کد خبر: ۱۰۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 04 October 2015
خبرگزاری شبستان:رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا گفت: طرح انتخابی پایتخت کتاب ایران در صومعه‌سرا اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا، سیدمحمود رزمگیر، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا امروز در جلسه طرح انتخاب پایتخت کتاب کشور اظهار کرد: این طرح در سال 2001 توسط سازمان یونسکو به عنوان پایتخت کتاب جهان برگزار شد.

 

وی افزود: با توجه به امکاناتی که فضای مجازی ایجاد می‌کند اهمیت ظاهری کتاب کم شده و این دغدغه سبب شد تا سازمان یونسکو راه‌هایی را برای ترغیب کتاب و اهمیت دادن به مطالعه دنبال کند.

 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه در چند سال گذشته هارکود نیجریه و بانکوک تایلند این طرح را اجرا کردند، گفت: این کار به تهران پیشنهاد شد و بعد از اینکه تهران قبول نکرد سعی کردند کارشناسان فرهنگی این امر را به شهرها و استان‌های دیگر بکشانند تا طرح‌های خوب جمع آوری گردد.

 

رزمگیر با بیان اینکه سال گذشته اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، تصریح کرد:« من هم کتاب می‌نویسم» شعار این طرح اهواز بود و طرحش مورد قبول واقع شد.

 

وی با بیان اینکه گرفتاری‌های امروز عمل نکردن به گفته‌هاست، خاطرنشان کرد: اهمیت کتاب متاسفانه در جامعه جا نیفتاده و استفاده ابزاری و نمایشی از کتاب و کتابخوانی وجود دارد.

 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با بابیان اینکه هر کدام از دعوت شوندگان می‌توانند نظرات خود را در راستای این طرح ارائه دهند، اظهار کرد: طرح‌ها پس از جمع‌آوری بررسی و یک طرح مناسب انتخاب می‌شود.

 

در ادامه منیره سادات باقری، کارشناس فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه اهمیت کتاب را می‌توان از آیات قرآن متوجه شد، افزود: ۲۶۳بار نام کتاب در آیات قرآن کریم آمده است.

 

وی با بیان اینکه کتابخوانی باید به عنوان یک سنت در بین مردم رواج پیدا کند، گفت: شهرستان صومعه‌سرا با توجه به سابقه فرهنگی و وجود پنج دانشگاه در آن باید از طرح‌های کتاب‌خوانی استقبال کند.

 

کارشناس فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا تصریح کرد: 50 درصد اعتبار طرح پایتخت کتاب ایران به ارگانی که این طرح را اجرا می‌کند اختصاص داده می‌شود.

 

باقری با بیان اینکه طرح‌ها باید غیرتکراری، نو و خلاقانه باشد، خاطرنشان کرد: یک شهری که از نظر فرهنگ می‌خواهد شناخته شود باید سرانه مطالعه کتاب‌خوانی آن زیاد باشد.

 

وی با بیان اینکه باید غصه خوانی، خاطرات‌گویی و داستان‌نویسی توسط هنرمندان در روستاها اجرا شود، اظهار کرد: هر کدام از دعوت شوندگان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را تا 25 مهرماه 94 به واحد فرهنگی اداره ارشاد اسلامی شهرستان تحویل دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار