مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه:
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال، گفت: تا کنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷ 29 May 2022

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در خصوص بیماری تب کریمه کنگو که در فصول گرم سال شایع می‌شود، اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه این بیماری را با کمک مرکز بهداشت انجام داده ایم که شامل حوزه دامپزشکی، تهیه سم و سمپاشی جایگاه و بدن دام در تمام شهرستان‌ها است، کار‌های ترویجی و پیشگیرانه را از دو ماه پیش توسط همکاران مرکز بهداشت انجام دادیم و خوشبختانه تا کنون مورد دامی و انسانی گزارش نشده است.

وی افزود: این بیماری ویروسی در فصل گرما با ازدیاد و از طریق گزش کنه‌ها ایجاد می‌شود، بیماری مشترک دام و انسان است و افرادی مانند دامداران که با دام بیش از سایرین مرتبط هستند در معرض خطر قرار می‌گیرند، خصوصاً کشتار غیرمجاز و خارج از ضوابط بهداشتی که بیشتر خطر آفرین هستند، از نظر دام نیز مورد خاصی در استان در طول سال‌های گذشته گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه خاطر نشان ساخت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به دامداران توصیه می‌کنیم حتماً بدن و جایگاه دام را سمپاشی می‌کنند هر سال ثمر رایگان را تهیه می‌کنیم و سم پاشی کنند عامل اصلی این بیماری ازدیاد کنه‌ها پیش از شروع فصل گرما است، بنابراین باید سمپاشی شوند.

وی در خصوص جلوگیری از ابتلای انسانس به این بیماری گفت: نباید با خون و ترشحات دام آلوده که به صورت غیر بهداشتی ذبح می‌شوند، تماس برقرار کرد، معمولا افرادی که دام را به صورت غیرمجاز کشتار می‌کنند مخصوصاً کشتار‌های کنار جاده‌ای و خیابانی یکی از منشا‌های خطر این بیماری محسوب می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دام کشتار شده خارج از کشتارگاه شاید یک تفاوت قیمت اندکی نسبت به دام سالم داشته باشد، اما متاسفانه خطر آفرین است، نکته دوم اینکه در کشتارگاه ها، دام کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت داخل پیش سرد می‌رود و در دمای صفر تا ۴ درجه پیش سرد، بیش از ۹۹ درصد گوشت را سالم می‌کند و عامل میکروبی و باکتریایی گوشت در این دما از بین می‌رود.

حیدری تاکید کرد: در کشتار غیرمجاز، دام را مستقیماً بعد از ذبح و بیماری‌ها تحویل مشتری میدهند
به همین خاطر توصیه می‌کنیم دام از مراکز میدان دام که تحت نظر دامپزشک تهیه می‌شود یا گوشت از کشتارگاه‌ها که ممهور به مهر سلامت و دامپزشکی است، صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار