پروژه پتروشیمی میانکاله به قبل از انقلاب بازمی‌گردد که قرار بود وزارت نفت آنجا پالایشگاه بسازد که اسکندر فیروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آن دوره با این پروژه به شدت مخالفت کرد که این مساله در آن زمان موجب نارضایتی وزیر نفت شد و وی نسبت به مخالفت فیروز با این پروژه به شدت اعتراض کرد.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ 17 April 2022

به رغم مخالفت های مقامات قضایی و دولتی با راه‌اندازی پروژه پتروشیمی در میانکاله استان مازندران این طرح همچنان توسط مجریان و پیمانکاران آن به طور غیر علنی در حال اجرا و پیش روی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحران بی‌آبی بر اثر خشکیدگی ایران در سال‌های اخیر ، ریزگردها و نابودی بسیاری زمین‌های کشاورزی و جنگل ها در کشور به یکی از بزرگترین مشکلات مردم تبدیل شده است. بیشتر این رخدادها به دلیل بی تدبیری مسئولان در مدیریت منابع طبیعی کشور است. هنوز از ساخت صنایع سنگین در کویر ایران و سدسازی‌های بدون کارشناسی که باعث خشک شدن آب بسیاری از مناطق شهری و روستایی شده است درس عبرت نگرفته‌اند که هیچ، به تازگی کلنک ویرانی ساخت پالایشگاه در میانکاله را بر زمین کوبیده و اقدام به ساخت و ساز و نابودی این تالاب و حیات وحش در این خطه از بهشت ایران گرفته‌اند. تالاب میانکاله اولین تالابی است که در کنوانسیون رامسر با همت اسکندر فیروز موسس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس این سازمان راه‌اندازی شد و این تالاب ذخیره گاه این زیست گاه و در جهان معروف است.

پدرام آستانی فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: پروژه پتروشیمی میانکاله به قبل از انقلاب بازمی‌گردد که قرار بود وزارت نفت آنجا پالایشگاه بسازد که اسکندر فیروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آن دوره با این پروژه به شدت مخالفت کرد که این مساله در آن زمان موجب نارضایتی وزیر نفت شد و وی نسبت به مخالفت فیروز با این پروژه به شدت اعتراض کرد.

بعد از مخالفت فیروز پروژه متوقف شد

آستانی افزود: زمانی که محمدرضا پهلوی علت مخالفت رئیس سازمان محیط زیست با احداث پالایشگاه در میانکاله را در ملاقاتی که با وی داشت، جویا شد؛ فیروز علت مخالفتش را آلودگی این پالایشگاه عنوان کرد و بعد از مخالفت وی این پروژه متوقف شد.

سازمان محیط زیست قدرت مخالفت ندارد

این فعال محیط زیست ادامه داد: سازمان محیط زیست در آن دوره آن‌قدر قدرت داشت که اگر وزارت خانه‌ای می‌خواست پروژه ای را اجرا کند می‌توانست جلویش را بگیرد. اما در حال حاضر وزارت خانه‌ها خودشان در مورد طرح‌ها و پروژه ها تصمیم می‌گیرند و سازمان محیط زیست قدرت مخالفت ندارد.

میانکاله به حال خودش رها شده است

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر تالاب میانکاله به حال خودش رها شده و آتش سوزی‌های بسیار زیادی در این تالاب به وقوع می‌پیوندند. 3 سال پی در پی است که در این تالاب شاهد مرگ فلامینگوها هستیم که دلیل مرگ شان هم منشا آلودگی کارخانه‌های اطراف این تالاب در شهرک صنعتی هستند. تاکنون این موضوع به شکل کارشناسی از سوی محیط زیست بررسی نشده و با گذشت 3 سال از مرگ فلامینگوها هنوز به این مشکل رسیدگی نشده است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: فیروز بزرگترین موفقیت خود را در دوره مسئولیتش متوقف کردن این پروژه می‌دانسته البته هرچند کارهای بزرگی دیگری هم در زمینه حفظ محیط زیست کشور انجام داد که می‌توان به ثبت زیست گاه میانکاله اشاره کرد که در دوره خودش کار بسیار بزرگی بود. زمانی که خبرنگار از وی سئوال می‌کند مهمترین اقدامی که در دوره مسئولیت‌تان انجام داده‌اید چه بوده است؟ وی جواب داد: مانع اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله شدم.

وی ادامه داد: مسئولان جدید هر کجا که بتوانند بدون رعایت ارزیابی، مطالعات محیط زیستی و مطالعات اجتماعی که البته باید بگویم بیشتر پروژه‌هایشان این مطالعات را ندارند اقدام به اجرا، طرح و ساخت و ساز می کنند. به طور مثال نیروگاه شهید سلیمی نکا که مازوت می‌سوزاند باعث آلودگی زیادی در منطقه می‌شود که تاثیرش روی زمین‌های کشاورزی است و موجب ضرر کشاورزان می‌شود.

منابع طبیعی امانت دار خوبی نیست

آستانی ادامه داد: حالا علاوه بر نیروگاه شهید سلیمی در این منطقه می‌خواهند پالایشگاه پتروشیمی هم بسازند. این پروژه به لحاظ مکان‌یابی اشتباه است. منابع طبیعی نیز در اینگونه موارد درست وارد عمل نمی‌شود و زمین‌های ملی که امانت مردم نزدشان است را به راحتی در اختیار سایر وزارت خانه‌ها قرار می‌دهند. متاسفانه بجای اینکه در خدمت مردم باشند هر وزارت خانه‌ای که بخواهد در منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع دست ببرد بدون تقریبا هیچ مانعی و احتمالا با گرفتن مبلغی کارشان را راه می‌اندازند.

وی عنوان کرد: میانکاله پر از گونه‌های حیوانات و گیاهان بومی و دارای آب و هوای مطلوبی است. بارندگی مناسب باعث رویش چمن زار خوبی در این منطقه شده است. بهترین منطقه برای بومیان و چرای دام شان است. مراتعی که از قبل به ثبت رسیده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار