عملیات تصویربرداری هوایی و تهیه اورتوفتو با دقت ۲۰ سانتیمتر در استان یزد با استفاده از دو فروند هواپیما در چهار بلوک در فاصله زمانی یک ماه با حضور مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 06 May 2022

«محمدعلی فلاح تفتی» مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این باره اظهار کرد: تصاویر هوایی و ارتوفتو که منجر به تعریف و اجرای پروژه تصویر برداری هوایی و تهیه ارتوفتو از آن شده همان عکس هوایی است که به صورت هندسی تصحیح شده، به گونه‌ای که مانند نقشه‌ها دارای مقیاس، سیستم تصویر، سیستم مختصات و قابلیت اندازه‌گیری است و کاربردهای گوناگونی از جمله در زمینه تهیه نقشه، بروزرسانی و صحت سنجی نقشه‌های ترسیم شده دارد.

وی در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد عکس‌های هوایی، با بیان این که این عکس‌ها، سندی آشکار و غیر قابل انکار هستند، افزود: در عکس‌های هوایی اطلاعات به صورت تصویر کد شده‌اند و هرگونه تلاش جهت دستکاری در آن باعث از هم پاشیدن تصویر می‌شود لذا امکان تحریف و جعل آن وجود ندارد و همیشه به عنوان سندی آشکار قابل استناد است.

فلاح اضافه کرد: با استفاده از عکس‌های هوایی امکان ساخت فضای سه بعدی از منطقه‌ای با تمام جزئیات و امکان اندازه گیری دقیق بر روی مدل سه بعدی فوق بدون مراجعه حضوری به محل وجود دارد.

مدیر کل کاداستر کشور ادامه داد: با استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای، امکان رصد زمین مهیا می‌شود و با تحلیل آنها می‌توان از آسیب‌های جدی مانند پدیده شوم زمین خواری پیشگیری کرد و در صورت بروز نیز می‌توان آن را شناسایی و متوقف کرد و نسبت به جبران آن اقدامات لازم را معمول داشت لذا تمام دستگاه‌های متولی امر زمین از منافع آن بهره خواهند برد.

فلاح با اشاره به این که بسیاری از مشکلاتی که هم‌اکنون درگیر آن هستیم، ریشه در گذشته دارند، تأکید کرد: با استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای سنواتی، این امکان برای ما فراهم شده تا بتوانیم با ایجاد وضع زمین در گذشته به صورت مجازی و بررسی و تحلیل آن مشکلات پیش آمده را در زمان حال بر طرف کنیم به طوری که از طریق آن شاهد تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی خواهیم بود.

این مسئول یادآور شد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای اجرای تکالیف مقرر در قانون جامع حدنگار و پایش اراضی کل کشور اعم از شهری، زراعی و منابع طبیعی، اقدام به تصویربرداری پوششی از کل کشور و تهیه ارتوفتو در قالب پنج منطقه کرده است.

به گفته مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد کشور، در این راستا این سازمان با توجه به تکالیف خود در اجرای قانون جامع حدنگار و همچنین انجام یکی از مهمترین وظایف قانونی خود که اشراف کامل بر حدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی کشور است تا بتواند پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم کند، اقدام به این مهم کرده است و از این رو
می توان ادعا کرد که تصویربرداری هوایی پوششی که توسط سازمان سازمان ثبت اسناد در حال انجام است، نخستین تصویربرداری هوایی پوششی کشور بعد از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار