مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به ضرورت بررسی‌های ژنتیکی برای معلولان ناشنوا در استان یزد گفت: ۱۲۹ هزار کودک یزدی تحت پوشش غربالگری ناشنوایی قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۰۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد،جلیل عفتی با بیان اینکه 8 مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است، اظهار داشت: گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان، به منظور رسیدگی و توجه بیشتر به این قشر نیازمند است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به تحت پوشش بودن بیش از 7 هزار معلول با معلولیت‌های مختلف در این سازمان گفت: بیش از 15 درصد از معلولان استان یزد، جزو افراد ناشنوا هستند.

عفتی کاشت حلزون، ارائه خدمات حلزون، ارائه سمعک، تعمیر قطعات سمعک، تأمین هزینه‌های خاص و ارائه خدمات اشتغال را از جمله خدمات سازمان بهزیستی یزد به معلولان تحت پوشش خود در استان دانست و بیان کرد: رویکرد مهم در حوزه رسیدگی به بیماران ناشنوا در استان یزد، پیشگیری ازافزایش این معلولیت است.

وی با اشاره به ضرورت ارزیابی و بررسی ژنتیکی در حوزه ناشنوایی به منظور جلوگیری از توسعه و افزایش این بیماری در جامعه افزود: تکرار ناشنوایی در خانواده، به منظور وجود مشکل ژنتیکی در اعضای مختلف خانواده است.

وی بررسی‌های ژنتیکی را در هر نوبت بارداری ضروری دانست و عنوان کرد: ازدواج دو ناشنوا در صورتی که دلیل ناشنوایی آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد، هیچ مشکلی برای شنوایی فرزندان آن‌ها نخواهد بود، ولی اگر دلیل ناشنوایی والدین یکسان و هم نوع باشد، با مشکل جدی فرزندان آن‌ها روبرو هستیم.

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به هزینه‌های زیاد بررسی‌های ژنتیکی برای بیماران ناشنوا تصریح کرد: در استان یزد از سال 1384 تا کنون بیش از 129 هزار کودک در بدو تولد مورد بررسی و غربالگری ناشنوایی قرار گرفته، که از این تعداد 200 کودک دارای تست مثبت و مورد حمایت قرار گرفتند.

عفتی پوشش 98 درصدی کودکان یزدی را در طرح غربالگری ناشنوایی، از جمله اقدامات شاخص در این حوزه دانست و بیان کرد: در سال گذشته بیش از 16 میلیون کاشت حلزون در استان یزد انجام شد.

وی با اشاره به وجود 15 مرکز غربالگری ناشنوایی در استان یزد اظهار داشت: آموزش‌های گفتار درمانی و شنیداری ویژه بیماران ناشنوا و اطرفیان آن‌ها به منظور ایجاد ارتباط بهتر و بیشتر و تأمین هزینه‌های درمانی و توانبخشی، از جمله اقدامات در دستور کار سازمان بهزیستی استان یزد در راستای حمایت از ناشنوایان استان است.

وی راه اندازی ستاد بزرگداشت هفته ناشنوایان، برگزاری 4 جشنواره ویژه خانواده و کودکان ناشنوا، دعوت از مسئولان ارشد استان به منظور حضور در برنامه‌های ناشنوایان، توزیع مفاهیم آموزشی، برگزاری مسابقات فرهنگی، علمی و ورزشی، همایش تقدیر از ناشنوایان موفق و همایش تقدیر از کارفرمایانی که ناشنوایان را به کارگیری کرده‌اند را از جمله برنامه‌های تدوین شده ویژه روز جهانی ناشنوایان در استان یزد عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه‌های مختلف حضور ناشنوایان در عرصه‌های اجتماعی جامعه ادامه داد: برپایی نمایشگاه توانمندی معلول‌های ناشنوا، بازدید خیرین از مراکز توانبخشی ناشنوایان، رایگان نمودن خدمات توانبخشی ناشنوایان و برپایی جشن تکریم ناشنوایان و کم شنوایان استان یزد از دیگر برنامه‌های تدوین شده از سوی سازمان بهزیستی یزد است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار