معاون عمرانی استاندار چهار محال و بختیاری در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهار محال و بختیاری در حاشیه آئین کلنگ زنی پروژه گازرسانی به زدیلایی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، صحبت از سد خرسان ۳ و عدم توجه به مطالبات دو استان همسایه کرد ، موضوعی که در کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه خبری از آن نیست !
کد خبر: ۱۰۲۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 20 February 2022

در حالی که سال جاری بحث سد‌های استان یکی از اولویت‌های مطالبه گری‌های مردمی و برخی مسئولان بوده است در برخی موارد مانند سد تنگ سرخ در بویراحمد اقدامات نمایندگان و مسئولان به نتایج خوبی رسیده و در برخی موارد هم مانند سد آبریز در کهگیلویه اقدامات ابتدایی صورت گرفته و امیدواری به موفقیت اجرای آن بستگی به میزان تلاش و همت نمایندگان و مسئولین در ادامه کار دارد.
هر چند به نظر می‌رسد برخی مسئولان و نمایندگان استان هنوز به درک روشنی از اهمیت و جایگاه این سد‌ها در توسعه استان نرسیده اند و آن‌ها را بیشتر پروژه‌های سیاسی می‌بینند، اما تلاش‌های روشنگرانه رسانه‌ها، ائمه جمعه و برخی مسئولان نهاد‌های حاکمیتی تا حدودی مسئولین اجرایی و نمایندگان را به اهمیت پرداختن به موضوع سد‌ها واقف کرده است.
اهمیت و برنامه ریزی احداث سد‌ها در اذهان افراد متخصص، دلسوز و آگاه به زیرساخت‌های توسعه همواره محرکی برای تلاش سیاسیون و نمایندگان بوده است که در این خصوص معاون عمرانی استاندار چهار محال و بختیاری با باز کردن این موضوع خواستار توجه نمایندگان دو استان چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد شده است!
هیچ تخصیصی از سد خرسان نداریم!
پنج شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازدیدی از بخش زیلایی داشت که در بخشی از این بازدید ابرپروژه این بخش یعنی گازرسانی به روستا‌های آن با مشارکت استان چهار محال وبختیاری بر زمین زده شد.
سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهار محال و بختیاری در حاشیه این آئین در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، صحبت از سد خرسان ۳ و عدم توجه به مطالبات دو استان چهار محال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد کرد موضوعی که در کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه خبری از آن نیست !
علی حیدری اظهار داشت: سد خرسان ۳ که در مرز دو استان با ظرفیت بیش از ۱ میلیارد مکعب حجم ذخیره سازی در حال حاضر عملیات اجرایی آن شروع شده است.
حیدری گفت: آقای محرابیان برای سال آینده وعده ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تسریع روند اجرایی پروژه را داده بود، اما در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۴۶ میلیارد تومان برای این پروژه دیده شده است.
وی ادامه داد: اولین درخواست ما از نمایندگان دو استان این است که تلاش کنند برای سال آینده اعتبار این پروژه افزایش یابد.
حیدری افزود: مورد دوم در خصوص میزان تخصیص آبی است که از این سد به دو استان داده می‌شود چرا که هر دو استان کهگیلویه وبویراحمد و چهار محال و ختیاری هیچگونه تخصیصی از این سد ندارند که از نمایندگان هر دو استان خصوصا نمایندگان استان دوست و برادرمان کهگیلویه و بویراحمد این است که تخصیص برای هر دو استان در نظر گرفته شود.
وی گفت: دریاچه این سد حدود ۱۰ کیلومتر در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد است و ۳۰ کیلومتر آن هم در محدود استان کهگیلویه و بویراحمد که انتظار می‌رود مسئولان این استان هر چه سریعتر در جهت بحث تخصیص آب و همچنین اعتبارات تلاش کنند.
فیلم / درخواست معاون عمرانی از نمایندگان دو استان!
شایعه انتقال آب به استان‌های کویری!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، ایرنا در این خصوص نوشت: سد خرسان۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که همانند بسیاری دیگر از طرح‌های سدسازی با، اما و اگر‌های بسیاری روبرو است و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.
این سد در ۴۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و بالادست سد کارون۴ احداث می‌شود.
سد خرسان‌۳ با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، ۱۵۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سد‌های بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده است و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سد‌های پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌۲ و ۳ را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند، اما بنا بر گفته منابع آگاه این طرح که در ابتدا تنها قرار بود به ایجاد یک سد اکتفا شود در میانه راه برای آن طرح دیگری تعریف شده و انتقال آب بین‌حوضه‌ای نیز به آن اضافه شده است تا آبی به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال به استان‌های یزد، کرمان، شهرضا، دهاقان، مبارکه و سمیرم استان اصفهان منتقل کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، با در نظر گرفتن سخنان معاون عمرانی استانداری چهار محال و بختیاری و برخی اطلاعات ارائه شده به نظر می‌رسد، در کهگیلویه و بویراحمد تلاش‌های پیدا و پنهانی برای عدم شفافیت سازی در این خصوص وجود دارد که باید نمایندگان مجلس به عنوان وکیل مردم بدون از سیاسی کاری واقعیات را بیان کنند و در صورت تضییع حقوق استان برای رفع آن اقدام کنند و همواره رسانه‌ها را در این زمینه یار و یاور خود بدانند.
انتقاد یک فعال زیست محیطی از احداث سد!
هومان خاکپور یکی از فعالان محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید : سد خرسان۳ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌ها و بوته‌زارهای منطقه زاگرس در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را زیر آب می‌برد و هزاران ذخیره نادر جنگلی از گونه‌های بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی را در خط مرزی منطقه حفاظت شده دنا که یک ذخیره‌گاه زیست‌کره جهانی است را نابود می‌کند.
با احداث سد خرسان ۳، ۲۴ آبادی با بیش از ۸۰۰ خانوار در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به زیر آب رفته و بیش از یک هزار معیشت در حوزه زراعت و باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل و آبزی‌پروری از بین خواهد رفت.
وی تصریح کرد: با احداث این سد ۲۴ آبادی با بیش از ۸۰۰ خانوار در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به زیر آب رفته و بیش از یک هزار معیشت در حوزه زراعت و باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل و آبزی‌پروری از بین خواهد رفت.
این فعال محیط‌زیست ادامه داد: آبشار آتشگاه به عنوان طولانی‌ترین آبشار خاورمیانه که یکی از آثار ارزشمند و مزیت‌های منحصربه فرد طبیعی، اقتصادی و اشتغالزایی منطقه است نیز در دریاچه سد غرق خواهد شد و بدین ترتیب دسترسی به این آبشار به مساحت ۲ کیلومتر از دست می‌رود.
خاکپور با بیان اینکه پیامدهای زیست‌محیطی سد خرسان‌۳ از ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است، اظهار داشت: هزینه جابه‌جایی و اسکان مجدد خانوارها و هزینه‌های جایگزینی فرصت‌های شغلی بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که بابت تملک آن به ساکنان پرداخت می‌شود که این موضوع معضلات اجتماعی را نیز برای مردم روستاهای جابه‌جا شده و هم برای جوامع محلی و شهری پذیرنده ایجاد خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اقای حاکپوربروبه زندگی خودت برس ول کن خسته شدیم امکانات رفاهی نداریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار