هاشمی با تاکید بر اینکه طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باید از شعار‌ها در باشیم، گفت: در این زمینه سعی کردم تا وارد عمل شوم؛ این مدل طبق پلتفرم EFQM طراحی شده، اما متن بر اساس عملکرد سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱ 15 July 2022

مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری از طراحی مدل رشد و سرآمدی اقتصادی سازمان‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: این مدل بر اساس اقتصاد مقاومتی رونمایی می‌شود.
 
به گزارش مهر؛ بهرام هاشمی از طراحی مدل رشد و سرآمدی اقتصادی سازمان‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: «مدل تعالی سازمانی پیشرفت» بر اساس اقتصاد مقاومتی رونمایی می‌شود این مدل می‌تواند در رشد سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی راهگشا باشد.

وی با تصریح بر اینکه سه مدل در دنیا وجود دارد که طبق آن‌ها سازمان‌ها و شرکت‌ها در پی رشد و تعالی هستند؛ اظهار کرد: در مدل ارزیابی سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی دولتی و خصوصی تمامی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن برنامه رشد ارائه می‌شود.

مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری به تشریح این مدل پرداخت و افزود: در این مدل راه‌های ورود به موفقیت نیز ارائه می‌شد، سود و زیانده بودن شرکت‌ها و سازمان‌ها و هم چنین عملکرد‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها مشخص می‌شوند.
 
هاشمی با تاکید بر اینکه در برخی از شرکت‌ها این مدل اجرایی می‌شود که طبق آن قیمت تمام شده خدمات را پایین می‌آوردند و می‌توانند رقابت‌پذیر باشند؛ اضافه کرد: مدل EFQM راهکاری را برای خدمات و تولید ارائه می‌دهد که بنده نیز ارزیاب ارشد ملی این مدل در کشور هستم.

وی ادامه داد: نام ارزیابی دیگر مالکوم بالدریج Malcolm Baldrige است که در آمریکا مورد استفاده بوده و شرکت‌های موجود دارای سیسیم‌های قوی با کیفیت هستند، اما به سبب سیاست خصمانه یک کشور با مردم ایران با شرکت‌های آن وارد کار نشده‌ایم.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تحقیقات گسترده‌ای روی این مدل داشته‌ام، افزود: مدل‌های دیگری در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد.

وی به مدل ارائه شده خود اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری به ارائه الگوی ایرانی اسلامی تاکید دارند که قدم‌های پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد، در این راستا ارائه مدلی ایرانی و اسلامی تضمین کننده پیشرفت سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس قوانین بومی طراحی کرده‌ام که امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد و در پیشرفت اقتصادی کشور راهگشا باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باید از شعار‌ها در باشیم، گفت: در این زمینه سعی کردم تا وارد عمل شوم؛ این مدل طبق پلتفرم EFQM طراحی شده، اما متن بر اساس عملکرد سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی است.

معاون اسبق صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تصریح بر اینکه مدل ۲۴ گانه‌ای از اقتصاد مقاومتی ارائه شده می‌تواند برای رهایی از مشکلات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد؛ اظهار کرد: این مدل اهدافی دارد و در مورد ضرورت مدل ایرانی و اسلامی نیز توضیحاتی دارد، بدین ترتیب طبق این مدل متوجه خواهیم شد که آیا دستگاهی به طرف اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند یا خیر. از سویی، کاهش آسیب پذیری اقتصادی شرکتی نیز مورد توجه است.

هاشمی با بیان اینکه این مدل برای تمام سازمان‌های تابعه طراحی شده است، تصریح کرد: جایزه ملی تعالی اقتصاد مقاومتی سطوح مختلفی بر اساس رضایتمندی مشتری، نتیجه‌گرا، دانش بنیان، آموزش به روز و با کیفیت، کاهش هزینه خدمات تمام شده، تولید بهینه و بهره‌وری در انرژی خواهد شد و بر این اساس امتیاز دهی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف ما نقش آفرینی شرکت‌ها و سازمان‌ها در اقتصاد مقاومتی تا بتوانند عنوان جایزه ملی تعالی سازمان در اقتصاد مقاومتی را کسب کنند، بنگاه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را از دیگر موارد مورد بحث و بررسی در این مدل دانست.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم هرسال برای جایزه‌ای در راستای تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های نسبت به اجرای طرح اقتصادی مقاومتی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: حمایت از لحاظ اعطای تسهیلات، بخشودگی مالیات و اختصاص بیمه می‌تواند راهگشا باشد و بر اساس آن فسادستیزی و استعمارستیزی را می‌توان در منطقه توسعه داد و حتی مدل موجود را به کشور‌های دیگر اشاعه داد.

این تحلیلگر اقتصادی بر ضرورت ایجاد ستاد جایزه ملی اقتصاد مقاومتی و بهره‌وری ایران به عنوان مدل تعالی اقتصاد مقاومتی تاکید ورزید و افزود: بر این اساس تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی طبق بند‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنند و با شناخت جایگاه خود در جهت تعالی و رشد حرکت خواهند کرد.

هاشمی هدف از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تنها ارائه نقشه راه ندانست و گفت: ارائه شاخص‌های لازم و صحیح برای پیمودن راه در این مسیر در طراحی مدل مذکور مدنظر بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار