استاندار فارس: سازمان تبلیغات اسلامی را مکلف کرد که از هر جنبه‌ای که می‌داند از این فرصت معنوی استفاده کند تا رنگ و بوی شهر متناسب با ماه رمضان باشد و به ظرفیت 410 گروه جهادی، پایگاه‌ مقاومت مساجد و اصناف اشاره و از آنها درخواست کرد تا کمک کنند فضای شهر رنگ و بوی رمضانی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ 03 April 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ماه رمضان را ماه بندگی خداوند می‌دانند و همه شهرها و مناطق در این ماه رنگ و بوی دیگری دارند، گویی رمضان با خود معنویتی دارد که این معنویت در جامعه گسترده می‌شود اما این موضوع منافی انجام اقداماتی برای ظهور و بروز بیشتر معنویت در جامعه نیست.

در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت همواره این دغدغه بیشتر وجود دارد که شان مناسبت‌های مذهبی از جمله ماه مبارک رمضان حفظ شود به گونه‌ای که حتی استاندار فارس به عنوان مقام ارشد اجرایی استان نیز بر آن تاکید کرده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس از دغدغه مردم و متدینین شهر در ماه رمضان سخن گفته و اعلام کرده که امسال مردم و متدینین شهر توقع دارند که رنگ و بوی دیگری در ماه مبارک رمضان در شهر و استان حاکم باشد.

سومین حرم اهل بیت رنگ و بوی رمضانی داشته باشد

وی سازمان تبلیغات اسلامی را مکلف کرد که از هر جنبه‌ای که می‌داند از این فرصت معنوی استفاده کند تا رنگ و بوی شهر متناسب با ماه رمضان باشد و به ظرفیت 410 گروه جهادی، پایگاه‌ مقاومت مساجد و اصناف اشاره و از آنها درخواست کرد تا کمک کنند فضای شهر رنگ و بوی رمضانی داشته باشد.

استاندار فارس در این راه بر انجام کارهای فرهنگی تاکید کرد و از مسئولان خواست که نسبت به اجرای سنت‌های حسنه این ماه از جمله افطاری‌های ساده، صله رحم و ارتباط بیشتر مردم با خویشاوندان، گره گشایی مردم از یکدیگر و دیگر اموری که در این ماه توصیه شده اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

برپایی ایستگاه افطاری‌های ساده در معابر اصلی شیراز

شهرداری شیراز نیز به عنوان رکن اصلی مدیریت شهر ویژه برنامه‌های متعددی برای این ماه تدارک دیده است که مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی شهرداری شیراز در خبری به آنها اشاره کرد که از جمله آنها می‌توان برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی و رونمایی از کتاب شاهچراغ(ع) در گذر زمان شامل کهن‌ترین تصاویر از حرم مطهر شاهچراغ(ع) و شرح معماری حرم مطهر است.

کتابت آیات قرآنی توسط جمعی از خوشنویسان در مسجد نصیرالملک در ایام ماه رمضان برنامه دیگری بود که مشفقیان به آن اشاره کرد و از اجرای مراسم چاووش‌خوانی در استقبال از ماه مبارک در مساجد مهم و تاریخی شهر خبر داد.

فضاسازی ویژه و متفاوت فرهنگی در شهر، برگزاری مراسم افطاری ساده در مناطق مختلف شهر از دیگر برنامه‌های شهرداری است که معاون فرهنگی به آن پرداخت و گفت: در طول ماه مبارک رمضان با همکاری مناطق شهرداری ایستگاه‌های افطاری ساده در هنگام اذان مغرب در خیابان‌ها و معابر اصلی شهر با عنوان "سفره برکت" برگزار می‌شود.

به گفته مشفقیان از آنجا که این ماه بهار قرآن است توجه ویژه‌ای به اجرای برنامه‌های قرآنی شده که از جمله آنها می‌توان به اجرای برنامه دولت قرآن در آرامگاه حافظ اشاره کرد که با محوریت بررسی عرفانی و موضوعی اشعار قرآنی حافظ و نیز تلاوت مجلسی قرآت کریم برگزار می‌شود علاوه بر آن در مساجد شاخص و تاریخی شیراز برنامه تلاوت قرآن در دو نوبت ظهر و عصر و تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم در فرهنگسراها برگزار می‌شود.

خدمات سیار جهادی در نقاط کم برخوردار شیراز در ماه مبارک رمضان

اجرای برنامه‌های نمایشی و تعزیه با هدف آموزش و گرامیداشت مناسبت‌های این ماه از جمله میلاد امام حسن مجتبی و شهادت امام علی (ع)، ویژه برنامه شب‌های قدر در پارک کوهستانی دراک به صورت خودرویی، برگزاری نمایشگاه وقت خوب ازدواج در محافل قرآنی پرتردد، ارائه خدمات جهادی شامل خدمات سیار اجتماعی، فرهنگی، مذهبی خدماتی و پزشکی در محلات هدف و توانمندسازی مشاوران با برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر برنامه های این سازمان برای ماه مبارک رمضان است که مشفقیان به آن پرداخت.

معاون فرهنگی شهردار شیراز همچنین اعلام کرد که در راستای افزایش ارتقای سلامت شهروندان، برنامه‌های ورزشی متنوعی نیز در قالب "جام رمضان" برای ایام ماه رمضان در نظر گرفته شده که شامل مسابقه بسکتبال خیابانی، والیبال ساحلی در زمین‌های شهرداری، مسابقه قوی‌ترین مردان شیراز، پیاده روی خانوادگی ( شامگاهی ) در پیاده راه سلامت و برگزاری مرحله دوم مسابقات فوتسال محلات گرامیداشت شهید اسکندری می‌شود.

جشن بزرگ روزه‌داری مهمان‌های کوچک خدا در شیراز

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز ویژه برنامه‌هایی برای این ماه در نظر گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها جشن بزرگ روزه‌داری مهمان‌های کوچک خدا، ویژه روزه کله‌کنجشکی‌ها و روزه‌اولی‌هاست که در 5 بوستان شیراز برگزار می‌شود.

احمدرضا نداف، مدیرگروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این باره اعلام کرد که ثبت‌نام از روزه کله‌کنجشکی‌ها و روزه‌اولی‌ها برای جشن بزرگ روزه‌داری مهمان‌های کوچک خدا، روز پانزدهم رمضان‌المبارک و همزمان با زادروز فرخنده کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) انجام می‌شود.

به گفته وی این جشن بزرگ در بوستان علوی ساعت 11، بوستان جنت ساعت 13:30، بوستان شکوفه ساعت 15:30، بوستان نماز ساعت 17:30 و بوستان آزادی ساعت 19:30 پذیرای این مهمانان کوچک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار