فصل جابجایی مستاجران کم کم فرا رسیده است و حالا با رشد تصاعدی اجاره بها در شیراز، مستاجرانی که توان پرداخت این مبالغ را ندارند به سمت حاشیه شهرها رفته اند.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ 01 May 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: شیراز جزو کلانشهرهای کشور است و این یدک کشیدن نام کلانشهر بودن موجب شده تا برخی با این خیال قیمت اجناس و کالاهای را به صورت فزاینده ای افزایش دهند و در مقام مقایسه با مرکز کشور قرار بگیرند.

براساس آمارهای غیر رسمی به لحاظ گران بودن شهرهای کشور شیراز در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است و پیش از شیراز، اهواز و در جایگاه نخست کشور نیز تهران قرار دارند البته این نظر سنجی و آمار تنها در خصوص قیمت و متراژ زمین بوده و سایر اقلام اساسی در آن نیامده است.

مناطق معمولی شهر شیراز نیز همچون مناطق لوکس شهری تصاعدی افزایش قیمت داشته و در برخی از مناطق میزان رشد قیمت‌های اجاره بها از مناطق لوکس نیز پیشی گرفته و افزایش بیشتری داشته که لزوم نظارت مسئولان را طلب می‌کند.

 

در بررسی مناطق شهری شیراز به مناطق شمال شهر که می رسیم باز هم رشد تصاعدی را شاهد هستیم به طور کلی می‌توان گفت مالکان تفاوتی میان منطقه بندی مناطق مسکونی شیراز نداشته و در تمامی نقاط رشد تصاعدی قیمت تبدیل به عرف شده است.

اما اگر سایر شهرهای کشور را با شیراز مقایسه کنیم در خواهیم یافت که این مصداق در آن کلان شهرها صدق نمی‌کند و مناطق لوکس، خوب و معمولی شهر با درصدهای متفاوتی افزایش یافته‌اند.

در این میان علاوه بر در نظر گرفتن نقش مالکان در افزایش قیمت اجاره بها باید به این نکته نیز توجه کرد که بنگاه‌های معاملات مسکن نیز دستی بر آتش افزایش قیمت داشته‌اند. با رشد شبکه‌های اجتماعی شاهد بروز و فعالیت شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات هستیم که افراد در این شبکه‌ها می‌توانند هم کالای خود را عرضه کنند هم تقاضا برای خرید کالا و خدمات را به اشتراک بگذارند که معروف ترین این شبکه‌های اجتماعی بازار محور با عنوان دیوار شناخته می‌شود.

کرایه‌ها مستمرا گران می‌شود

برای درک صحیحی از افزایش ناگهانی قیمت‌های مسکن به سراغ چندین مشاورین املاک و مراجعان به این مراکز رفتیم و کلید واژه مشترک این افراد این واژه است که قیمت‌ها مستمرا افزایش می‌یابد.

 

علی احمدی از جمله مستاجرانی است که با جواب رد مالک برای تمدید مواجه شده و اکنون به دنبال مسکنی مناسب برای خانواده خود است که با ما هم کلام شد و گفت: قیمت‌ها به گونه‌ای افزایش پیدا کرده است که دیگر توان اجاره مسکن در مناطق مرکزی شهر را نداشته و باید به اجبار به مناطق حاشیه‌ای شهر رفت.

وی افزود: منزلی که تاکنون اجاره کرده بودیم در مناطق مرکزی و خوب شهر شیراز بود اما اکنون مالک مبلغی را برای اجاره بها در نظر گرفته که در مناطق لوکس شیراز نیز این قیمت غیر منصفانه است.

این مستأجر تاکید کرد: هیچ نظارتی بر قیمت‌های اجاره بها وجود ندارد و هر شخصی هر چه قدر مایل باشد قیمت منزل را افزایش می‌دهد از این رو کاش مسئولان نظارت جدی ترب بر حوزه مسکن داشتند تا مشکلاتی این چنین برای مردم حادث نشود.

عده‌ای دیگر از مراجعه کنندگان به مشاوران املاک نیز پس از شنیدن قیمت‌های جدید اجاره و رهن مسکن عطای مسکن جدید را به آقای آن بخشیده و به سراغ صاحب خانه قبلی رفته تا بتوانند با مذاکره مشکل مسکن خود را برطرف کنند.

سوالات بی جواب مانده در بنگاه‌های مسکن

یکی از وظایفی که رؤسای اتحادیه‌های صنفی دارند پاسخگویی به مطالبات مردمی است که از سوی نمایندگان افکار عمومی مطرح می‌شود از این رو خبرنگاران مکلف اند مطالبات مردم را از طریق تماس با این افراد و مسئولان پیگیری کنند.

در این رهگذر رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر شیراز تماس‌های خبرنگار مهر را بی پاسخ گذاشت.

اکنون سوال این است که مشاوران املاکی که از طریق شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش همچون دیوار نقش مستقیمی بر افزایش قیمت دارند چگونه با آنان برخورد می‌شود؟ آیا اصلاً نظارتی در این بخش وجود دارد؟ اتحادیه مربوطه چگونه توانسته است نقش نظارتی خود را ایفا کند؟ آیا تنها به چند برخورد سطحی و هشداری اکتفا کرده است؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
دلالها که با چراغ سبز دولت به افزایش قیمتها میپردازند مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن هستند و بسیاری از بنگاهها خود به خرید و فروش مشغولند. مسئولین بی لیاقت که توان مدیریت کشور را ندارند باید استعفا دهند و الا در اتش نفرین ابدی مردم دلسوخته خواهند سوخت. خداوند به چنین مدعیان منحرف و کج اندیش که دین و دنیای مردم را به اتش کشیده اند نیاز ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار