گزارش
شهریار مهردادی به مناسبت هفته سالمندان در نشست خبری با رسانه های گروهی ایلام در مرکز سالمندان آسایش اظهار کرد: اکنون میانگین نرخ جمعیت سالمندی در کشور 7.2 درصد است در حالیکه این رقم در استان ایلام هشت درصد است.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 30 September 2015

بررسی‌های کارشناسان و تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد که جمعیت ایران به سمت پیر شدن می‌رود، این وعده‌ای است که ظاهرا فراری از آن وجود ندارد.

هرچند در دوسال اخیر تلاش های شده تا این روند را کندو در مرحله بعد برعکس کنند، یعنی دوباره جمعیت ایران جوان شود.

درواقع تلاشی که از دو سال گذشته شروع شده و مقام معظم رهبری هم درباره آن تذکر داده‌اند، نه برای افزایش جمعیت که برای حفظ هرم سنی جمعیت ایران است، هرمی که فعلا جوانان، بیشترین اعضای آن هستند. اما تلاش ها برای تعدیل جمعیت به افزایش جمعیت تعبیر شده است

دراین بین استان ایلام با جمعیت 550هزارنفری خود بعنوان کوچکترین استان کوچک کشور از رشد فزاینده پیری جمعیت برخوردار است بنحوی که این جمعیت کم بالاترین نرم سالمندی را به خود اختصاص داده است ودرواقع باید گفت که زنگ خطر پیری دراین استان به صدادرآمده است.
به گزارش تابناک ایلام ، شهریار مهردادی به مناسبت هفته سالمندان در نشست خبری با رسانه های گروهی ایلام در مرکز سالمندان آسایش اظهار کرد: اکنون میانگین نرخ جمعیت سالمندی در کشور 7.2 درصد است در حالیکه این رقم در استان ایلام هشت درصد است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مسوولان اعلام کرده اند جمعیت کشور در حال پیر شدن است ولی خطر افزایش جمعیت سالمندی در این استان بیشتر بوده که این امر نیازمند برنامه ریزی مناسب است.
مهردادی تعداد سالمندان این استان را در مجموع بیش از 40 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار بیش از چهار هزار نفر از خدمات مختلف حمایتی، مستمری، درمانی، توانبخشی و غیره بهزیستی برخوردار هستند.
مدیرکل بهزیستی ایلام تعداد سالمندان نگهداری شده در دو مرکز شبانه روزی بهزیستی را 60 نفر اعلام کرد و افزود: علاوه بر این پنج مرکز نیز بصورت ویزیت در منزل به 300 سالمند مددجو خدمات لازم را ارایه می کنند.
وی با بیان اینکه چنانچه سالمندان از نظر جسمی نیازمند مراقبت شبانه روزی باشند بهزیستی آماده حمایت و ارایه خدمات و نگهداری آنهاست، تاکید کرد: در این زمینه خانواده هایی که بضاعت مالی نداشته و امکان حضور مستمر تیم های پزشکی برای سالمندان خود در منزل را هم ندارند، می توانند آنها را برای نگهداری به بهزیستی تحویل دهند.
مهردادی ادامه داد: آنچه پس از سپردن سالمندان به مراکز بهزیستی مهم بوده حفظ ارتباط خانواده های آنهاست تا خللی در شرایط روحی و روانی سالمندان وارد شود.
وی با بیان اینکه سپردن سالمندان به مراکز بهزیستی نباید به معنی ترک آنها از سوی خانواده هایشان باشد، گفت: روحیه عاطفی سالمندان باید حفظ و دوری از خانواده موجب انزوای آنها نشود.
وی یادآور شد: خوشبختانه در استان ایلام به علت بافت فرهنگی و قبیله ای خاص و فرهنگ حاکم بر استان درصد بالایی از خانواده ها از سالمندان خود تکریم و در کنار هم زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه بهترین فضا برای نگهداری سالمندان منزل است، اظهار کرد: چنانچه سالمندان با مشکلات جسمی مواجه بوده و خانواده های آنها با مشکل مالی برای نگهداری آنها مواجه باشند باید سالمندان را به مراکز بهزیستی تحویل دهند در غیر اینصورت باید شان و منزلت آنها حفظ و نزد خانواده های شان نگهداری شوند.
مهردادی از تشکیل بانک اطلاعاتی ویژه سالمندان استان در آینده خبر داد و گفت: با تشکیل این بانک اطلاعات سالمندان جمع آوری و نیازهای آنها شناسایی و زمینه برای برنامه ریزی و ارایه خدمات مطلوب تر به این افراد فراهم خواهد شد


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار