مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد:
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارکستر سمفونیک تهران به یک ارکستر درجه یک هنری تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹ 04 March 2015
به گزارش ایرنا ، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز (چهارشنبه) با حضور علی رهبری رهبر ارکستر، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی و بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد دراین نشست خبری گفت : ارکستر سمفونیک تهران در این 80 سال با تلاطم های بسیاری مواجه بوده و ما قصد داریم فعالیت هایی را با افق و چشم اندازهای روشنی در نظر بگیریم تا ارکستر سمفونیک تهران به یک ارکستر درجه یک هنری تبدیل شود.

پیروز ارجمند افزود: یکی از شاخصه های اصلی ارکستر درجه یک حضور یک رهبر جهانی است. آقای رهبری ازجمله گزینه های نخست ما برای رهبری این ارکستر بودند چرا که او برجسته ترین رهبر شرقی در حوزه موسیقی کلاسیک است.

ارجمند بیان داشت: من و جمالی و علی رهبری مذاکراتی را داشتیم که در نهایت شب گذشته به نتایج مبارکی رسیدیم و این اتفاق خوشحال کننده ترین رویداد در سال جاری برای من است.

وی گفت: طی این تفاهمات استاد علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر همکاری خواهند کرد. مدیر هنری ارکستر درواقع مغز متفکر، راهبر و ناخدای ارکستر محسوب می شود که تمام برنامه ریزی ها درگرو تفکر و حرکت او است.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد نیز در ادامه افزود: حکم علی رهبری امروز توسط مرادخانی معاون هنری وزیر به ایشان داده خواهد شد. فخرالدینی نیز طبق روال گذشته مدیر هنری و رهبر ارکستر ملی ایران خواهد بود.

** 48 ساعت جلسه فشرده

بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز دراین نشست گفت: حدود 48 ساعت جلسات کاری فشرده ای داشتیم و با یک برنامه جامع و کامل از سوی علی رهبری مواجه شدیم. در بنیاد رودکی موظف هستیم تمام این خواسته ها را بر آورده کنیم.

وی ادامه داد: ماندگاری ارکسترها که پیش از این با مشکلات مختلفی از جمله مسائل مالی مواجه بوده از این پس با تمهیدات بنیاد رودکی رفع خواهد شد.

** ارکستر سمفونیک تهران تجهیز می شود

علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر نیز به تجهیز ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: برای تجهیز ارکستر سمفونیک تهران از تمامی پتانسیل موسیقی کلاسیک کشور استفاده خواهیم کرد.

علی رهبری به سفر خود به کشورهای ترکیه، سوئد و اسلواکی اشاره کرد و گفت: آدمهایی مانند من که از سطح پایین این مملکت آمده اند و شانس داشته اند که رشد کنند باید به مملکتشان خدمت کنند.

وی افزود: من به ایران بازگشتم تا کار کنم و این از آرزوهایی است که پس از ترک وطنم در سال 1354 تا به امروز داشتم. آن زمان من با اختیارات و امکاناتی که داشته ام سه ارکستر را راه اندازی کردم. اما همان زمان مشکلاتی داشتیم و این مسایل رفع نشد و من سه سال پیش از پیروزی انقلاب استعفا دادم و ایران را ترک کردم.

علی رهبری در پاسخ به پرسشی که آیا مشکلات رفع شده که به ایران بازگشتید گفت: 40 سال است که کار رهبری بین المللی می کنم و باید بگویم که ارکستر همیشه مشکل داشته و خواهد داشت اما وقتی مشکلی قابل رفع نباشد باید ارکستر را تعطیل کرد اما امروز همه قصد دارند دست به دست هم دهند و کار ارکستر را درست کنند.

وی درباره برنامه های خود گفت: تمام نوازنده هایی که آزمون داده اند یا قهر کرده اند یا آنان را بیرون کرده اند و یا اصلا پایشان به ارکستر باز نشده باید بیایند تا با آنان جلسه ای داشته باشیم . کنسرتی آزمایشی را تا آخر اسفندماه به طور قطع برگزار خواهیم کرد که طی آن سمفونی 9 بتهوون را خواهیم نواخت.

این رهبر ارکستر ادامه داد: من اصلا راضی نیستم که موزیسین های مسن از ارکستر بیرون بروند و این کار غلطی است. نوازنده ها تا جایی که خوب می نوازند باید حضور داشته باشند و حتی رده سنی 60 تا 70 سال نیز سن بالایی برای نوازندگان محسوب نمی شود. اگر کسی خوب است مانند آقای کامکار ، قربانی وعالمی باید بمانند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال آینده تا تابستان نیز هر ماه یک کنسرت به رهبری من برگزار می شود تا ساختار ارکستر تکمیل شود اما از مهرماه برنامه های سالیانه ای را ارائه می دهیم که طی آن رهبران میهمان نیز همکاری خواهند کرد.

وی همچنین ادامه داد: اعضای شورای فنی ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده اند که عبارتند از نادر مرتضی پور، حمید عسکری، هوشنگ کامکار و محمد سعید شریفیان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار