استاندار همدان با اعلام اینکه زمان بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان فرا رسیده است، گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شرکت‌های دانش‌نیان استان تشکیل شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰ 29 May 2022
به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری در نشست صمیمی با شرکت‌های دانش‌بنیان استان، گفت: مقام معظم رهبری همواره در مسیر حرکت رو به‌جلو و پیشرفت کشور نکات بسیار کلیدی به کار می‌گیرند که می‌تواند برای ما روشن‌گر و نقشه راه باشد. 

وی افزود:  مبانی شعار سال ۱۴۰۱، جدی گرفته شود؛ زیرا برای اقتصاد ما دارای مفاهیمی کلیدی، اساسی و پایه‌ای است. 


قاسمی فرزاد با بیان اینکه امروز، محصولات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند قابل رقابت در بازار‌های خارج و داخل باشد، اشاره کرد:  در حوزه تولید، در فضایی قرار گرفته‌ایم که ادامه شرایط با شیوه‌ها و روش‌های فعلی چه در جنبه داخلی و چه در جنبه صادرات خارجی مقرون به صرفه نیست. 

وی بیان کرد:  مقام معظم رهبری، به رغم حمایت‌های تام و تمام کشور از تولیدکنندگان خودرو، نسبت به عملکرد این تولیدکنندگان گله‌مند و معترض هستند، آیا خودرو‌هایی که اکنون در بازار تولید می‌شوند، کیفیتِ خروجی آن‌ها بر مبنای دانش‌بنیان، اصول علمی‌و‌فنی و دانش اقتصادی است؟

استاندار همدان ادامه داد:  چرا باید خودرویی که از لحاظ کیفیت مورد گله‌مندی مقام معظم رهبری و مردم است، قیمت آن گران باشد؟ این اصلا قابل پذیرش نیست. 

وی گفت:  برخی از کالا‌ها و محصولات داخلی مانند خودرو، ضروریست از شیوه‌ها و روش‌های سنتی که هزینه‌بر‌دارند، پرهیز کنند. 


قاسمی فرزاد با بیان اینکه بدون شک با دانش‌بنیان کردن تولید است که می‌توان از هزینه‌های اضافه و صرفِ زمان زیاد جلوگیری، و بهره‌وری را افزایش داد، اطهار داشت:  محصولات تولیدی در کشور به ویژه همدان، باید به سمتی سوق پیدا کنند که کمترین میزان انرژی و زمان صرف آن‌ها شود و همچنین کمترین میزان هزینه و بیشترین بهره‌وری را به همراه داشته باشند. 

وی اشاره کرد: مقام معظم رهبری در چندین سال پیش نیز تولید دانش‌بنیان را در فرمایشات خود داشته، بعدا تایید، تقویت و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ممکن را نیز انجام داده‌اند تا نهایتا این پارک‌های فناوری و دانش‌بنیان شکل گرفتند. 

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری مانند یک بستر و جایگاهی است که جنین در آن رشد و سپس وقتی به مرحله‌ای از تکامل رسید متولد خواهد شد، افزود:  دیگر زمان آن نیست که مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان بگویند که ما علاقه‌مندیم در داخل همان بستر جنینی بمانیم و زندگی در جنین را ادامه دهیم.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه  فضا و روش‌های واحد‌های تولیدی گذشته، می‌بایست به طور کامل منسوخ و دانش‌بنیان شوند، تصریح کرد: اکنون زمان ظهور و بروز شرکت‌های دانش بنیان است. 

استاندار همدان گفت: در شرایط امروزی، نباید دانش‌بنیان را به یک محدوده یا واحد خاص تقلیل داد، بلکه، باید مجموعه استان و واحد‌های تولیدی، دانش‌بنیان کردن امور را در اولویت قرار دهند. 


وی گفت: باید تولید‌ات شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مزیت نسبی باشد، و این مزیت نسبی نیز ممکن است در محصولات کشاورزی، گردشگری یا هر صنعت دیگری باشد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه  شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از تولیدات خود را بر روی رشته‌های تخصصی و محلی (همانند فرش دستبافت، مبل و منبت)که در استان وجود دارند متمرکز کنند، گفت:  رویکرد دولت نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان حمایتی است، دولت پس از ایمن‌سازی، تسهیل‌گری، راه شرکت‌های دانش‌بنیان را هموار می‌کند تا آن‌ها ادامه راه را با تکیه بر توان و دانش خود ادامه دهند. 

وی با اشاره به اینکه گرچه حوزه تولید در بخش‌های مختلف، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، فعال است، اما درکنار آن، ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان از امروز پایه‌گذاری می‌شود، اذعان کرد: معاونت اقتصادی با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان، از رئیس مجموعه پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت کند و مسائل و مشکلات این حوزه را با دقت بررسی و رفع کنند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار