استاندار آذربایجان شرقی خبر داد:
استاندار آذربایجان شرقی از برگزاری جشن انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف در روز سه‌شنبه 14 مهر خبر داد و گفت: این مراسم با حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 01 October 2015
احدی حق ندارد نسبت به توسعه و رونق صنعت فرش کوتاهی کند
به گزارش تابناک تبریزاستاندار آذربایجان شرقی با بیان این که صنعت فرش می‌تواند زمینه‌ساز رونق بخش صنعت و تجارت استان شود، گفت: همه دستگاه‌های استان وظیفه دارند حمایت از صنعت فرش را یکی از اولویت‌های خود قرار دهند.

دکتر اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه ستاد حمایت از هنر – صنعت فرش آذربایجان شرقی، با اشاره به این که صنعت فرش یکی از ظرفیت‌های تاریخی استان است، افزود: این صنعت از ابعاد مختلف فنی، هنری و اقتصادی دارای اهمیت‌های زیادی است.

وی با بیان این که صنعت فرش استان وضعیت مطلوبی نداشت، گفت: برای خروج از این وضعیت ستاد حمایت از صنعت فرش استان را با مشارکت بخش خصوصی و صاحبان این صنعت تشکیل دادیم که هدف آن بهبود وضعیت بافندگان فرش، سامان‌دهی بازار و توسعه صادرات فرش و کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی است.

جبارزاده با بیان این که قصد کالبدشکافی گذشته و پیدا کردن مقصر را نداریم، افزود: امروز بحث ما این است که باید از ظرفیت بالای استان در صنعت فرش به بهترین شکل استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که احدی حق ندارد نسبت به توسعه و رونق صنعت فرش کوتاهی کند، افزود: ستاد فرش متعلق به بخش خصوصی است و دولت نیز برای رفع موانع تولید و صادرات فرش کمک خواهد کرد.

وی افزود: وظیفه داریم در مرحله اول تولیدات سنتی فرش و صاحبان تجربه در این صنعت را احیا کرده و به جایگاه در خور شان خود بازگردانیم و در مراحل بعدی نسبت به توسعه این صنعت اقدام کنیم.

جبارزاده همچنین توسعه صنعت فرش را از راه‌های ایجاد اشتغال در استان دانست و گفت: امروز برای ایجاد یک شغل در بخش صنعت حداقل یک میلیارد تومان باید هزینه شود، لذا صنعت فرش یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین زمینه‌های ایجاد اشتغال است.

وی با تاکید بر ارایه راهکارهای توسعه تجارت، افزایش صادرات و ارتقای کیفیت در صنعت فرش از سوی ستاد فرش استان، خاطرنشان کرد: از همه تشکل‌های مرتبط با صنعت فرش انتظار داریم با جان و دل در این قضیه حضور داشته باشند.

جبارزاده گفت: زمینه سیاست‌گذاری و عملی کردن توسعه صنعت فرش امروز فراهم شده است و هیچ بهانه و انتقادی در این خصوص وارد نیست.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر پایش عملکرد ستاد فرش استان به صورت منظم تاکید کرد و گفت: هر کس برای توسعه صنعت فرش استان کمک کند استقبال می‌کنیم و باید زمینه‌ای فراهم شود تا کسانی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند بتوانند در ستاد فرش حضور یابند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی ستاد فرش استان برای برگزاری جشن انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش در روز سه‌شنبه 14 مهر، بر اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی استان برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم تاکید کرد و گفت: باید در این مراسم به صورت برجسته نشان دهیم که تبریز تمام مولفه‌های لازم برای این انتخاب را داشته است.

جبارزاده خواستار همکاری همه نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه شهرداری تبریز در خصوص برنامه‌های جانبی و صدا و سیما در بحث اطلاع‌رسانی شد و گفت: باید مراسمی آبرومند و در شان تبریز به عنوان شهر جهانی فرش برگزار کنیم.

در این نشست نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با صنعت فرش استان دیدگاه‌های خود را در خصوص برگزاری مراسم انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و همچنین نحوه فعالیت ستاد فرش استان ارایه کردند.

دکتر اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست ستاد حمایت از هنر – صنعت فرش استان، با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف از سوی شورای جهانی صنایع دستی، اظهار داشت: بنا داریم تبریز را به معنای واقعی به دنیا معرفی و ثابت کنیم که این انتخاب، انتخاب به‌جایی بوده است.

وی این دستاورد بزرگ را گام مهمی در توسعه صنعت فرش و جذب گردشگر به استان دانست و گفت: این موفقیت در صورت مدیریت صحیح و استفاده درست می‌تواند موجب رونق صنعت فرش استان شود و باید زمینه‌هایی ایجاد کنیم که تمام علاقمندان به این صنعت از سراسر دنیا به آسانی به تبریز سفر کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌ریزی ستاد فرش استان برای برگزاری جشن انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش در روز سه‌شنبه 14 مهر، بر اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی استان برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم تاکید کرد و گفت: باید در این مراسم به صورت برجسته نشان دهیم که تبریز تمام مولفه‌های لازم برای این انتخاب را داشته است.

وی از حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم خبر داد و گفت: بازدید از بازار فرش، کارگاه‌های تولیدی و دانشگاه هنر اسلامی و برپایی نمایشگاه‌هایی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربایجان از برنامه‌های جنبی این مراسم خواهد بود.

جبارزاده خواستار همکاری همه نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه شهرداری تبریز در خصوص برنامه‌های جانبی و صدا و سیما در بحث اطلاع‌رسانی شد و گفت: باید مراسمی آبرومند و در شان تبریز به عنوان شهر جهانی فرش برگزار کنیم.

وی با تاکید بر برپایی نمایشگاه‌های دایمی فرش در تبریز، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه‌ها موجب می‌شود تا علاقمندان، ظرفیت‌های صنعت فرش استان را به صورت یک‌جا مشاهده کنند و از این پس مراکز عرضه فرش نیز باید آمادگی پذیرش مسافران و گردشگران از نقاط مختلف دنیا را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
تبریز با هنر فرش گره تاریخی عجیبی دارد. درود بر تمامی هنر مندان و استادان قالی بافی استان.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار