مردم زرقان با برافراشتن خیمه‌های عزای حسینی به استقبال ماه محرم رفتند.
کد خبر: ۱۰۵۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ 27 July 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: نخستین آیین عزاداری سید و سالار شهیدان در استان فارس، ۲۷ ذی‌الحجه در شهر زرقان، با برافراشتن خیمه‌های عاشورایی، آغاز می‌شود.

با وجود گذشت هزار سال از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش نه تنها از عمق این حادثه کاسته نشده بلکه هر چه بیشتر می‌گذرد، این قلمرو گسترده‌تر شده و آئین‌ها با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

عشق امام حسین (ع) همچون تابلوی زیبایی است که با گذشت زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرد و مردم هر گوشه از ایران اسلامی به نحوی عشق و ارادت خود را به آن امام معصوم نشان می‌دهند.

اهالی زرقان براساس رسمی دیرینه با برپایی خیمه‌هایی، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را آغاز می‌کنند.
آیین سنتی برافراشتن خیمه‌های عاشورایی هرساله سه روز قبل از فرارسیدن ماه محرم بنا به سنتی ۴۰۰ ساله برگزار می‌شود.

مردم این شهر صبح روز بیست و ششم ذی الحجه خیمه‌های بزرگ را از انبار‌ها بیرون آورده و بعد از نصب عمود‌های چوبی که ارتفاع آن‌ها به ۲۰ متر هم می‌رسد تکه‌های خیمه را به با ۵۰۰ گره به هم وصل می‌کنند.

صبح روز بیست و هفتم هم با حضور عاشقان و دلداگان اباعبدالله الحسین (ع) طناب‌های نصب شده در چهار طرف این خیمه‌ها با ذکر‌های یا علی، یا حسین و یا زینب کشیده و مهار می‌شود.

از نخستین روز ماه محرم، صبح‌ها در هر سه خیمه یاد شده مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهر‌ها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم زنجیر زنی و سینه زنی برگزار می‌شود و در پایان روز سیزدهم محرم این خیمه‌های عاشورایی جمع آوری شود.

آیین سنتی برافراشتن خیمه‌های حسینی زرقان سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره ۶۵۷ به ثبت ملی رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار