندارد با امکانات و قسمت های لازم است که تاکنون نهاوند از آن محروم بوده است.

شهرستان 200 هزار نفری نهاوند با مساحتی در حدود 1460 کیلومتر مربع، در جنوب غربی استان همدان واقع شده و بعنوان مرکز ارتباطی مرکز و شرق کشور با منطقه غرب و کشور مهم عراق شناخته می شود.

اما این شهر در 35 سال گذشته از داشتن یک ترمینال آبرومند و استاندارد برای حمل و نقل مسافر محروم بوده است و همین موضوع کافی بود تا مردم شهرستان نهاوند بارها و بارها از اینکه در مقابل مهمانان و مسافرانی که از شهرهای مختلف ایران به نهاوند شرمنده می شوند ابراز ناراحتی و گلایه کنند.

ادامه این روند و وضعیت نه برای مردم قابل پذیرش بود ونه برای مسئولان توجیهی داشت چراکه نهاوند دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان است و تاریخی درون خود دارد که هر ساله پای تعداد بیشماری از مردم و گردشگران را به این شهر باز می کند که به همین خاطر با کمک بخش خصوصی پروژه احداث ترمینال جدید نهاوند در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع در زمینی در ورودی شهر نهاوند از جاده آورزمان کلید خورد اما هیچ کس فکر نمی کرد سرنوشت این پروژه تبدیل به طلسمی 10 ساله و یا بیشتر شود.

دهم تیرماه سال جاری خبرگزاری مهر گزارشی با عنوان «یک دهه انتظار قربانی یک نظر/ ساخت ترمینال نهاوند در برزخ اختلاف سلیقه ها» منتشر و در این گزارش از انتقاد و ناراضایتی مردم نهاوند نسبت به طولانی شدن راه اندازی ترمینال جدید این شهر مطالبی عنوان کرد.

در قسمتی از گزارش منتشر شده خبرگزاری مهر در دهم تیرماه سال جاری عنوان شد 10 سال انتظار برای افتتاح ترمینال جدید شهرستان نهاوند و بلاتکلیف بودن این پروژه همه را مات و مبهوت کرده است.

بی مهری مسئولان گذشته نهاوند به ترمینال مسافربری نهاوند با گذشت بیش از 10 سال از زمان کلنگ زنی آن، این روزها خبرساز و حاشیه ساز شده است.

مسوولان وقت نهاوند در هشتم تیرماه سال 1384 پس از بحث و تبادل نظر و کار تحقیقاتی و کارشناسی به یک تصمیم و اقدام مشترک می رسند و پروانه و مجوز احداث ترمینال جدید شهرستان نهاوند در قسمت ورودی شهر نهاوند از جاده آورزمان صادر می شود.

مجوز و پروانه ای که بعدها موجب وقایع و اتفاقاتی می شود که روند احداث این ترمینال را 10 سال طول می دهد و احداث این ترمینال میدان جدال و جنجالی می شود بین چند دستگاه و اداره شهرستان نهاوند که در این میان فقط دو قربانی دارد مردم و شخص سرمایه گذار.

البته بروز این همه جنجال و کشمکش بر سر احداث این ترمینال که بارها این پروژه را تعطیل کرد یک عامل بود که نهاوند در سالهای گذشته بارها و بارها از آن ضربه خورده است و آن چیزی نیست جز جانمایی اشتباه و بدون کار کارشناسی مکان در نظر گرفته شده برای این پروژه.

چندین فرماندار، شهردار و روسای ادارات مختلف در نهاوند تغییر کردند و وعده های هفته دولت امسال، دهه فجر سال جاری در سالهای متمادی تیتر خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف شد اما ظاهرا طلسم افتتاح این ترمینال قرار نیست به این راحتی ها شکسته شود.

امامعلی عبدالملکی نیز که در اسفند ماه سال گذشته بعنوان فرماندار شهرستان نهاوند منصوب شده یکی از اولویت های کاری خود را راه اندازی این ترمینال عنوان کرده است.

فرماندار نهاوند در این خصوص در گفتگو با مهر افزود: در شرایطی که شهر نهاوند از داشتن یک ترمینال استاندارد و آبرومند برای حمل و نقل مسافران محروم است مشخص نیست چرا باید احداث ترمینال جدید نهاوند بیش از 10 سال زمان ببرد.

وی در جلسه حل مشکلات و موانع بهره برداری از ترمینال جدید نهاوند در سالن جلسات فرمانداری که در روز سه شنبه سوم تیرماه سال جاری برگزار شد با انتقاد از طولانی شدن ساخت ترمینال جدید نهاوند گفت: شهرداری و اداره راه و شهرسازی باید تا 15 روز آینده موانع و نواقص افتتاح این پروژه را به طور کامل برطرف کنند.

وی بیان کرد: 10 سال زمان و تغییر چندین فرماندار برای احداث و بهره برداری از ترمینال جدید نهاوند جای تأسف و نگرانی دارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه اگر مشکل و ایرادی بر این پروژه وارد است متعلق به 10 سال پیش است و اکنون که این ترمینال 90 درصد پیشرفت دارد جای مطرح شدن اینگونه مباحث نیست، گفت: شهرداری نهاوند و اداره راه و شهرسازی باید در مدت 15 روز آینده با ارائه طرح پیشنهادی تمام مشکلات و موانع تکمیل و افتتاح این پروژه را برطرف کنند.

فرماندار شهرستان نهاوند عنوان کرد: استاندار همدان برای رفع مشکلات و موانع تکمیل ترمینال جدید نهاوند به فرمانداری نهاوند تفویض اختیار کرده و برای بهره برداری از این ترمینال هیچ گونه کم کاری از طرف دستگاه های مربوطه پذیرفتنی نیست.

در شرایطی که هفت روز از این جلسه می گذشت و اقدام خاصی انجام نشده بود خبرگزاری مهر دهم تیر ماه گزارشی منتشر کرد که در آن از مسئولان خواسته شد به نظر و مطالبه مردم احترام بگذارند و موانع و مشکلات موجود راه اندازی ترمینال جدید نهاوند را برطرف کنند.

خبرها از بهره برداری ترمینال جدید نهاوند در نیمه اول سال جاری حکایت داشت اما نیمه اول سپری شد و دیماه هم به پایان رسید اما طلسم راه اندازی ترمینال شکسته نشده است.

همین موارد کافی بود تا باردیگر مسئولان شهرستان نهاوند از جمله مدیرکل پایانه های استان همدان، مدیر راه و شهرسازی، شهردار، اعضای شورای شهر، سرمایه گذار بخش خصوصی و مسئولان اداره صنعت و معدن و تجارت جلسه ای در محل ترمینال نیمه تمام نهاوند برگزار کنند.

امامعلی عبدالملکی فرماندار نهاوند در این جلسه از گلایه و شکایت مردم از طولانی شدن راه اندازی ترمینال جدید سخن گفت و افزود: متآسفم که با گذشت 10 سال این ترمینال راه اندازی نشده است.

عبدالملکی ساماندهی ورودی و خروجی ترمینال جدید را برابر مصوبه دو سال پیش شهرداری نهاوند معرفی کرد و گفت: فقط 14 روز برای احداث راه اندازی ورودی و خروجی ترمینال به شهرداری نهاوند فرصت داده می شود.

وی همچنین اعلام کرد: وضعیت فعلی ترمینال باید برای افتتاح در دهه فجر تغیر پیدا کند و شهرداری باید خطوط تاکسی رانی را برای جابه جایی و حمل و نقل مسافران از شهر به ترمینال و بر عکس تعریف کند و اطراف ترمینال جدید از وجود مشاغل مزاحم پاک شود.

مدیر کل پایانه های استان همدان نیز گفت: دولت متولی احداث پایانه های حمل و نقل مسافر در شهرهای مختلف است و چون سودهی ندارد بخش خصوصی کمتر حاضر به انجام این کار است اما چون آرامش خاطر و رضایتمندی مردم در آن وجود دارد دولت در ساخت پایانه های حمل و نقل مسافر درون و برون شهری توسط شهرداری ها اهتمام می کند.

نصرت الله حیدری اظهار داشت: بخش خصوصی در شهر نهاوند به کمک شهرداری آمده و در حالی که نهاوند از داشتن یک ترمینال مسافربری مناسب و آبرومند محروم است با بهره برداری از ترمینال جدید این مشکل نهاوند برطرف می شود.

حیدری افزود: راه اندازی ترمینال جدید باعث می شود نسبت به استقرار دفاتر تعاونی های جدید حمل و نقل مسافری در شهرستان نهاوند اقدام شود.

وی ادامه داد: پروژه ای که در سال 1383 عملیات اجرایی آن آغاز و تسهیلات بانکی دریافت کرده باید احداث آن قانونی و برابر با مصوبه های قانونی باشد.

مدیر کل پایانه های استان همدان بیان داشت: برابر قانون سرمایه گذار در این بخش نباید کاری به راه دسترسی و احداث جاده ورودی و خروجی به ترمینال داشته باشد و متولی این موضوع شهرداری است و راهنمایی و رانندگی باید تسهیلات لازم را برای هدایت ورود و خروج اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه به داخل ترمینال فراهم کند.

رئیس اداره پایانه های شهرستان نهاوند نیز در مورد رفع موانع راه اندازی ترمینال جدید نهاوند به خبرنگار مهر گفت: داخل ترمینال جدید در حال حاضر امنیت ندارد و اگر قرار باشد این مکان در دهه فجر به بهره برداری برسد باید نیروی انتظامی برای تأمین امنیت آن همکاری کند.

وحید صفدری ادامه داد: پلیس راهور نیز باید در اطراف ترمینال و میدان 15 خرداد قوانین خاص ترافیکی وضع کند در غیر این صورت در ورودی شهر نهاوند از محور آورزمان مشکلات متعددی به وجود می اید.

صفدری افزود: خطوط تاکسیرانی برای جابه جایی و حمل و نقل مسافر باید در داخل ترمینال جانمایی و تعریف شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند نیز در مورد وضعیت فعلی ترمینال جدید نهاوند به مهر گفت: در طراحی سایت و نقشه اولیه این ترمینال محور خروجی و ورودی برای آن تعریف شده است.

شهرام احمدوند گفت: ورودی ترمینال جدید از محور آورزمان توسط یک لاین کامل اختصاصی کند رو و خروجی نیز از طرف بلوار خلیج فارس به وسیله یک لاین کند رو اختصاصی دیگر طراحی شده است.

احمدوند افزود: احداث ترمینال جدید نهاوند هیچ منافعاتی با ساماندهی و زیبا سازی شهری ندارد.

اما حرفهای رئیس راهنمایی و رانندگی نهاوند مشخص می کند مشکل اصلی عدم راه اندازی ترمینال جدید نهاوند مشخص نبودن ورودی و خروجی وسایل نقلیه است.

فرشید کرمی اظهار داشت: بدون تعریف و احداث ورودی و خروجی، این ترمینال کارایی لازم را ندارد و باید ورودی و خروجی این ترمینال با موانع محکم و علائم هشدار دهنده از جاده اصلی جدا شوند.

کرمی بیان داشت: احداث مغازه های اطراف ترمینال نباید خود تبدیل به معضل ترافیکی شوند و این مغازه ها نباید به مشاغل مزاحم مانند آپاراتی و یا تعمیرگاه و کارواش تبدیل شوند.

اما صحبت های دو سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح حکایت از ضرر و زیان این طرح در 10 سال گذشته دارد چراکه طرحی که هنوز راه اندازی نشده باید ماهیانه 57 میلیون تومان قسط بانکی پرداخت کند.

سرمایه گذار اول سعید قوامی به خبرنگار مهر می گوید: اشتباه کردم برای کار خیر در نهاوند پیش قدم شدم، عده ای نمی گذارند کار پیش برود و نه تنها حمایت نمی کنند بلکه مدام سنگ اندازی می کنند.

قوامی که از وضعیت فعلی و نامهربانی های 10 سال گذشته به شدت شاکی است، ادامه می دهد: دیگر بریده ام به همین منظور از شخص دیگری دعوت کردم پروژه را تحویل بگیرد هر روز یک مشکل، یک ایراد جدید و یک چاله برای ما درست می کنند.

وی گفت: باید برای اداره و مدیریت ترمینال راه های درامد زایی تعریف شود که یکی از راههای آن اخذ عوارض است در غیر این صورت افتتاح ترمینال ضرر دهی دارد که من حاضر به قبول این کار نمی شوم.

حمید جهانیان بعنوان سرمایه گذار دوم این طرح به مهر گفت: همچنان اختلاف و موانع موجود بر سر احداث این ترمینال توسط شهرداری، شورای شهر و اداره راه و شهر سازی پابرجاست که امیدوارم با برگزاری این جلسه و دستور فرماندار این مشکلات حل شود و ترمیتال در دهه فجر به افتتاح برسد.

جهانیان افزود: پروانه این ترمینال منطبق بر طرح تفصیلی شهر نهاوند در سال 84 توسط شهرداری وقت صادر شده و اگر تخلفی صورت گرفته است تقصیر و کوتاهی از سرمایه گذار نیست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر طرح بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از سه میلیارد تومان در آن هزینه شده و پروژه 10 سال طول کشیده و دچار ضرر و زیان فراوانی شده ام آن هم در شرایطی که موضوعات و مباحثی که این روزها توسط شهرداری و شورای شهر و اداره راه و شهر سازی مطرح می شود متعلق به گذشته است و سرمایه گذار در روند احداث و کار اجرایی مرتکب هیچ کار خلاف قانون نشده است.

هشت روز دیگر تا ایام مبارک دهه فجر باقی مانده است و امیدواریم با اهتمام و جدیدت فرماندار شهرستان نهاوند سرانجام بعد از 10 سال طلسم ترمینال جدید نهاوند شکسته شود و در دهه فجر شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

در شرایطی که شهر نهاوند از داشتن یک ترمینال استاندارد و آبرومند برای حمل و نقل مسافران محروم است مشخص نیست چرا باید احداث ترمینال جدید نهاوند بیش از 10 سال زمان ببرد.

همه مردم و مسئولان اعتراف می کنند روند احداث و بهره برداری ترمینال جدید نهاوند نباید بیشتر از این زمان ببرد و این ترمینال باید در دهه فجرسال جاری به بهره برداری برسد که این مسئله غیر قابل بازگشت است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار